سوال خود را بپرسید

۲۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۳

در کتاب «انسان و عالم برزخ»(نوشته‌ي محمدظاهري ـ قم) آمده است: «ارواح مؤمنين همگي در وادي السلام و در باغ‌هاي بهشت عالم برزخ اجتماع کنند و ارواح مؤمنين، شب در باغ‌هايي گرد هم جمع مي‌شوند و در روز به مقام خودشان باز مي‌گردند.» اکنون در مورد اين مطلب؛ 1ـ آيا اين مطلب صحيح است؟ 2ـ آيا اين دليلي مي‌شود که آنها از خيراتي که براي سايرين مي‌شود مطلع مي‌شوند؟ 3ـ چون از اين کتاب استفاده مي‌کنيم آيا مطالب اين کتاب اعتبار کافي دارد؟ و مطالب آن قابل استناد مي‌باشد يا بايد بيشتر بررسي شود؟

پاسخ :


1و3: از اظهار نظر در مورد مطالب کتابي که اشاره کرده‌ايد معذوريم، چون از محتوای اين کتاب اطلاع نداريم. ليکن از روايات استفاده مي‌شود که ارواح مؤمنين در عالم برزخ در بهشت برزخي قرار دارند و از نعمت‌هاي خداوند استفاده مي‌کنند و گاهي هم در کنار يکديگر جمع مي‌شوند و با هم صحبت مي‌کنند در اصول کافي از امام صادق(ع) چنين نقل شده است:
«سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللهِ(ع) عَنْ أَرْوَاحِ الْمُؤْمِنِينَ. فَقَالَ فِي حُجُرَاتٍ فِي الْجَنَّةِ يَأْكُلُونَ مِنْ طَعَامِهَا وَ يَشْرَبُونَ مِنْ شَرَابِهَا وَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَقِمْ لَنَا السَّاعَةَ وَ أَنْجِزْ لَنَا مَا وَعَدْتَنَا وَ أَلْحِقْ آخِرَنَا بِأَوَّلِنَا»؛
مي‌گويد: «درباره أرواح مؤمنان از آن حضرت سؤال کردم. فرمودند: در حجره‌‌‌هائي در بهشت سکونت دارند، از غذاي بهشتي مي‌خورند و از آشاميدني‌هاي آن مي‌آشامند و مي‌گويند: بار پروردگار ما! ساعت قيامت را براي ما به پا دار، و بر آنچه به ما وعده فرمودي وفا کن، و آخرين فردِ ما را به اوّلين فردِ ما ملحق گردان».

در روايت ديگر از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: «ارواح در برزخ به شکل جسدهايي که دارند و با همان قيافه در درخت‌هاي بهشت مي‌روند و يکديگر را خوب مي‌شناسند و از يکديگر سؤال مي‌کنند و هنگامي که روح جديدي بر آنان وارد مي‌شود ديگران گويند رهايش کنيد تا قدري استراحت کند چرا که او از يک مرحله سختي عبور کرده است بعد از آن که استراحت کرد از او مي‌نويسند فلان کس چه شد؟ اگر اين روح جواب داد که هنوز زنده است و در دنيا مي‌باشد اينها منتظر و اميدوار مي‌مانند که شايد نزد آنها بيايد و اگر گفت که مرده است مي‌فهمند که وضعش بد است چون اگر آدم خوبي بود پس از مرگ نزد آنها مي‌آمد پس مي‌گويند از بين رفت حيف که اينطور شد.»

در روايت ديگر چنين وارد شده: «ارواح کافران در وادي برهوت، پشت يمن، برده و عذاب مي‌شوند و ارواح مؤمان، جمعه‌ها در وادي السلام، پشت کوفه، و يا بيت المقدس جمع مي‌شوند.»(ر.ک: بحارالانوار6: 9)

2ـ اموات در عالم برزخ در هر کجا که باشند از خيراتي که براي آن‌ها فرستاده مي‌شود آگاهي پيدا مي‌کنند و از ثواب آن بهره‌مند مي‌شوند.

در روايتي از حضرت صادق(ع) نقل شده، که از آن استفاده مي‌شود ثواب‌هايي که در عالم برزخ به مؤمن مي‌رسد، تا قيامت ادامه خواهد داشت. حضرت فرمود:
«هر کس نزد قبر مؤمني هفت مرتبه سوره «إنّا انزلناه» را بخواند، خداوند فرشته‌اي مي‌فرستد که پيش قبر ميت، خدا را عبادت کند. خداوند ثواب عبادت فرشته را براي ميت و کسي که «إنّا أنزلناه» را خوانده مي‌نويسد، تا زماني که خداوند وي را به واسطه اين عمل وارد بهشت کند.»

و نيز در روايت ديگر از امام صادق(ع) آمده است: «اگر قبل از طلوع خورشيد به زيارت قبر مردگان رفتيد و به آنان سلام داديد آنان مي‌شنوند و جواب مي‌دهند و اگر بعد از طلوع آفتاب رفتيد، مي‌شنوند ولي جواب نمي‌‌دهند».

از مجموع روايات استفاده مي‌شود که اموات از رفتن بر سر قبرشان و خواندن فاتحه و نيز خيراتي که براي‌شان هديه مي‌شود آگاهي پيدا مي‌کنند و از ثواب آن‌ها بهره‌مند مي‌‌‌گردند.

کلمات کلیدی :

برزخ ارواح مؤمنين رواح اموات وادي السلام خيرات براي اموات

۲,۳۱۴