مجموعه‌ی روحانیت كه در رأس آن مراجع تقلید هستند، از این نگرانی‌های مردم و مشكلات آنها رنج می‌برند

۱۳ مرداد ۱۳۹۷

۱۹:۱۰

۹۲۹

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنكرانی(دامت بركاته) در دیدار با سردار مجتبایی ـ فرمانده نیروی انتظامی استان قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

در این فرصت كوتاه دو مطلب را عرض می‌كنم؛
یكی راجع به تدبير نيروی انتظامي در جریانات دی ماه گذشته تا زمان کنوني است، که باید از اين نیرو به نحو كلان در كل كشور تقدیر و تشكر كرد.

ما به خوبي حس كردیم كه نیروی انتظامی بسیار پخته‌تر، دقیق‌تر و دلسوزتر از دهه‌های گذشته به میدان آمد و با تدبیر این تجمعات را مدیریت كرد.

منشأ این تجمعات همان‌طور كه بر همه واضح است، یك بخش آن گرفتاری‌های مردم است که واقعاً امروز روحانیت، مراجع، حوزه‌های علمیه، در این جهت با مردم همراه هستند یعنی اینها همسان با مردم از وضعیت اقتصادي کشور و وضع معیشتی مردم بسیار ناراحتند.

اصلاً مردم ما خصوصاً قمی‌ها می‌دانند، خود طلاب ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند. شما خودتان در این شش سالي كه در قم تشریف داشتید به خوبي مشاهده فرموديد كه طلبه‌ها در كجاهای قم زندگی می‌كنند، خانه‌هایشان و زندگی آنها چقدر محدود است، خودتان بحمدالله اهل قلم و از شخصیت‌های فرهنگی هستید، خواهش می‌كنم آنچه را که از زندگي مراجع و وضع زندگي طلبه‌ها ديده‌ايد هم به مجموعه خودتان و هم به سایر اقشار مردم منتقل کنيد.

مـتأسفانه نگاه مردم به آن كمتر از ده درصد از روحانیتی است كه در مناصب و شغل‌های دولتی مسئوليت دارند و حقوق‌های مكفی مي‌گيرند. اما باید بدانند كه 90 درصد از طلبه‌ها واقعاً زیر خط فقر زندگی می‌كنند.

همین روز‌ها یكی از دغدغه‌های اصلی حوزه و مراجع این است كه ما نسبت به شهریه‌های طلبه‌ها چكار كنیم؟ قیمت‌ها سرسام آور بالا می‌رود، هر سال دولت حقوق كارمندان خود را افزايش مي‌دهد ولی ما طلبه‌ها را با این حقوق‌های بسیار پائین چه کار کنيم؟

مجموعه‌ی روحانیت كه در رأس آن مراجع تقلید هستند، از این نگرانی‌های مردم و مشكلات آنها رنج می‌برند، نه اینكه فقط در حدّ تذكر به مسئولين احساس وظيفه کنند خير اینها واقعاً از گرفتاري مردم رنج می‌برند.

در زمان حيات مرحوم والدمان(رضوان الله علیه) گاهي می‌دیدم از صبح ناراحت هستند و خستگي و بي‌خوابي از چشمان‌شان پيدا بود. به ایشان عرض می‌كردم چرا اینقدر ناراحت هستید. می‌فرمودند ديشب تا صبح خوابم نبرد، دیروز خبردار شدم سیب‌زمینی گران شده و ديشب حساب مي‌كردم این كارگرها که غذاي سفره‌شان ظهر و شب غالباً سیب‌زمینی است اگر یك كارگری پنج تا بچه داشته باشد نمی‌تواند كمترین قوت یك انسان را برای زن و بچه‌اش تهیه كند و واقعاً از اين وضع رنج می‌برد.

یعنی یك مرجع تقلید برای اینكه چرا این كارگر قدرت تهيه سیب‌زمینی برای سفره‌اش را ندارد خوابش نمي‌برد. همه مراجع همینطور هستند، واقعاً رنج می‌برند.

بنابراين یك بخشی از این حركت‌های اجتماعی در اعتراض به این گرفتاری‌ها است و این باید هم دنبال شود و مسئولین حركت‌هايی براي حل معضلات اقتصادي نظام داشته باشند و ریشه‌های فساد را بيابند و بخشکانند.

متأسفانه در همین مدت كوتاه ریشه‌های فسادي هم که برایشان مشخص است را مطرح نکرده و مفسدان را به مردم معرفی نمی‌كنند. اینها انتقاداتی است كه روحانیت ازمجموعه نظام دارد. دولت و قوه قضائیه، می‌گویند ما قاطعانه برخورد می‌كنیم ولی برخوردی هنوز واقع نشده يا به اطلاع مردم نرسيده است.

بخش ديگر از اين حرکت‌ها متأسفانه سوء استفاده‌ای است که دشمنان نظام که از 40 سال پيش عليه انقلاب نقشه مي‌کشند و مرتب توطئه مي‌کنند، خواستند از مطالبات مردم سوء استفاده كنند كه بحمدالله با بيداري مردم و مراقبت از نظام اسلامي خنثي شد.

آنها که با سرافکندگي امتحان خودشان را پس داده و الآن در خارج نشسته‌اند به خيال خام خود فكر می‌كنند در این كشور زمینه‌ای دارند در حالی كه من نمی‌توانم بگویم حتي درصد قلیلی از ملت ایران به آنها امید دارند اين مطرودين از مردم در کنار دشمن دنبال این هستند كه انقلاب را از بین ببرند. ‌دشمن نه دلسوز دین و نه دلسوز دنياي مردم است.

امروز ملت ما می‌دانند كه آمریكا دنبال همان تسلط قبل از انقلاب بر ایران است، نه دنبال رفاه اقتصادی مردم ماست، نه دنبال آزادی و عزّت و احترام ما است. این نقشه‌ها هم در همان مسیر است.

بنابراين در این جريانات بايد هیاهو دشمنان از فریادهای واقعی مردم تفكیك شود و نیروی انتظامی به نظر من یكی از درخشان‌ترين دورانش در همین قضیه بوده است و بحمدالله خیلی خوب عمل شد مخصوصاً در قم كه جنابعالی مدیریت این قضایا را به عهده داشتید مشكل خاصی مطرح نشد نه در آن زمان و نه حالا.

ما وظیفه خود می‌دانیم از مجموعه نیروی انتظامی، جنابعالی و دوستانتان تقدیر و تشكر كنیم برای همگان روشن شده كه نیروی انتظامی یك مجموعه پخته، مؤمن، قوی، دلسوز و همیشه در صحنه است كه مسائل را مدیریت می‌كند.

مطلب دوم نسبت به نیروی انتظامی قم است.

باید عرض كنم حضور جنابعالی در این شش سال یكی از بركات خدای تبارك و تعالی بر نیروی انتظامی قم و بر استان قم بود، شما یك شخصیت فرهنگی و فهیم، متدین و دلسوز هستید، آنچه ما از شما در این چند ساله دیدیم و از قبل هم كه در جاهای دیگر بودید همین اطلاع را داشتیم.

اولاً از زحماتی كه در این شش سال متحمل شديد بنده به عنوان یك شهروند قمی و یك طلبه وظیفه دارم تشکر کنم. قمی‌ها باید دوران جنابعالی را فراموش نكنند، قمی‌ها قدردان هستند و ای كاش در این نقل و انتقالات یك مقدار مسئله را مردمی می‌كردید تا جمعیت‌های مردمی حضور پیدا می‌كردند، هیئات مذهبي و حوزه علميه از شما خاطرات بسیار ارزنده و خوبی دارند مخصوصاً در ایام محرم و فاطمیه، لازم است كه هم حوزه و هم مردم از زحماتی كه در این مدت داشتید تقدير کنند. تردیدی برای من نیست که رفتن شما برای قم یك خسارت است.

امید ما به این است كه ان شاء‌الله عزیزی كه بعداً می‌آید به مثل شما و ان شاء الله بهتر از شما برای مردم عمل كنند ولی تردیدی نیست كه رفتن شما برای ما سخت است، امیدواریم كه در هر مسئولیتی قرار می‌گیرید موفق باشيد و باید به آن مجموعه‌ای كه در تهران حضور پيدا مي‌کنيد تبریك بگويیم.

إن شاء الله خداوند تبارك و تعالی زمینه توفیق خدمت به مردم و نظام اسلامي را هر چه براي شما بيشتر باز كند و بتوانید در مسئولیت‌های كلان‌تر حضور پیدا كنید و با تدبیر و دیانت و تعهد انقلابی كه دارید نیروی انتظامی را به ترقی و اوج برسانید.

والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته

اهم مطالب:
۱ـ امروز روحانیت، مراجع، حوزه‌های علمیه، در این جهت با مردم همراه هستند یعنی اینها همسان با مردم از وضعیت اقتصادي کشور و وضع معیشتی مردم بسیار ناراحتند.

۲ـ مـتأسفانه نگاه مردم به آن كمتر از ده درصد از روحانیتی است كه در مناصب و شغل‌های دولتی مسئوليت دارند و حقوق‌های مكفی مي‌گيرند. اما باید بدانند كه 90 درصد از طلبه‌ها واقعاً زیر خط فقر زندگی می‌كنند.

۳ـ بخشی از این حركت‌های اجتماعی در اعتراض به این گرفتاری‌ها است و این باید هم دنبال شود و مسئولین حركت‌هايی براي حل معضلات اقتصادي نظام داشته باشند و ریشه‌های فساد را بيابند و بخشکانند.

4ـ در این جريانات بايد هیاهو دشمنان از فریادهای واقعی مردم تفكیك بشود و نیروی انتظامی به نظر من یكی از درخشان‌ترين دورانش در همین قضیه بوده است.

5ـ برای همگان روشن شده كه نیروی انتظامی یك مجموعه پخته، مؤمن، قوی، دلسوز و همیشه در صحنه است كه مسائل را مدیریت می‌كند.
برچسب ها :