سوال خود را بپرسید

۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۹

لطفاً نظر مبارک خود را در مورد معاملات بيت‌کوين بيان فرمائيد.

پاسخ :


1- با مراجعه به عرف دقيق يا عرف متخصص، هرگونه پول اعم از فيزيکي يا مجازي و ديجيتالي بايد از يک پشتوانه‌ی خاصي از قبيل طلا، نقره، اسلحه و يا قدرت و اعتبار يک دولت يا جميع عقلاء برخوردار باشد و چون بيت کوين فقط توسط جمعي واجد اعتبار شده است، فاقد اين اصل مهم در حقيقت پول است. لذا نمی‌‌توان احکام و آثار پول را بر آن مترتب نمود.

بايد توجه داشت پول بدون در نظر گرفتن اين جهت، هيچگونه وسيله‌‌‌ای برای تبادل نمی‌‌تواند باشد و بايد در معاملات اين جهت محرز باشد.

2- با قطع نظر از مطلب اول، از دقت در ماهيت و موضوع بيت‌کوين روشن می‌‌شود که ممکن است در زمانی فاقد هرگونه ارزش شود و به هيچوجه قابل تدارک و جبران نباشد.

مؤيد اين مطلب تصريح برخي از اقتصاددانان است که احتمال افت فراوان و زياد حتي به يک هزارم قيمت فعلی آن را داده‌‌اند.

بنابراين مسئله غرر به معنای خطر، به وضوح دراين پول مجازی وجود دارد و مشمول «نهی النبی(ص) عن الغرر» است. برخی از آگاهان از  اين پول به حباب ارزی تعبير نموده‌اند.

3- نکته‌‌ سوم آن است که براي حفظ ماليت اين پول هيچ منبع و مرجعي وجود ندارد. بطوري که اگر در دستگاههاي اينترنتي مشکلي بوجود آيد، يا حاکمان و متوليان اين شبکه، ارزش اين پول را از بين ببرند، صاحبان اين پول هيچ راهي براي جبران خسارت ندارند.

البته اين مطلب سوم در حقيقت مرتبط به مطلب اول است اگرچه افتراقي نيز وجود دارد.

4- بنابرآنچه که در مطالب قبل ذکر شد، در شرائط فعلي نمي‌‌توان به عنون يک پول، آثار و احکام پول را بر بيت‌کوين مترتب نمود.

اما نکته‌ي مهمتر که عنون ثانوي دارد آن است که چنانچه به وسيله اين پول، عناويني مانند پول‌‌شوئي و يا استفاده از آن در نقل و انتقال مواد مخدر و يا فرار مالياتي و از همه مهمتر چنانچه طراحي اين پول براي دورزدن اقتصاد کشور باشد يا به صورت قهري اين امر بر آن مترتب شود، ديگر استفاده و معامله با آن از اين جهت هم جايز نيست. و الله العالم.



کلمات کلیدی :

بيت کوين بیت کوئين معاملات بيت کوين معاملات ارزي حباب ارزي ارز ديجيتال ارز مجازی

۲,۰۷۹