اگر یک مسئولی در نظام جمهوری اسلامی از قرآن فاصله داشته باشد، وجود او مخلّ و مضر به این نظام خواهد بود

۰۱ اسفند ۱۳۹۷

۱۷:۲۸

۲,۴۹۶

خلاصه خبر :
بيانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در همايش قرآنی کارکنان قوه قضائیه
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلاة والسلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

در آستانه فرا رسیدن ولادت باسعادت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) کوثر حق، کوثر قرآن و کوثر نبی اکرم(صلي الله عليه و آله) هستیم.

این ولادت را خدمت شما سروران، قرآن پژوهان، قاریان و حافظان قرآن تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. امیدوارم از ادعیه ذاکیه آن وجود مقدس همه ما هر چه بیشتر به قرآن نزدیک شویم.

جمع، جمعی است بسیار محترم، علما، بزرگان، برادران و خواهراني که در قوه قضائیه مشغول خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، همه عزيزان راجع به قرآن و رموز مربوط به آن توجه دارید، اما از باب یادآوری چند نکته را عرض می‌کنم؛

اولین نکته این است که در میان مذاهب اسلامی هیچ مذهبی نزدیک‌تر و آشناتر به قرآن از مذهب شیعه نیست و این مطلب بسیار مهمی است. بر حسب ادله‌ی فراوان، معتقديم علم کامل به این کتاب الهی تماماً از جهت قرائت، تفسير، ظاهر و باطن نزد ائمه معصومین(علیهم السلام) است. واقعاً هنگام ورود انسان به تفسیر قرآن اگر چراغ اهل‌بیت(ع) کنار انسان نباشد، به بیراهه رفته و این قرآن برای او نور نخواهد بود، اما وقتی با هدايت اهل‌بیت، انسان وارد قرآن شود بهره فراوان خواهد برد.

اين کلام شواهد زیادی دارد. یک شاهد مختصر اين است؛ در بررسي آيات و روايات مربوط به صراط می‌بینیم یک پیوند عمیق بین صراط در دنیا و صراط در آخرت وجود دارد و آن پیوند، غیر از مسئله‌ی امامت چیز دیگری نیست.

صراط در دنیا با صراط در آخرت بر محور امامت و ولايت ائمه معصومین(علیهم السلام) است. در دنيا از خداوند مي‌خواهيم که ما را به صراط مستقيم خود هدايت کند «إهدنا الصراط المستقيم»، در قيامت هم معتقدیم صراط وجود دارد. از وقتی که چشم و گوش باز کردیم تا می‌خواهیم حق‌مان را از کسی بگیریم و به ما نمی‌دهد، می‌گوئیم سر پل صراط حقّم را از شما می‌گیرم. این صراط چیست؟ چه حقیقتی دارد؟ در قيامت عبور از اين صراط چه مقدار زمان مي‌برد و این صراط چه عقبه‌هایی دارد؟ مراد از مرصاد در «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصاد»، چیست؟ آیا مرصادی است که خدا، هم در دنیا و هم در آخرت بر آن ناظر است؟ یا نه، مرصاد یک عقبه‌ی مهم در قيامت است که خدای تبارک و تعالی آنجا مو را از ماست جدا می‌کند؟

وقتی انسان این آیات را کنار هم قرار می‌دهد آن موقع حقیقت امامت و مفهوم اینکه امیرالمؤمنین(ع) جداکننده بهشتيان و جهنمیان در صراط هست، روشن می‌شود.

به هرحال هر کسی که با قرآن مأنوس است بداند که شیعه، مهم‌ترین معارف قرآني را دارد که اگر تمام تفاسیر اهل‌سنت را جمع کنید، به گوشه‌ای از این معارفی که شیعه به برکت اهل‌بیت(علیهم السلام) در تفسیر قرآن يافته است نمی‌رسد.

نکته دوم این که یکی از برکات بسیار مهم نظام جمهوري اسلامي این است که قرآن به صحنه جامعه و به صحنه اجتماع جوانان، مردان و بانوان آمده است.

امروز بعد از گذشت 40 سال از عمر مبارک این انقلاب، یکی از اموری که می‌توانیم به دنیا و عالم اسلام عرضه کنیم این است که به برکت انقلاب این همه حافظ قرآن تربيت کرده‌ايم. به برکت انقلاب، قرآن ترویج شده و با مفاهیم آن چه بسيار مردان و زنان سر و کار پیدا کرده‌‌اند و این چیزی است که قابل انکار نیست.

آمار این مسئله را خود شما بهتر از ما دارید. این مسابقات بین المللی که هر سال برگزار می‌شود و از افتخارات حوزه است که شخصيّت‌هاي حوزه به‌عنوان داورهای بین المللی در آن مسابقات حضور دارند.

آیا ما باید در همین حد متوقف شویم؟ آیا در همین حد که بگوئیم یک میلیون حافظ داریم کمتر یا بیشتر، کافي است؟ یا بايد در باب آشنايي همگاني با مفاهیم قرآن در سراسر کشور هم قدم‌های بزرگي برداریم.

بحمدلله شبکه‌ی قرآن صدا و سیما یک نقطه و مأمنی برای متدیّنين، انقلابی‌ها و سر سپردگان به قرآن و عترت است.

بايد طوري برنامه‌ريزي شود که زندگی ما زندگی قرآني شود، ما اگر بتوانيم زندگی خود را زندگی قرآنی کنیم و نور قرآن را به زندگی شخصی خود بتابانيم خیلی از مشکلات‌مان برطرف می‌شود.

اینکه در روایات آمده «علیکم بتلاوة القرآن فی کل عام»، تأکید بر این است که انسان صبح و ظهر و عصر و حتي شب موقع خواب قرآن بخواند تا نور قرآن با وجود او آمیخته شود. انسانی که نور قرآن در او هست دروغ نمی‌گوید، خلاف نمی‌کند، حقّ کسی را ضایع نمی‌کند. واجبات را خوب انجام می‌دهد و محرمات را ترک و وظایفش را درست انجام می‌دهد.

وقتی مي‌شنويم در مجموعه کارکنان و قضات محترم قوه قضائیه افرادي حافظ قرآن هستند يا با مفاهيم قرآن کار کرده و با ترجمه قرآن آشنايي دارند، اين قوه براي انسان مورد اطمینان می‌شود. وقتی می‌گویند یک قاضی محترم یا یک رئیس دادگستری، حافظ قرآن است یا حافظ بخشی از قرآن است، یا به قرآن اعتنا دارد، این یک نقطه‌ی امنی برای جامعه، حکومت و نظام می‌شود.

وقتی مطرح شود قوه مقننه هم این چنین با قرآن ارتباط دارند، جامعه می‌گوید پس اینها که با قرآن ارتباط دارند، قانونی بر خلاف اسلام یا بر خلاف مصالح بشر یا براي خوشآیند خارجی‌ها و اجانب نمي‌نويسند.

يا وقتي یک قاضی يا بازپرس یا دادستان و یا هر کسی که در شئونات مختلف قوه قضائیه کار می‌کند، با قرآن ارتباط دارد حتی برای طرفين دعوي نقطه امنی می‌شود، می‌گویند این فرد مقیّد است و حافظ قرآن است و با قرآن ارتباط دارد، پس هر حکمی بدهد من قبول می‌کنم.
تمامي نهادها و قسمت‌هاي مختلف نظام باید این حرکت را از شما الگو بگیرند تا تمام شئون این حکومت قرآنی شود.

انقلاب ما بر اساس قرآن است. امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) قبل از انقلاب وقتی که به یزد تبعيد شده بودند در کتابخانه مرحوم آقای وزیری(رضوان الله علیه) یادداشتی را با اين آيه شريفه مرقوم فرمودند «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ». با یک آیه قرآن، هدف آینده خودشان را تبیین کردند.

امام واقعاً جزء شخصیت‌های نادر قرآنی عصر است. اولاً در بحث قرائت که یک عمر با قرآن مأنوس بود و در شرح زندگی‌نامه امام اين مسئله به وضوح بيان شده است. در کتاب‌ها و تأليفات ايشان هم وقتي در مباحث فقهي و اصولي به آیات قرآن می‌رسد غوغا می‌کند. یک نکات بدیع و جدیدي پيرامون آن آيات مطرح می‌کنند که قبل از ایشان در کتابها و تفاسیر بيان نشده است.

يادم هست ایشان در کتاب اسرار نمازشان راجع به یک آیه‌ای نکات زیادی را بیان می‌کند، بعد از ذکر آن نکات بدیع می‌فرماید من راجع به این آیه آنقدر نکته در ذهنم هست که اگر بنویسم یک کتاب خواهد شد، انسان بُهتش می‌برد که امام چه کرده بود و قرآن با وجود و روح امام چه کرده بود؟

به نظر بنده لازم است یک همایشی برای بيان بُعد قرآنی امام(رضوان الله تعالي عليه) برگزار شود تا معیارها و مسلک و روش امام در تفسير قرآن روشن شود.

رهبر انقلاب ما نيز بحمدلله یک شخصیت قرآنی است. ما افتخار می‌کنیم بنيان‌گذار این نظام و رهبر انقلاب ما دارای چنین شخصیتی هستند که وجودشان با قرآن عجین شده است. اعتقاد من بر اين است که بدون قرآن و بدون ارتباط امام با قرآن قطعاً این انقلاب واقع نمی‌شد کما اینکه اگر آن مقام بالای امام در ولایت و اعتقاد به ولایت ائمه معصومین(عليهم السلام) نبود این انقلاب واقع نمی‌شد.

مقام معظم رهبری هم که این همه اصرار و تأکید بر قرآن دارند، واقعاً در مسائل قرآن کم نظیر هستند. اینها برای ما و نظام ما باید الگو باشد. همانطور که حوزه‌ها و مراجع ما چنين هستند.

مرحوم والد ما(رضوان الله علیه) که نکات جدیدی از آیات قرآن در آيه تطهير و آيات ديگر از ذهن ایشان تراوش کرده، همیشه می‌فرمود من افسوس می‌خورم ای کاش یک دوره تفسیر قرآن می‌نوشتم. شروع به تفسير هم کرده و تا یک مقداری از سوره حمد را هم نوشتند اما موفق به ادامه آن نشدند.

مسئولین ما باید از قرآن غافل نباشند، اينکه فرموده‌اند «اذا التبست عليکم الفتن فعليکم بالقرآن» در فتنه‌ها و گرفتاري‌ها به قرآن پناه بريد، عامل به این روایت در درجه اول؛ مسئولین ما باید باشند. اگر یک مسئولی در نظام جمهوری اسلامی از قرآن فاصله داشته باشد، وجود او مخلّ و مضر به این نظام خواهد بود.

یک مسئول بايد قرآن را پناه خودش در مشکلات و فتنه‌ها، بداند و به قرآن پناه ببرد و ببیند قرآن به او چه می‌گوید؟

آیات قرآن هر روز بايد مدّ نظر او باشد، در مقابل کفر و استکبار نهراسد، توکل خودش را بر خدا زیاد کند. همه‌ی شئون جامعه ما باید قرآنی باشد. گرچه معتقدم حوزه در قرآن خيلي کار کرده و متاسفانه اين زحمات مطرح و منتشر نشده، ولي باز لازم است بیش از این تلاش کنند. مسئولین باید برنامه‌ریزی کنند تا همه مراکز علمی و غیر علمی ما به تناسب با قرآن ارتباط داشته باشند.

امیدوارم به برکت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و با استمداد از ایشان، بتوانیم قدم‌های بزرگی برای قرآن برداریم، با قرآن انس پیدا کنیم و بتوانیم به این مرحله برسیم که لذیذترین و فرحبخش‌ترین لحظات زندگی ما وقتی باشد که در کنار قرآن هستيم، بتوانیم به تعبیر امیرالمؤمنین؛ «عمّار اللیل بتلاوة القرآن» باشيم. کسی که بخواهد شب خودش را آباد کند، راه آبادانی شب این است که با قرآن مأنوس باشد.

إن شاء الله بتوانیم از این عمری که خدا به ما امانت داده در مسیر تدبر و انس با قرآن استفاده کنيم.

برچسب ها :

قرآن اهميت قرآن قرآن و عترت قرآن و اهلبيت(ع) همايش قرآني کارکنان قوه قضائیه قرآن و زندگي مسابقات قرآني کارکنان قوه قضائيه