سوال خود را بپرسید

۲۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۴

با توجه به اينکه پيامبر خاتم(ص) از تمام نقشه‌هاي شوم سازمان نفاق خليفه اول و يارانش اطلاع کامل و موثقي داشتند و بنا به شواهد تاريخي، ايشان در برابر بسياي از اين نفاق‌ها و دورويي‌ها و انعکاس آن در جامعه آن زمان و امروز ايستادگي کرده‌اند و بسياري از نفاق‌ها را خنثي نموده‌اند، به چه دليلي با دختر خليفه اول ازدواج کردند؟

پاسخ :


هر چند پيامبر اسلام(ص)، با علم لدني الهي از حوادث و وقايع آينده آگاه بود، اما تکليف آن حضرت آن بود که مانند ساير افراد بشر بر اساس علم عادي رفتار کند و از علم غيب در امور زندگي استفاده نکند.

بنابراين ازدواج آن حضرت با دختر ابابکر و عمر ممکن است روي يکي از مسائل زير باشد:
1ـ آزمايش پيامبر و ديگران.
چون ازدواج حضرت بدون اجازه خداوند صورت نگرفته است خداوند هر کسي را به نوبه خود آزمايش مي‌کند و براي آزمايش رسول خدا از ايشان خواست که با عايشه و حفصه ازدواج کند و با اين دستور، درخانه وي کسي را قرار داد که مي‌توانست مايه آزمايش ايشان باشد؛ زيرا امتحان مردان بزرگ بايد به بزرگي خود ايشان باشد.

در بعضي از نقل‌ها آمده است که رسول خدا(ص) در مورد آينده‌ي برخي از همسران خويش سخناني فرموده‌‌اند که مي‌تواند ملاک تشخيص حق از باطل در موارد نياز باشد. به عنوان نمونه مي‌توان به روايتي که بخاري آن را نقل کرده اشاره کرد: «حدثنا موسي بن اسماعيل حدّثنا جويرية عن نافع عن عبدالله رضي الله عنه قال قام النبي صلي الله عليه وسلّم خطيباً فأشار نحو مسکن عايشة فقال هنا الفتنة ثلاثاً من حيث يطلع قرن الشيطان». رسول خدا به خانه عايشه اشاره فرمودند و سه بار گفتند: فتنه (آزمايش) در اينجاست؛ فتنه در اينجاست، فتنه در اينجاست.

و نيز اين ازدواج وسيله آزمايش خود همسران پيامبر و پدران آن‌ها است که از اين فتنه و آزمايش چگونه استفاده مي‌کند.

و هم‌چنين نسبت به افراد ديگر و فتنه‌هاي بعدي براي تشخيص تيزبيني‌هايي که عايشه خود را حق قلمداد مي‌کرد مايه آزمايش بوده است.

2ـ انگيزه سياسي
يکي از اهداف ازدواج‌هاي پيامبر(ص) جهت سياسي ـ تبليغي بود؛ يعني با ازدواج موقعيتش در بين قبايل مستحکم گردد و بر نفوذ سياسي و اجتماعيش افزوده شود و از اين راه براي رشد و گسترش اسلام استفاده نمايد.

حضرت به خاطر دست‌يابي بر موقعيت‌هاي بهتر اجتماعي و سياسي، در تبليغ دين خدا و استحکام آن و پيوند با قبايل بزرگ عرب و جلوگيري از کارشکني‌هاي آنان و حفظ سياست داخلي و ايجاد زمينه‌ مساعد براي مسلمان شدن قبايل عرب، به برخي ازدواج‌ها روي آورد.

در راستاي اين اهداف پيامبر(ص) با عايشه دختر ابوبکر از قبيله «تيم» و حفصه دختر عمر از قبيله بزرگ «عدي». و امّ حبيبه دختر ابوسفيان از قبيله نامدار بني اميه، ام سلمه از قبيله بني مخزوم، سوده از قبيله بني‌اسد، ميمونه از قبيله بني‌هلال، صفيه از بني‌اسرائيل، ازدواج نمود.

کلمات کلیدی :

ازدواج پيامبر ازدواج پيامبر خدا(ص) با دختر خليفه اول

۱,۴۰۶