امروز یکی از کلیدی‌ترین مسائل نظام ‌و دین ما بحث مهدویت است

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

۱۲:۰۴

۵۹۵

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار مسئولین هنری جشنواره ملی مهدویت
آخرین رویداد ها

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمْ
الْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعَالَمِينْ وَصَلَى الله عَلَىٰ سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينْ

خدمت شما سروران محترم، اصحاب هنر، علم، کتاب، دانش و رسانه خوش‌آمد عرض می‌کنم. واقعاً این ابتکار جشنواره ملّی و همان‌طور که بشارت دادید بین‌المللی در موضوع مهدویت یک امر بسیار لازم و ضروری بود.

یک بخش از موضوع مهدویت بحث‌های علمی‌، پژوهشی و تحقیقاتی آن است که بحمدالله نهادهای مختلفی در حوزه علمیه قم و شاید بیرون حوزه مشغول به آن می‌باشند‌. مهدویت از موضوعات بسیار حساس است که اگر حقیقت آن برای جامعه بشری روشن نشود جامعه را به رکود و خمودگی و انزوا می‌کشاند و چنانچه حقیقتش درست بیان بشود مایه‌ي امید و نشاط در بشریت ‌شده و یک تلاش و فعالیت زائد‌الوصفی را در جامعه ایجاد می‌کند، این مربوط به بخش‌های پژوهشی و علمی است که بحمدالله مشغول آن هستند.

اما آنچه مربوط به موضوع کار شما در این جشنواره می‌شود که بیشتر کارهای هنری است، به نظر من کارهای هنری مکمل کارهای پژوهشی است‌، یعنی کار پژوهشی بدون کار هنری عقیم می‌ماند. همان‌طور که کارهای پژوهشی هویت‌بخش کارهای هنری هستند. از‌ این‌رو فعالیت‌های هنری شما در این مجموعه باید براساس پژوهش‌های مهدوی باشد. مثلاً مفهوم انتظار از انسان می‌خواهد چه کند؟ شما باید بتوانید آنچه که انسان بر اساس این مفهوم تولید می‌کند را از جهت هنری نشان بدهید، یا آن مدینه فاضله‌ای که حضرت‌(عج) با ظهورشان ایجاد می‌کنند را در قالب هنر، نمایان سازید.

این مفهوم زیبا که وقتی حضرت ‌قیام کنند «وَضَعَ اللهُ يَدَهُ عَلى‏ رُؤُوسِ الْعِبَاد» عقل بشر تکامل پیدا می‌کند انسان‌ها را بسیار امیدوار می‌کند‌. این حدیث را در کتاب‌های حدیثی  و پژوهش‌ها نوشته‌اند و درست هم هست ولو خیلی معنادار است و جای بحث فراوان دارد، اما شما باید این را به‌خوبی از منظر هنر به جامعه و نسل امروز و آینده نشان بدهید. مثلاً در یک پوستر می‌خواهید مفهوم انتظار را به شکل هنری نمایش دهید، در ذهن آن کسی که این ایده را دارد باید این مفهوم به‌درستی مشخص باشد، عکاس یا نقّاشی که یک عکسی را به نمایش می‌گذارد مسلّم یک هدف و پیامی دارد، شما پیام کارهای هنری خود را بر اساس مهدویت متناسب با مسائل روز قرار بدهید.

حتما شما این تصویر امیرالمؤمنین(ع) را با شمشیر ذوالفقار زیاد دیده‌اید. این به یک معنا که حضرت دنبال عدالت و مبارزه با فساد و یاری پیامبر بوده درست است ولی به یک معنای دیگر امروز که با جنایات و خشونت‌های داعشیان موج اسلام‌هراسی به راه افتاده است در چشم جهانیان چیز خوبی نیست، نمی‌دانم راجع به این عکس تاکنون بین خودتان بحث کردید که آیا انتشارش درست است یا نه؟ و چه کسی این کار را انجام می‌دهد؟

من گاهی شک می‌کنم در اینکه یک نیّت صادقه و خالصه‌ای پشت این عکس‌ها باشد. همین‌طور وقتی امام زمان(ع) که رحمة للعالمین است را طوری تصویر می‌کنند که به هنگام ظهورش جوی خون راه می‌افتد، جوان امروز خواهد گفت این چه آرزویی است که ما داشته باشیم؟ در حالی‌که ما دارای یک مفاهیم ریشه‌ای و عمیق انسانی از ائمه خود هستیم نظیر آنکه وقتی حضرت می‌آید خدا عقل بشر را کامل می‌کند یا برکاتش را از زمین و آسمان نازل می‌کند.

این تعبیر «وَضَعَ اللهُ يَدَهُ عَلى‏ رُؤُوسِ الْعِبَاد» خیلی مهم است و باید به تصویر کشیده شود و در پوستر بیاید، این عکس صدها کتاب را در ذهن خواننده تداعی می کند و برایش پیام دارد. به یک معنا مکمّل کارهای پژوهشی است و حتی کار پژوهشی بدون این کار هنری عقیم است. لذا باید یک ارتباط تنگاتنگی با بخش پژوهشی داشته باشید، از آنها بخواهید مفاهیم اصلی را به شما بدهند، نه فقط مفهوم کلی انتظار را‌، چون در قضیه مهدویت مفاهیم فراوانی وجود دارد. مثل اینکه در آن زمان دین به صورت جدید خواهد بود «‌یأتی بدینٍ جدید» یعنی چه؟ در کتاب‌های مربوط به مهدویت راجع به این تعبیر خیلی بحث شده اما از جهت هنری شما این را نشان بدهید، حدیثش را هم بیاورید که یک پیش زمینه‌ای بشود‌.

همچنین در مورد اینکه مهدویت ریشه قرآنی دارد کار کنید، در قرآن کریم آیات فراوانی راجع به مهدویت وجود دارد که از هر کدام‌شان می‌توانید در جنبه‌های هنری استفاده کنید.

به هر حال عرض من این است که این مفاهیم اصیل  و ریشه‌ای در باب مهدویت را استخراج کرده و از جنبه‌ هنری روی آن کار کنید. جنبه‌های هنری‌ هم ابعاد مختلف دارد بعد رسانه، ایده‌پردازی، عکس‌، فیلم و ... یک بُعدش هم این است که مفاهیم مهدوی را در قالب‌ رُمان و داستان به رشته‌ي تحریر درآورید. اساس بحث کتاب در کشور ما یک مقدار متوجه رمان است، اکنون کتاب‌های پرفروش ‌عمدتاً  کتاب‌های رمان است، رمان‌نویس‌های متبحّر را دعوت کنید بگوئید این مفهوم است، برای «وَضَعَ اللهُ يَدَهُ عَلى‏ رُؤُوسِ الْعِبَاد» یک رمان بنویسید.

الآن بعضی از طلاب خوش‌استعداد در حوزه هستند که مفاهیم دینی را به صورت داستان و با نقاشی تصاویر جذاب بسیار خوب ‌به رشته‌ي تحریر درمی‌آورند، مفاهیم مهدوی نیز باید در این قالب‌ها به کودکان و جوانان و عموم مردم عرضه شود، به سهم خودم از گردانندگان این جشنواره تقدیر می‌کنم‌، امیدوارم هر سال موفق‌تر شوید و فعالیت‌تان توسعه‌ بیشتر پیدا کند‌.

امروز یکی از کلیدی‌ترین مسائل نظام ‌و دین ما بحث مهدویت است و از اموری است که دشمن خیلی تلاش می‌کند آن را تحریف کرده و از مسیر اصلی خودش منحرف ساخته یا به فراموشی بسپارد‌.

اگر بخواهیم نسل امروز را در دین نگه داریم یکی از جاهای مورد اطمینان همین بحث مهدویت است، باید از لحاظ پژوهشی، علمی و هنری روی آن خوب کار شود.

اما راجع به کتاب و کتابداری واقعاً یکی از تأسف‌های ما اینست که علاقه به مطالعه در جامعه ما بسیار بسیار پائین است، باید برای رونق کتاب فکری بشود‌. امروز به بهانه‌ کتابهای دیجیتالی و اینترنتی آمار چاپ کتاب خیلی پائین است، در همین قم که قبلا بیشترین تیراژ چاپ کتاب را داشت به‌طوری که ‌اگرتیراژ یک کتابی هزار نسخه بود آن را خیلی بد می‌دانستند اما الآن به صد نسخه تنزل یافته است! گران بودن کاغذ و کتاب نیز جای خودش، ولی کتابخانه‌های عمومی که درگیر چاپ نیستند. باید جوان‌ها را ترغیب کرد.

به نظرمی‌رسد رسانه عمومی باید راجع به ارزش کتاب خوانی و اینکه خواندن هر کتاب یک دید جدیدی به انسان می‌‌دهد به‌طوری که انسان با مطالعه هر کتاب در واقع یک تولد و وجود جدید پیدا می‌کند‌، بیشتر کار کند، حوزه‌ها باید کار کنند، دانشگاه باید کار کند، وزارت ارشاد باید یک برنامه و بودجه منسجمی برای این کار بگذارد و جوان‌ها را از دوره دبیرستان و راهنمایی تشویق کند که هر سال چند کتاب غیر درسی بخواند تا کم کم این موج راه بیفتد و عشق به کتاب و مطالعه شکل بگیرد.


برچسب ها :

فاضل لنکرانی مهدویت مسئولین هنری جشنواره ملی مهدویت جشنواره ملی مهدویت هنر و مهدویت مهدویت در آینه هنر