اساس دین و دستورات دین در همه ابعاد فردی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در پرتو پدافند غیر عامل است

۰۹ آبان ۱۳۹۸

۲۰:۱۸

۲,۴۰۲

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

بحمدالله بعد از سالیان متمادی که جنابعالی مدیریت و مسئولیت این نهاد بسیار مهم را برعهده دارید با کمک دوستان فکور و فهیم خود قدم‌های بسیار خوبی را برداشته‌اید به‌طوری که دیگر، امروز نباید ما پدافند غیر عامل را معنا و برای آن فرهنگ‌سازی کنیم، چون معنای آن روشن و فرهنگ سازی شده است اینک باید آثار آن را در نظام جمهوری اسلامی مشاهده کنیم.

در تکمیل نکاتی که جنابعالی اشاره فرمودید عرض می‌کنم اصولاً اساس دین و دینداری بر همین پدافند غیر عامل استوار است یعنی ما در اسلام جهاد و مقابله با دشمن را داریم، آیات جهاد هم در قرآن فراوان است. معروف هم این است که در اسلام دو نوع جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی وجود دارد. البته با تحقیقی که ما انجام دادیم نوع سومی از جهاد را به نام جهاد ذبی از متن دین و فقه درآوردیم که خود دارای آثار مهمی است. اینها هست. ولی اساس دین و دستورات دین در همه ابعاد فردی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در پرتو پدافند غیر عامل است یعنی همین فکری که امروز مطرح است که ما از قبل طوری برنامه‌ها را طراحی کنیم که به مشکل برخورد نکنیم و دشمن نتواند در آن نفوذ پیدا کند.

مثلاً من فکر می‌کردم که اساس ولایت فقیه بر همین مبنا استوار است، چرا جامعه باید ولی داشته باشد؟ خود ولایت فقیه یکی از نمونه‌های بارز پدافند غیر عامل در دین ماست که خدای تبارک و تعالی برای وجود امنیت در جامعه، قرار داده است و این جدا از مسئله هدایت رساندن مردم به سعادت می‌باشد که از برکات این موضوع است. امروز یکی از آثار بسیار مهم ولایت فقیه مسئله امنیت جامعه است.

این عدم امنیت حوزه را مختل می‌کند، اقتصاد را مختل می‌کند، سیاست را مختل می‌کند. به‌هر‌حال باید جامعه ما بداند که وجود ولایت فقیه برکات بسیار فراوانی دارد. این نهاد شرعی بسیار مبارکی که توسط امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در ایران بینان‌گذاری شد و در قانون اساسی ما به‌صورت رسمی شکل قانونی نیز گرفت.

بسیاری از دستورات دیگر در دین در پرتو همین مسئله پدافند غیر عامل است، چرا اگر کسی بخواهد پولی را به دیگری قرض بدهد، بزرگترین آیه قرآن حدود یک صفحه در موردش نازل شده که باید آن را بنویسید و یک فرد عادلی هم به عنوان شاهد آن را امضا کند. الآن منشأ بسیاری از این نزاع‌های در جامعه که متأسفانه به دادگستری‌ها و مراکز قضایی هم کشیده می‌شود این است که می‌گوید من به این آقا اعتماد کردم و از او نوشته نگرفتم، اسلام می‌گوید این باید نوشته بشود و شاهدی هم آن را امضا کند، یا مثلاً در باب معاملات در بعضی از روایات آمده هنگام معامله با هم مثل دو بیگانه باشید نگویید این برادر من است، این پسر من یا قوم و خویش من هست در نحوه معامله مسامحه کنیم نه! تمام دقت‌ها را بکنید تا بعداً مشکلی پیش نیاید.

واقعاً اگر ما این دستورات دینی را در جامعه مطرح کنیم اصلا موضوع بسیاری از این اختلاف‌ها از بین می‌رود. منشأ اختلاف‌ها این است که رعایت‌های لازم انجام نشده است. یا این موضوع مقاومت که در چند سال اخیر رهبری معظم انقلاب کراراً بیان فرموده و شما هم اشاره فرمودید که امروز با استفاده از مقاومت ایران و نظام جمهوری اسلامی آمریکا را نه مضطرب بلکه زمین‌گیر کرده است موضوع استقامت یکی از دستورات دین ماست، استقامت هم در حفظ اعتقادات است هم استقامت در دفاع از دین و هم استقامت در اهداف.

من یک وقتی در سر درس گفتم ما باید فقه‌مقاومت را مطرح کنیم و الآن هم همین پیشنهاد را به شما عرض می‌کنم که بررسی فقه مقاومت باید جزء پژوهش‌های مجموعه پدافند غیر عامل باشد، بحث جهاد ذبی هم که ما مطرح کرده‌ایم خودش تبیین مسئله مقاومت است، حرکت امام حسین علیه السلام که دو ماه موفق به عزاداری آن حضرت بودیم، بر مبنای چه اصلی قابل تبیین است؟ روی امر به معروف و نهی از منکر؟ نه، ولو خود حضرت فرمود من می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم ولی همه فقها می‌گویند یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر آن است که خطر جانی برای آمر و ناهی، خودش یا اطرافیانش نداشته باشد. در حالیکه آنجا این خطر وجود داشت. جایی که خطر کشته شدن یا مجروح شدن در کار باشد امر به معروف از انسان ساقط می‌شود پس چرا امام حسین علیه السلام آن را انجام داد؟

جهاد ابتدایی هم نبود چون طرف مقابل حضرت به حسب ظاهر مسلمان‌ها بودند. تنها راه تبیین قیام حضرت جهاد ذبی است، جهاد ذبی یعنی دفاع از اساس اسلام، جایی که انسان ببیند اساس انسان در خطر است نه تنها باید جان خودش را بدهد حتی جان فرزند شش ماهه‌اش را هم تقدیم اسلام می‌کند، این مقاومت را امام حسین علیه السلام به ما نشان داده است. این توصیه‌های رهبری معظم انقلاب در این چند سال اخیر به مسئولین، به قوای سه‌گانه، به مسئولین نظامی و غیر نظامی، به مردم، نسبت به اصل مسئله مقاومت را خود مسئولین پدافند غیر عامل باید تبیین کنند.

حالا شما می‌فرمائید رهبری، مسئولین و مردم بحمد الله در این چند سال تحت فشار تحریم‌ها مقاومت کردند و این قضایا اتفاق افتاد ولی مهم‌تر آن است که این مقاومت چطور باید پایدار بماند و چه چیزهایی ممکن است خدای ناکرده به آن صدمه بزند، این باید به‌خوبی بررسی بشود و نگذاریم خدای نکرده این آسیب‌ها در جامعه به وجود بیاید.

مورد دیگری که من نمی‌خواهم وارد کُنه آن شوم، چون جزئیاتش را نمی‌توانم به صورت دقیق مطرح کنم این است که این روزها مسئولین نان را گران کرده‌اند، نانی که هزار تومان بوده به هزار و صد تومان افزایش دادند ولی عملاً 1500 تومان می‌فروشند، بخش زیادی از جامعه در سفره‌شان نان هست کسی که با این نان شکم بچه‌هایش را سیر می‌کند چقدر باید اضافه پول بدهد؟ این گرانی‌ها بر نارضایتی‌ها تاثیر می‌گذارد البته نمی‌گویم مردم ما اینقدر خدای ناکرده آگاهی‌شان کم است که این مسأله به آنها ضربه بزند ولی باید این امور بررسی بشود و نگذاریم یک وقتی چنین مسئله‌ای به وجود بیاید.

من یادم هست در زمان امام(ره)، می‌خواستند نان را گران کنند امام شدیداً مخالفت کردند.
البته این یک مثال معمولی است مثال‌های بالاتر از این فراوان هست، دشمن می‌خواهد مقاومت ما را بشکند، به قول شما در داخل بالهای ایران که لبنان و عراق هست هرج و مرج ایجاد می‌کند تا در مردم خوف به وجود آید همه این توطئه‌ها برای ارعاب ایران است، برای اینست که به عده‌ای بگویند شما هم مثل لبنان و عراق به خیابان‌ها بیایید. باید این مسائل و آنچه که ممکن است به مقاومت صدمه بزند از طریق رسانه عمومی، برای مردم تبیین بشود. باز همین نکته‌ای که رهبر انقلاب دیروز هم فرمودند که غرور از چیزهایی است به مقاومت صدمه می‌زند، اگر بگوییم که ما پهپاد را زدیم و تمام شد و حال ما همه قدرت عالم هستیم.

آسیب خواهیم دید. نباید خدای ناکرده غرور در ما ایجاد شود. ما باید وقتی پهپاد را زدیم بگوییم «و ما رمیت إذ زمیت و لکن الله رمی»، این را باید از اعماق جان و فکرمان بگوییم. وقتی خرمشهر آزاد شد ما در مدرسه فیضیه مشغول درس بودیم سر و صدای طلبه‌ها بلند شد این جمله امام یک موجی از ایمان ایجاد کرد که فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد، این خداباوری یک اصل است.

اساس مقاومت خود ما نیستیم بلکه خداست، اساس مقاومت، فکر ما و قدرت نظامی ما نیست بلکه ایمان ما است، حال باید چکار کنیم که این ایمان تقویت پیدا کند؟ پدافند باید به این مسائل فکر کند و طرح بدهد، به رسانه‌ها باید طرح بدهد، برای دفع آنچه که خدای ناکرده موجب ضربه وارد کردن به ایمان مردم و ایمان نسل‌های آینده است، باید فکر شود، طراحی شود، راهکار اندیشیده شود و در رسانه عمومی تبیین گردد.

به‌هر‌حال یکی از مسائل مهم موضوع مقاومت است ما باید خدا را خیلی شکر کنیم، به جهت آنکه در درجه اول از یک رهبر بیدار برخورداریم که این مسئله مقاومت را مکرر بیان فرمود تا بالأخره در بین مسئولین نهادینه شد. به‌طور که امروز می‌بینیم مسئولین ما همه مسئله مقاومت را مطرح می‌کنند، شاید اگر پنج شش سال پیش کلمه مقاومت مطرح می‌شد می‌گفتند آن برای ایام دفاع مقدس بود و تمام شد، اما نه، معلوم می‌شود که در این زمان به شکل دیگر هم واجب‌تر است و هم قوی‌تر و هم مهم‌تر.

امروز در مراکز علمی، در حوزه‌ها، همایش فقه مقاومت گذاشته می‌شود آیات و روایات مقاومت مطرح می‌شود و اصلاً به برکت طرح این مسئله ما داریم به ابعاد عمیق این مسئله پی می‌بریم، این چه اصل اساسی مهمی است که در دین وجود دارد «إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا» یعنی استقامت در همه امور. باید پای همه چیز دین ایستاد. یعنی وقتی ما برای خدا انقلاب کردیم باید برای خدا پای همه چی بایستیم، نگوئیم 40 سال شد بس است، نه، این باید ادامه پیدا کند.

لذا مسئله مقاومت بسیار مهم است و یکی از اصل‌های اساسی قابل بررسی پدافند غیر عامل است. باید آنچه که به این مقاومت ضربه می‌زند شناسایی کنید، و راهکارهای برخورد با آن را پیدا کنیم، چه‌کار کنیم گرفتار غرور نشویم. رهبری این هشدار را هم دادند ولی بر عهده شما و مسئولین و همه ماست که چه کار کنیم گرفتار غرور نشویم، اولاً باید دائماً توجّه به خدا را یادآوری کنیم «وما رمیت إذ رمیت» را باور کنیم اینها از اسبابی است که موجب می‌شود انسان غرور را کنار گذارد و یا نمی‌گذارد غرور انسان را بگیرد از سوی دیگر باید قوای خود را تقویت کنیم نگوییم همین مقدار کافی است و آمریکا سالها باید بدود تا برسد به اینکه ما چه کار می‌کنیم؟ باید روز به روز «اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» را به کار بگیریم و این از اصولی است که مربوط به پدافند غیر عامل است.

من از جنابعالی و دوستان تان تشکر می‌کنم و دعا می‌کنیم ان شاء الله خدای تبارک و تعالی هر چه بیشتر افکار قوی، اصیل، راهکارهای بسیار روشن را، آن هم در همه ابعاد نظامی، سیاسی، اقتصادی و ... در جلوی روی شما بگذارد و هر سالی با اندیشه‌های جدید و راهکارهای نو به میدان بیائید و از این انقلاب، یعنی از اسلام، از شیعه و از مکتب اهل‌بیت دفاع کنید.

گاهی اوقات فکر می‌کنم که چه فتنه‌هایی در فکر دشمن برای آینده هست؟ ما نباید بگذاریم وقتی علائم فتنه پیدا شد بگوییم اینها این نقشه را دارند؟ باید از قبل توطئه‌های دشمن شناسایی شود. آیا مسئولین اطلاعاتی ما به این قضایایی که الآن در عراق و لبنان به وجود آمده از قبل آگاهی داشته‌اند یا نه؟ من اطلاع از این جزئیات ندارم ولی می‌توانم به عنوان یک طلبه بگویم که این وظیفه آنهاست و اگر به این نرسیده باشند کوتاهی کرده‌اند.

حتی یادم هست وقتی داعش روی کار آمد از سؤالات مهم این بود که مسئولین سیاسی و اطلاعاتی از قبل متوجه این خطر شده‌اند که یک مجموعه‌ای توسط اسرائیل روی کار می‌آید تا به نام خلافت اسلامی ریشه اسلام را از بین ببرند؟ الآن هم باید نسبت به فتنه‌های آینده قضیه همینطور باشد که ان شاء الله همینطور خواهد بود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اهم مطالب: 
1. اساس دین و دستورات دین در همه ابعاد فردی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در پرتو پدافند غیر عامل است.
2. ولایت فقیه یکی از نمونه‌های بارز پدافند غیر عامل در دین ماست که خدای تبارک و تعالی برای وجود امنیت در جامعه، قرار داده است.
3. امروز یکی از آثار بسیار مهم ولایت فقیه مسئله امنیت جامعه است.
4. امروز با استفاده از مقاومت ایران و نظام جمهوری اسلامی آمریکا را نه مضطرب بلکه زمین‌گیر کرده است.
5. موضوع استقامت یکی از دستورات دین ماست، استقامت هم در حفظ اعتقادات است هم استقامت در دفاع از دین و هم استقامت در اهداف.
6. بررسی فقه مقاومت باید جزء پژوهش‌های مجموعه پدافند غیر عامل باشد.
7. توصیه‌های رهبری معظم انقلاب در این چند سال اخیر به مسئولین، به قوای سه‌گانه، به مسئولین نظامی و غیر نظامی، به مردم، نسبت به اصل مسئله مقاومت را خود مسئولین پدافند غیر عامل باید تبیین کنند.
8. نباید خدای ناکرده غرور در ما ایجاد شود. ما باید وقتی پهپاد را زدیم بگوییم «و ما رمیت إذ زمیت و لکن الله رمی»، این را باید از اعماق جان و فکرمان بگوییم.
9. این جمله امام یک موجی از ایمان ایجاد کرد که فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد.
10. اساس مقاومت، فکر ما و قدرت نظامی ما نیست بلکه ایمان ما است، حال باید چکار کنیم که این ایمان تقویت پیدا کند.
11. ما باید خدا را خیلی شکر کنیم، به جهت آنکه در درجه اول از یک رهبر بیدار برخورداریم.
12. وقتی ما برای خدا انقلاب کردیم باید برای خدا پای همه چی بایستیم.
13. ما نباید بگذاریم وقتی علائم فتنه پیدا شد بگوییم اینها این نقشه را دارند؟ باید از قبل توطئه‌های دشمن شناسایی شود.

برچسب ها :

پدافند غیر عامل اهمیت پدافند غیر عامل ولایت فقیه استقامت فقه مقاومت مقاومت مردم ایران