آيت الله هاشمی شاهرودی، انسانی عالم، فقیهی زمان شناس و آشنا به وظیفه و اهل بصیرت بود

۰۵ دی ۱۳۹۷

۱۹:۵۴

۳,۰۰۶

خلاصه خبر :
گفتگو با آيت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) پيرامون شخصيت حضرت آيت الله هاشمی شاهرودی(رحمة الله عليه)
آخرین رویداد ها
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که آیت الله هاشمی شاهرودی یکی از فقها و اصولیون دوران معاصر بود، اظهار داشت: مرحوم شاهرودی در فقه و اصول از یک قوت خاصی برخوردار بود و افزون بر استعداد بسیار قوی در مسائل علمی، ذهنی جوال و نقاد داشت.

وی با اشاره به نبوغ بالای آیت الله هاشمی شاهرودی، افزود: وی مبانی مشکل، عمیق و اصول بسیار جامع و گسترده مرحوم صدر را در سن بسیار کم دریافت کرده و به رشته تحریر در آورد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که آیت الله هاشمی شاهرودی موفق به اخذ اجتهاد از مرحوم صدر شده بود، بیان کرد: این که کسی در سن و سال جوانی اصول و مبانی مرحوم صدر را درک کند و افزون بر تقریر و تعلیقه بر آنها برخی از نظریات خود را در حول مبانی مرحوم صدر مطرح کند نشانه بلوغ و استعداد بالا است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: مقالات و کتاب های فقهی آیت الله هاشمی شاهرودی از یک ویژگی خاصی برخوردار است و ایشان همیشه در صدد مطرح کردن احتمالات، اندیشه ها و افکار جدید بودند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) آیت الله هاشمی شاهرودی را از یکی از نظریه پردازان بزرگ فقهی و اصولی دوران معاصر برشمرد و ابراز کرد: کتاب های فقهی و اصولی ایشان در حوزه های علمیه و درس های خارج بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که مجله فقه اهل بیت(ع) از خدمات بزرگ آن مرحوم است، گفت: امروز دوره این مجله سرمایه بسیار بزرگی برای فقه، فقاهت و فقها است و طلبه ای که بخواهد در مسائل فقهی کار کند حتما باید با این مجله ارتباط داشته باشد.

وی با تأکید بر این که آیت الله هاشمی شاهرودی در مسائل علمی و سیاسی تربیت شده مرحوم صدر بود، اظهار داشت: آن عالم بزرگ شخصیتی بود که فارق از مسائل حوزوی به دنبال مسائل سیاسی و مبارزه با ظلم، ظالم و حکومت جائر بود و زمانی که به ایران آمد از همان اول جزء شخصیت هایی بود که در مسیر امام و انقلاب قرار گرفت.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نقش آیت الله هاشمی شاهرودی را بعد از انقلاب مهم و تأثیرگذار ارزیابی کرد و افزود: آن مرحوم بعد از ارتحال امام نقش اساسی در انقلاب اسلامی ایفا کرد و با پذیرش مسؤولیت های بزرگ خدمات ارزنده ای به کشور ارائه کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آیت الله هاشمی شاهرودی وقتی در رأس قوه قضائیه قرار گرفت به قوه قضائیه اعتبار بخشید و مرحله فقاهت، اجتهاد و مقام علمی ایشان سبب شد قضات و مسؤولان قوه قضائیه در مقابلش خضوع داشته باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به دیگر خدمات و مسؤولیت های ارزنده آیت الله هاشمی شاهرودی، وی را منشأ برکات برای نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: آن مرحوم خدمات بسیار فراوانی در قوه قضائیه، شورای نگهبان، جامعه مدرسین و مجلس خبرگان رهبری ارائه کرد و حضور جدی در همه صحنه های انقلاب داشت.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این که آیت الله هاشمی شاهرودی تبعیت بسیار محکمی از رهبر معظم انقلاب داشت، تصریح کرد: آن مرحوم انسانی عالم، فقیهی زمان شناس و آشنا به وظیفه و اهل بصیرت بود و با آن مقام علمی خاضعانه در مسؤولیت ها قرار می گرفت و خدمت می کرد.

وی با بیان این که رهبر انقلاب با فقدان این عالم بزرگ یکی از یاران و بازوان قوی خود را از دست دادند، گفت: این مصیبت را به امام زمان(عج)، رهبر انقلاب، مراجع تقلید و حوزه های علمیه تسلیت می گوییم و امیدواریم خداوند متعال درجات این عالم فقید را متعالی گرداند.


برچسب ها :

فاضل لنکرانی هاشمی شاهرودی آيت الله هاشمي شاهرودی شخصيت هاشمي شاهرودی رحلت آيت الله هاشمی شاهرودی