نوشتنِ قرآن نيز در کنار تفسیر، قرائت، ترجمه و حفظ قرآن، یکی از توفیقات بسیار بزرگ است

۲۱ دی ۱۳۹۷

۱۸:۲۲

۲,۱۵۳

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در مراسم رونمایی از نسخه خطی قرآن کريم که به کتابخانه حرمين عسکريين(ع) إهداء خواهد شد
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه بسیار محترم است. خوشوقتانه اساتید بزرگ که برخی از آنها در حوزه علميه در مورد قرآن قدم‌‌‌های بسیار بزرگی برداشته‌اند در مجلس حضور دارند.

این کتابت قرآن که توسط برادر عزیزمان جناب آقای سيد علي موسویان انجام شده و بیست و پنجمین اثر ایشان است را خدمتشان تبریک عرض می‌‌‌کنم. اینها سرمایه شيعه است و بهترین دلیل است بر اینکه شیعه در میان همه مذاهب اسلامي به قرآن نزدیکتر است. دليل بر اينکه اساس شیعه در کنار سنّت نبوی و سنت ائمه، قرآن کریم است. اينها دلیل بر این است که شیعه خود را بیش از همه ملزم به همه ابعاد قرآن مي‌داند.

این کتابت یک افتخار برای ایشان و یک سند برای شيعيان است که قرآن را به همان نحوی که بر قلب مبارک پیامبر اکرم(ص) نازل شده و بحمدالله تاکنون محفوظ از تحريف مانده است، هم در قرائت و هم در تفسیر و هم در کتابت به همين قرآن معتقدند.

در مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) تحقيق ارزشمندي پیرامون استدلال‌هاي ائمه(ع) به قرآن -از امیرالمؤمنین(علیه السلام) تا آخرین حجّت خدا(عج)- در گفتار و دستوراتشان نسبت به اعتقادات، احکام، اخلاق، سیاست، اقتصاد و ...، به چاپ رسيده است، تا بتوان مقايسه کرد پیشوایان مذاهب دیگر چقدر به قرآن استدلال کرده‌اند؟ اصلاً قابل مقایسه نیست.

یکی از علمای الازهر چند سال قبل نزد من آمد، من این کتاب که اسمش «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» است را به ایشان نشان داده و گفتم این کتاب چیست؟ نگاه کرد گفت خیلی عجیب است. گفتم آیا با وجود اینکه ائمه ما(ع) این همه به قرآن تمسک کرده‌اند باز شما تهمت تحریف قرآن را به شیعه روا می‌‌‌دارید؟ گفت هرگز، اين حرف به هیچوجه صحیح نیست.

به ‌هر‌حال ادعای ما این است که شیعه و حوزه‌های شیعه بیشترین بها را به قرآن داده و می‌‌‌دهند و این سخني که این اواخر بعضی از افراد مطرح کرده‌اند که در حوزه‌‌‌های شیعه، قرآن غریب است، به نظر من درست نیست و حرف غلطي است.

فقهای ما و بزرگان حوزه، در طول تاریخ به قرآن بسیار اهمیت داده‌اند. حرکت بسیار خوبی هم در این دو دهه اخیر در حوزه علميه راجع به تفسیر قرآن راه افتاده که آن هم گام بسیار بزرگی است.

حوزه‌های علميه و علمای ما، به تبع ائمه معصومین(عليهم السلام) به قرآن زیاد اهمیت مي‌دهند. اگر در فضاهای مجازی تهمت بي اهميتي به قرآن را هم به علما و حوزه‌‌‌های ما می‌‌‌زنند، این هم مثل همان اتهامی است که راجع به تحریف قرآن می‌‌‌زنند.

شیعه باید افتخار داشته باشد که به قرآني معتقد است که همان قرآنی است که بر قلب مبارک پیامبر خدا(صلي الله عليه وآله) نازل شده است.

تفسیری که شیخ طوسی در قرن پنجم ارائه داده، با قرآنی که الآن در نزد شيعه و سني است یکی است و فرقی نمی‌‌‌کند.

وظيفه خود مي‌دانم به کاتب محترم اين قرآن تبریک عرض کنم. نوشتنِ قرآن نيز در کنار تفسیر، قرائت، ترجمه و حفظ قرآن، یکی از توفیقات بسیار بزرگ است که خداوند اين توفيق را نصیب ایشان کرده است.

قرآن در قیامت شفیع اهل قرآن است، کسانی که کتابت قرآن می‌‌‌کنند بدانند که مورد شفاعت قطعی قرآن قرار می‌‌‌گیرند.

اميدوارم خدای تبارک و تعالی هر چه بیشتر جامعه اسلامي ما را موفق به عمل به قرآن بفرماید، إن شاء الله.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

تصاويری از اين مراسم

برچسب ها :

نوشتن قرآن کتابت قرآن رونمایی از نسخه خطی قرآن کريم سيد علی موسويان تحريف قرآن تمسک فقها به قرآن