هيچ دينی مثل اسلام نسبت به كودك توجه و برنامه‌ريزی نكرده است

۰۹ شهریور ۱۳۹۷

۱۷:۴۸

۱,۴۴۴

خلاصه خبر :
بيانات حضرت آيت الله فاضل لنكراني(دامت بركاته) در ديدار مدير كل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحيم
اميدوارم به بركت اين عيد سعيد غدير خداي تبارك و تعالي ابواب هدايتش را براي همگان خصوصاً مردم ايران و شيعيان بيشتر باز كند و مشكلات فرهنگي و اقتصادي را برطرف كند.

الحمدلله به دايره‌‌ی كار و مسئوليتتان واقف هستيد. اسلام اساس تربيت را از كودكي و به قول دقيقتر از قبل ولادت آغاز مي‌‌كند، اين اساس تربيت در اسلام است. يعني اگر در جهات علمي، معنوي، اخلاقي و تربيتي ما يك برنامه‌‌ريزي دقيق روي كودكان داشته باشيم آينده آنها خيلي محكم و مطمئن خواهد بود.
مرکز فقهي ما تحقيق مفصلي در زمينه احكام كودكان دارد كه به نظر من مفصلترين تحقيق است نه فقط در حوزه شيعه، بلکه در دنياي اسلام.

هيچ ديني مثل اسلام اين چنين دقيق نسبت به كودك توجه نكرده و بالاتر از آن هيچ قانوني به اندازه‌‌ی قانون اسلام براي كودك برنامه‌‌ريزي نكرده است و اين چيزي است كه ما از آن غافل هستيم. لذا کودکان اين سرمايه‌‌ی اصليِ خود را همينطور رها كرده‌‌ايم.

به نظر بنده مسئولين نظام جمهوري اسلامي بالخصوص كانون پرورش فكري كودكان، بايد يك برنامه‌‌ی مدوّن از روش تربيتي اسلام تهيه نموده و به هر خانواده‌‌اي كه ميخواهد بچه‌‌دار شود ارائه دهند.
صداهايي كه بچه مي‌‌شنود، حتي در ايامي كه در شكم مادر هست، بر روح او تأثيرگذار است، نماز و قرآني كه پدر و مادر در خانه مي‌‌خوانند، لقمه حلال يا خداي ناکرده حرامي که خورده مي‌‌‌شود، حتي روابط بين پدر و مادر.

ما فكر مي‌‌كنيم بچه تعقل ندارد و نميفهمد، اما خيلي عجيب است، حتي تا اين قسمت هم اسلام  توجّه داده است که اگر زن و شوهر، بخواهند با هم ارتباط زناشويي برقرار کند مراقب باشند بچه در آن اتاق نباشد، در روايات داريم كه اين تأثيرگذار است.

در مراسم افتتاحيه انجمن حمايت از بيماران اوتيسم قم گفتم اين بيماريها درست است يك علل مادي دارد و اين امواجي كه در فضا وجود دارد، غذاها و خوراكها تغيير كرده و همه شيميايي شده ولي برخي از عوامل هم ريشه تربيتي دارد يعني در انعقاد نطفه كودك، پدر و مادر هيچ توجّه نمي‌‌کنند که مطابق دستورات ديني عمل كنند. بنابراين هنگام ازدواج بايد آموزشهاي لازم در نحوه ارتباط و برخورد به زوجين داده شود.

بحمدالله قم ظرفيتهايي دارد كه جاهاي ديگر ندارد. اگر در مشهد ظرفيت آستان مقدّس امام هشتم(عليه السلام) است، اما اين حوزه‌‌ی با عظمت در مشهد نيست، گرچه آنجا هم اساتيد بزرگ و حوزه خوبي دارد. بايد از ظرفيت حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله عليها) و هم از ظرفيت حوزه و مراكز حوزوي به خوبي استفاده کرد.

بحمدالله بعد از انقلاب مراكز پژوهشي بسيار خوبي در حوزه تشكيل شده است. اصلاً سؤالهاي روز دنيا در مورد كودك را، كانون پرورش فكري كودكان ميتواند از مردم و دانشگاههاي داخل و خارج بگيرد و به اين مراكز ارسال نمايد.

اکنون در مركز فقهي ائمه اطهار(عليهم السلام) احكام كودكان در هشت جلد 600 صفحه‌‌اي توسط گروه فقه کودک منتشر شده كه بزرگترين دايرة المعارف كودك است و همه جهات ديني، فقهي، تربيتي و تمام احكام مربوط به كودكان را مطرح کرده است يا راجع به فرزندخواندگي و راهکارهاي ايجاد محرميّت کارهاي زيادي انجام شده و کتابهايي هم منتشر شده است.

حالا كه شما بحمدالله با بزرگان و علما مرتبط بوده از انگيزه خوبي هم برخوردار هستيد خود را در چارچوب مجموعه‌‌ی اداري خود محدود نكنيد؛ دنبال اين باشيد از آقاياني كه در مسائل تربيتي كار كرده‌‌اند، دعوت كنيد كه بيايند اين مباحث تربيتي را در قالب نشستهاي علمي مطرح كنند. اگر اين كانون بتواند در هر خانه‌‌اي و در برنامه ازدواج جوانان حضور داشته باشد و با ارائه يك دستور العمل مدوّن به زوجهاي جوان دستورات اسلام را از يك سال قبل از ولادت كودك تا زمان بلوغ در اختيار آنها قرار دهد تا از کودکان از همان ابتداء كاملاً مراقبت بشود، در آينده نسل بسيار خوبي را خواهيم داشت.

ما اكتفا نكنيم به اينكه اين کودک در هفت سالگي به مدرسه مي‌‌رود و بعد ياد مي‌‌گيرد، نه، تا همين هفت سالگي بايد بچه را در مسيرهاي تربيتي قرار داد.

به نظر من اين يک كار بسيار اساسي است و ان شاء الله خدا كمكتان كند و بتوانيد آن را انجام داده و اين كانون قم را الگويي براي همه استانها قرار بدهيد.

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته


برچسب ها :

فاضل لنکراني مدير كل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مدیرکانون های زبان استان قم اسلام و کودک کودک در اسلام حقوق کودک