سوال خود را بپرسید

۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۵

خداوند متعال چه کسی را یاری می‌‌کند؟

پاسخ :


خداوند کسانی را یاری می‌‌کند که از او اطاعت کند و از گناه و معصیت دوری کند.
در قرآن کریم می‌‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ»؛ «اى كسانى كه ايمان آورده ‌‌ايد اگر خدا را يارى كنيد، خداوند هم شما را يارى مى‏‌‌كند، و گامهايتان را استوار مى‏‌‌دارد.

يارى كردن خدا به معنى يارى كردن آيين او، يارى كردن پيامبر او، و شريعت و تعليمات اوست.

به بیان دیگر آنچه را خدا و رسولش فرمان داده، اطاعت کند و با فرمان خداوند مخالفت نکند، خداوند هم در تمام امور مادی و معنوی او را یاری می‌‌کند.

معنای یاری خداوند آن است که قلب انسان را به نور ایمان روشن می‌‌کند و روح تقوا را در او تقویت می‌‌‌کند و آرامش فکری و درونی در او ایجاد می‌‌کند و به مقداری که از خداوند اطاعت کند، خداوند عالم او را به امور کائنات مسلط می‌‌گرداند. و فرشتگان را به یاری او می‌‌فرستد و حوادث را (در صورتی که مصلحت بداند) بر او تغییر می‌‌دهند.

در آیه دیگر می‌‌فرماید: «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا»: «و كسانى كه در راه ما مجاهده كنند آنها را به راه‏هاى خود هدايت مى‏‌‌كنيم».

از امام حسن مجتبی(ع) روایت شده که فرمودند: «من عبد الله عبد الله له کل شیء»؛ هر کس بنده خدا شد خداوند همه چیز را تحت فرمان و بندگی او قرار می‌دهد.

در حدیث قدسی آمده است که پروردگار متعال فرمود: «عبدی أطعنی حتی أجعلک مثلی»؛ بنده‌‌ی من مرا اطاعت کن تا تو را مثل خودم قرار دهم.

کلمات کلیدی :

یاری خداوند امداد الهی مدد الهی یاری خداوند به بندگان

۲,۲۷۳