خداوند در ماه رجب در نفوس اولیاء خودش تصرف می‌‌کند/حوزه بیش از تحصیل علم، به تهذیب نیازمند است

۲۵ بهمن ۱۳۹۹

۱۳:۳۷

۱,۳۶۶

خلاصه خبر :
بيانات معظم له (در ابتداي درس اصول) پیرامون اهمیت ماه رجب
آخرین رویداد ها

بسم‌الله الرحمن الرحيم

امروز روز اول ماه رجب است که از ماه‌هاي بسیار با عظمت مي‌باشد. از زمان‌هایی است که خدای تبارک و تعالی عنایات خودش را بر بشر و کسانی که دنبال تقرّب به او هستند بیشتر می‌کند.

در سه ماه رجب، شعبان و رمضان اولیای خدا برنامه‌های خاصی براي مراقبت از خودشان و ارتباط خاص با خداوند از طريق اذکار و دعاهای خاص دارند.

یکی از بهترین زمان‌ها برای «استغفار» و «توبه» همین ماه مبارک رجب است.

در اين ماه اسباب توبه فراهم است و انسان بهتر موفق به توبه شده و توبه‌اش زودتر قبول مي‌شود.

بايد ديد خدای تبارک و تعالی در این ماه چه تصرفی در نفوس بندگان مي‌کند که این حالت برای اولیای خدا خود به خود به وجود می‌آید و تضرع و توجه‌شان به خداوند بیشتر مي‌شود.

امام صادق(علیه السلام) این دعا را در هر روز از ماه رجب می‌خواندند: «خابَ الوافِدُونَ عَلی غَیرِکَ وَ خَسَرِ المُتَعَرِضُونَ إلاّ لَکَ»، آنها که همه توجّه و امیدشان را جای دیگري بردند و آمال و آرزوهایشان را در غیر تو دیدند زيان کار شده و نااميد بر مي‌گردند. «وفود» این است که انسان در جایی که اميد بسته، حضور يافته و استقرار يابد. حضرت می‌فرماید اين افراد قطعاً ناامید خواهند شد.

اگر انسان بر غیر خدا وفود پیدا کرد قطعاً امیدش را از دست می‌دهد و به نتیجه نمی‌رسد. «خائب» کسی است که به مقصد و مقصودش نمی‌رسد. علم می‌خواهیم از خدا باید بخواهیم، رزق و عزت و سلامتي و همه چيز را بايد از خدا بخواهيم. در همه‌ی امور دنیوی و اخروی وفود ما باید باب خدای تبارک و تعالی باشد، البته گفتن با لفظ آسان است اما اینکه دل و نفس انسان باور به اين داشته باشد، ايمان قوي مي‌خواهد. بايد با تضرع به درگاه ايزدي در ماه رجب این حالات باید برای ما به وجود آيد.

«وَ خَسَرِ المُتَعَرِضُونَ إلاّ لَکَ»، آنها که حاجاتشان را از غیر تو طلب کنند زيان و خسران می‌بینند این دعا درس برای ما و شما و بهترین راه برای سیر و سلوک است. براي استفاده از برکات ماه رمضان و درک فيوضات شب قدر انسان بايد در این ایام از خودش مراقبت‌های ویژه‌ای کرده و روح و جسم خود را تطهیر کند، باورهایش را درست کند که در اين صورت چشم، گوش، زبان و فکرش کنترل می‌شود.

اینکه کسی زبانش در اختیار خودش نیست هر نسبتی را به هر کسی می‌دهد هر اهانتی را می‌کند، معلوم می‌شود که نفسش یک نفس رهاشده از معنویات و تدین است اما اگر نفس در مسیر تدین باشد اعضا و جوارح انسان کنترل می‌شوند،

به هر حال هم حلول ماه مبارک رجب و هم ولادت با سعادت امام باقر و امام جواد و میلاد امیرالمؤمنین(علیهم الصلوة و السلام) را تبریک عرض می‌کنیم.

توجه کنیم زمان به سرعت می‌گذرد، عمر به سرعت به پايان مي‌رسد و چيزي از عمرمان باقی نمانده، ده بیست سال کمتر و بیشتر، خصوصاً با این شرایطی که امروز دنیا درگير آن است و انسان از یک ساعت بعد هیچ خبر ندارد.

در هر صورت خودمان را بسازیم و به تهذیب نفس بپردازيم. حوزه امروز به همان اندازه‌ای که به علم نیاز دارد، بلکه بیش از آن به تهذیب نیاز دارد، ما طلبه‌ها باید مهذّب شویم تا إن شاء الله بتوانیم دین خدا را یاری کنیم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین



برچسب ها :

فاضل لنکرانی ماه رجب ماه توبه ماه استغفار استفاده از ماه رجب ماه رجب مقدمه ماه رمضان