سپاه، مهم‌ترین سنگر برای حفظ انقلاب اسلامی است

۱۶ تیر ۱۳۹۶

۱۹:۵۴

۳,۰۷۳

خلاصه خبر :
حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با جمعي از برادران سپاه پاسداران که در تاريخ 96/4/16 برگزار شد، نکاتي را پيرامون اهميت حفظ نظام و اهميت وجود سپاه پاسداران و مطالب ديگر بيان فرمودند
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت شما برادران عزیز و بزرگوار خير مقدم عرض مي‌کنم. امیدوارم در این سفر به احسن وجه از برکات قم خصوصاً زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و مسجد جمکران و جلسات خود استفاده کنید و با یک توشه‌ی بزرگ معنوی به شهر خود برگردید.

مسئله‌ی حفاظت از انقلاب و آرمان‌های آن موضوع بسيار مهمی است که برادرمان اشاره فرمودند و اين از جهات متعددي اهميت دارد. اولاً از منظر فقهی بايد ديد ما تکليفي در قبال اين انقلاب داريم يا نه؟ آیا حفظ انقلاب واجب است یا نه؟ آیا به حال خود بگذاریم ببینیم چه پیش می‌آید، چه حوادثی به وجود می‌آید؟ دشمن هر کاری خواست بکند؟ آنگاه به وقتش تصمیم بگیریم! یا نه، به عنوان یک حکم فقهی حفظ این نظام و انقلاب همانطور که امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) فرمودند و رهبری معظم انقلاب هم بر آن تأکید دارند از اوجب واجبات است.

به نظر من بايد به این مطلب خیلی توجه کنیم، مخصوصاً حوزه‌های علمیه که باید این بحث را پخته‌تر کنند و جوانبش را بیشتر مطرح کنند. در اين جهت نقش سپاه پاسداران که يک نهاد نظامي بسیار مقدس و معنوی و مردمی است بسيار زياد است.

مجموعه‌ای که امام خميني(قدس سره) در موردش فرمود ای کاش من یک پاسدار بودم. اين حرفي بزرگ و افتخار بسیار بزرگی برای سپاه است. شخصيتي که در طول تاريخ نظیرش را در میان روحانیت نداشتیم، فردي که در اوج مسائل فقهی و عرفانی بود، می‌فرمود ای کاش من یک پاسدار بودم.

اين سخنان امام را باید تحلیل کرد که آیا برای خوشامد سپاهی‌ها و تشویق آنها در ایام جنگ بود که جبهه‌ها را اداره کنند؟ در اين صورت سؤال مي‌شود آن زمان ارتش هم در جنگ بود، مردم هم بودند و همه‌ی گروهها با کمک يکديگر جنگ را اداره کردند، پس این جمله‌ی امام چه ریشه و پشتوانه‌ای دارد؟ من فکر می‌کنم چون سپاه مهم‌ترین سنگر برای حفظ انقلاب اسلامی است. واقعاً همینطور است و اين اعتقادی است که علماء بزرگ و شاگردان امام هم مثل مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیهم) که يک مرجع تقليد بزرگ بود داشتند و مي‌گفتند ای کاش من هم پاسدار بودم.

این جهت فقهی یعنی واجب بودن حفظ و حراست از انقلاب بسيار مهم است و اين وظيفه بر عهده همه‌ی مردم است. يک وقت کسي نگويد اين فقط وظيفه يک گروه خاص است، هر کسی که ایرانی است چه مسلمان و چه غیر مسلمان باید این انقلاب را حفظ کند چون این انقلاب فقط ارتباط با دین ندارد، بلکه ارتباط با عزّت و استقلال و عظمت این کشور دارد، پس این وظیفه‌ی همه است.

اینکه می‌گویم نسبت این بُعد فقهی باید کار بشود چون ممکن است بعضی خیال کنند حفظ انقلاب مربوط به روحانیت يا سپاه و بسيج و ارتش است، خير. وظيفه هر زن و مرد ایرانی است. حتی آنها که خارج از ایران هستند هم به نحوی می‌توانند از این انقلاب حفاظت کنند، گاهی اوقات یک فرد در خارج از ایران حرکتی می‌کند، مثلا در روز قدس فریادی می‌زند که موجب استحکام این نظام می‌شود بنابراين حفظ این نظام به عنوان یک واجب شرعی تکلیف آحاد مردم است.

براساس مبانی فقهي که از امام یاد گرفته‌ايم وجوب و اهمیّت حفظ نظام از نماز و فروعات دین بالاتر است. چون ما نظامی را بايد حفظ کنیم که به برکت آن مي‌خواهد در دنیا اقامه‌ی صلاة و امر به معروف و نهی از منکر شود، «الَّذينَ إِنْ مَكَّنّاهُمْ فِي اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ»(حج: 41)، مضمون و معناي این آیه شریفه به یک نحو محدود در این انقلاب تحقّق يافته ولو اینکه تحقق کامل آن مربوط به قضیه‌ی مهدویت و یاران حضرت مهدی(عج) در زمان ظهور است. در آن زمان که حضرت حکومت مطلقه و تمکن بر کل زمین پیدا می‌کنند، دنبال اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر و زکات هستند ولی اين آيه شريفه به یک نحو محدود در انقلاب ما ایجاد شده است.

البته نمی‌گویم با این انقلاب همه ضوابط دینی محقق شده، ممکن است بعضی از ضوابط تا زمان ظهور هم محقق نشود ولی ترديدي نيست که این انقلاب در حفظ دین، در باقی ماندن دین در این کشور، در رساندنِ پیام دین و مکتب اهل البيت(عليهم السلام9 به مردم دنیا تأثير بسياري داشته است و هنوز هم خود ما از اين آثار آنطور که باید و شاید اطلاع نداریم. لذا مسئله‌ی انقلاب و نظام به مسائل دینی گره خورده و حفظ آن یکی از واجبات مهم است.

بحمد الله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نسبت به این مسئله توجه دارد، سپاه بايد بر مبنای احکام دین حرکت کند که بحمد الله اينچنين است و اساس حرکت و عملش بر مبنای دستورات و تکالیف شرعی و دینی باشد، با اين حال سپاه باید این مسئله را هرچه بیشتر در میان نیروهای خود پخته‌تر کند، این کار نیاز به پژوهش دارد.

ما گاهی اوقات از کنار بعضی از مسائل بسيار مهم با سرعت عبور می‌کنیم ولی نسبت به مسائلی که خیلی ارزش ندارند، سه روز همایش می‌گذاریم. امروز ما باید این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم، از بچه‌ای که کلاس اول ابتدایی است تا جوانان دانشگاهي که مي‌خواهند مسئولیت‌های بزرگی را در این کشور بر عهده بگيرند بدانند حفظ اين نظام بر آنها هم واجب است.

جهت دوم این است که سپاهيان ما از همین مردم جوشیده‌اند و جدای از مردم نیستند، به یک معنا خانواده‌ی سپاه همه‌ی کشور است، امروز خانواده‌ای نیست که با یک یا دو واسطه با سپاه ارتباط نداشته باشد لذا سپاه همان طور که به جنبه‌های دینی‌اش اهمیت می‌دهد باید جنبه‌های مردمی اش را هم هرچه بیشتر تقویت کند، یعنی واقعاً مردم را بشناسند.

یادم هست آن زمان که در سپاه مسئله‌ی درجه‌هاي نظامي سرهنگ و سرگرد و... مطرح شد بسياري از علاقمندان نگران بودند، چون قبل از آن کسی که در بالاترین منصب سپاه بود تا پائین‌ترین منصب اصلاً مشخص نبود. الآن هم ما می‌بینیم سرداران و سرلشگران سپاه، خود را به اندازه‌ی افرادي مي‌دانند که اين درجه را ندارند.

سپاه باید ببیند مطالبات مردم چيست؟ مردم ما امروز امنیت خودشان را مدیون این نظام مي‌دانند و قدردان بچه‌های سپاه، نیروی انتظامی و ارتش و آنهایی هستند که به يک نحوي به این کشور خدمت می‌کنند. وقتي از مردم بپرسيم اين امنيت چطور محقّق شده؟ خواهند گفت به برکت دفاع هشت ساله و مجاهدت‌ها و اخلاصي که اين بچه‌ها داشتند و الآن هم با تلاش مجاهدانه‌ي خود اين کشور را حفظ کنند. لذا ضروري است که ارتباط سپاه با مردم قوی‌تر شود، دشمن دنبال این است که سپاه را از چشم مردم بیندازد البته تازگی هم ندارد و از اول انقلاب این مسائل بوده و اين وظيفه سپاه است که هويت اصيل ديني و انقلابي خود را هر چه بیشتر برای مردم مطرح کند.

نکته سوم اینکه تلاش کنيد مسائل معنوی خود را هر چه بیشتر تقویت کنید البته در این مورد فقط خطابم به شما نیست، قبل از آن به خودم هست. تمام افراد بايد از اين موقعيت و فرصت استفاده کنند که مراتب معنوي خود را بالا ببرند. اين بهترین فرصت است که ما الآن می‌توانیم برای رشد معنویت خود از آن استفاده کنیم.

من دعا می‌کنم خداوند همه‌ی ما را از خادمین دین قرار بدهد. در يکي از دعاهای ماه مبارک رمضان که حتما خوانده‌اید آمده «اللّهم اجعلنی ممن تنتصر به لدینک و لا تستبدل بي غيري» خدایا مرا از کسانی قرار بده که به عنوان ناصر دینت تعيين کرده‌اي. و دعاي مهم و بزرگش اين است مبادا فرد ديگري را جايگزين من نمايي و بگویی تو به درد نصرت دین من نمی‌خوری، کنار برو که من شخص دیگری را می‌خواهم بیاورم! بايد این دعا را همیشه داشته باشید که خدايا لياقت نصرت دين خودت را به من عنايت فرما.

خدا همه‌ی ما را از ناصران و خادمان دین و از سربازان امام زمان(علیه السلام) قرار دهد و این نظام و رهبری معظم انقلاب و مجموعه‌های خدمتگزار به این نظام را موفق و مؤید و محفوظ بفرماید.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اهم مطالب:
1ـ به عنوان یک حکم فقهی حفظ این نظام و انقلاب همانطور که امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) فرمودند و رهبری معظم انقلاب هم بر آن تأکید دارند از أوجب واجبات است.
2ـ شخصيتي که در طول تاريخ نظیرش را در میان روحانیت نداشتیم، فردي که در اوج مسائل فقهی و عرفانی بود، می‌فرمود ای کاش من یک پاسدار بودم.
3ـ سپاه مهم‌ترین سنگر برای حفظ انقلاب اسلامی است.
4ـ هر کسی که ایرانی است چه مسلمان و چه غیر مسلمان باید این انقلاب را حفظ کند چون این انقلاب فقط ارتباط با دین ندارد، بلکه ارتباط با عزّت و استقلال و عظمت این کشور دارد.
5ـ براساس مبانی فقهي که از امام یاد گرفته‌ايم وجوب و اهمیّت حفظ نظام از نماز و فروعات دین بالاتر است.
6ـ ترديدي نيست که این انقلاب در حفظ دین، در باقی ماندن دین در این کشور، در رساندنِ پیام دین و مکتب اهل البيت(عليهم السلام) به مردم دنیا تأثير بسياري داشته است.
7ـ سپاه باید ببیند مطالبات مردم چيست؟ مردم ما امروز امنیت خودشان را مدیون این نظام مي‌دانند و قدردان بچه‌های سپاه، نیروی انتظامی و ارتش و آنهایی هستند که به يک نحوي به این کشور خدمت می‌کنند.
8ـ ضروري است که ارتباط سپاه با مردم قوی‌تر شود. سپاهيان ما از همین مردم جوشیده‌اند و جدای از مردم نیستند.
9ـ دشمن دنبال این است که سپاه را از چشم مردم بیندازد البته تازگی هم ندارد و از اول انقلاب این مسائل بوده و اين وظيفه سپاه است که هويت اصيل ديني و انقلابي خود را هر چه بیشتر برای مردم مطرح کند.

برچسب ها :

سپاه ديدار جمعي از برادران سپاه پاسداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي سپاه پاسداران اهميت سپاه سپاه مهمترين سنگر نظام حفاظت از انقلاب حفاظت از آرمانهاي امام حفظ نظام از اوجب واجبات است اهميت حفظ نظام حمله به سپاه سپاه و مطالبات مردم