دشمنان اسلام و ايران، همت خود را بر اين امر گمارده‌‌اند که حوزه‌‌ها را از سرمايه اصلي آن تهي نمايند

۰۸ شهریور ۱۳۹۶

۱۵:۵۵

۱,۳۶۲

خلاصه خبر :
پيام حضرت آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني(دامت برکاته) به مناسبت آغاز سال تحصيلي 97-96 حوزه‌‌هاي علميه
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحيم

در آستانه ورود به سال تحصيلي جديد حوزه‌‌هاي علميه قرار گرفته‌‌ايم.
ترديدي نيست که همه حوزويان و همه طبقات روحانيت بايد نسبت به حوزه و آينده آن، حوزه و نظام اسلامي، حوزه و آينده شيعه، حوزه و همه علوم اسلامي، خصوصا فقه و اصول، از حساسيت و انديشه خاص برخوردار باشند.

بايد همگان هر بيشتر بيانديشيم و فکر کنيم و راههاي محکم و قوي جهت پويائي و ارتقاء حوزه را بدست آوريم.

بايد براي حفظ سرمايه علمي حوزه، که عمده‌‌ي آن در فقه و اصول متجلي است، گامهاي بلندي برداريم.

بايد بر تضعيف اجتهاد و سست نمودن آن خط بطلان بکشيم.

هر طلبه‌‌اي که اندک تحصيل در مباحث دروس خارج اجتهادي دارد به خوبي مي‌‌داند با اجتهاد متقن، قوي و ريشه‌‌دار است که مي‌‌توان از عهده معضلات جديد بر آمد.

واضح است که به برکت نظام اسلامي ايران، فقه شيعه در سطح بسيار گسترده و غير قابل باور و تصور، حضور پيدا نموده است. امروزه همه نهادها و تمام صاحبان علوم و فنون خود را محتاج به فقه در عرصه خود مي‌‌دانند.

از اين رو است که دشمنان اسلام و ايران، همت خود را بر اين امر گمارده‌‌اند که حوزه‌‌ها را از سرمايه اصلي آن تهي نمايند و با بررسي در زوايا و جوهره فقه و اصول، به زعم خود بتوانند ضربه کاري به آن وارد سازند.

تأسف شديدتر آن است با آنکه رهبري معظم انقلاب در فرمايش اخير خويش و در بيانات گذشته خود، نسبت به لزوم ارتقاء علمي و تلاش انبوه و فراوان تأکيد فرمودند، باز برخي بر طبل بي‌‌سوادي و آسان نمودن اجتهاد و عدم لزوم تلاش فراوان مي‌‌زنند و به دنبال همان هدفي هستند که دشمنان اسلام و حوزه آن را دنبال مي‌‌نمايند.

البته در کنار اين امر، وجود اساتيد مبرز و پرتلاش و حضور فضلاي بسيار مستعد و پر انگيزه در کنار تلاش‌‌هاي خالصانه و جاودانه مراکز مهم فقهي، موجب اميد فراوان به آينده علمي اين حوزه مبارکه است.

لازم است مسئولين محترم حوزه راهکارهاي تعميق بخشيدن به دروس  را دنبال نمايند.

بايد درس‌‌ها در همه مراحل بنحو عميق و مبسوط وکامل مورد توجه قرار گيرد.

بايد همه طلاب و فضلاء خود را همانطوري که رهبري فرمودند به نصاب علمي مطلوب برسانند.

با رسيدن به نصاب علمي است که مي‌‌توان معارف ناب اسلام را در همه ابعاد زندگي، در مقابل مکاتب الحادي و مادي، به رخ بشريت کشاند. با تحقق ارتقاء اين نصاب است که مي‌‌توان آفاق جديد فقه و سائر علوم ديني را براي بشر امروز گشود.

آري! در کنار تحول علمي و ارتقاء شاخصهاي آن و نيز رشد اخلاق و تهذيب و احتراز از دنياطلبي و مقام پرستي  و خضوع و خشوع در برابر پروردگار عالميان و تمسک به حبل المتين قرآن کريم و ولايت ائمه معصومين(عليهم السلام) مي‌‌توان با قدرت از انقلاب و آرمان‌‌هاي آن دفاع نمود.

اميدوارم در سال تحصيلي جديد تحول مطلوب و صحيح در حوزه علميه شکل بگيرد و همه حوزويان با خلوص نيت و با توجه خاص به منويات حضرت ولي عصر(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و نيز تبعيت از مراجع عظام خصوصا رهبر معظم انقلاب اين امر به خوبي محقق سازند. إن شاء الله.

96/6/7
محمد جواد فاضل لنکراني


برچسب ها :

حوزه علميه قم آغاز سال تحصيلي حوزه علميه رشد اخلاق در حوزه ارتقاي علمي حوزه مقابله با تضعيف اجتهاد