تقویت اعتقادات مردم از وظایف مهم حوزه علمیه است

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

۱۱:۱۲

۹۲۱

خلاصه خبر :
بيانات معظم له در مراسم تجلیل از برترین‌‌های علمی مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد مقدس
آخرین رویداد ها

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی ظهر امروز(7 ارديبهشت 98) در مراسم تجلیل از برترین‌‌های علمی مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی که در دفتر مرحوم حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(قدس سره) برگزار شد، با بیان اینکه پرداختن به مسائل اعتقادی و مقارنه کلامی با مذاهب اسلامی و غیر اسلامی از اقدامات ضروری حوزه علمیه است، گفت: علم کلام گذشته در حوزه تدریس می‌‌شد و متروک شدن دروس کلامی قدیم، خسارت بزرگی را به حوزه علمیه زده است.
مسئولان حوزه باید عمیقا توجه کنند که چرا متونی که اعتقادات طلاب را محکم می‌‌کرد به انزوا کشیده و متروک شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به پاسخگو نبودن متون قدیمی همچون «شرح تجرید» برای حل مسائل دوران حال حاضر افزود: اگرچه این متون قدیمی باید حفظ شود اما حوزه نیازمند متون، مباحث تخصصی و پژوهشی دیگری است. امروزه دشمنان دین تلاش می‌‌کنند تا با ایجاد بدل هایی به جای دین، بشر را از مسیر حق یابی منصرف کنند و حقیقت دین را در حجاب ببرند. باید با استفاده از پژوهش های دینی نوین این تلاش ها را ناکام بگذاریم.

وی پلورالیسم دینی را یکی از نتایج عملکرد دشمنان دین دانست و خاطر نشان کرد: تلاش آنان در حوزه های علمیه منتج به پذیرش نظریه پلورالیسم دینی در نزد آنان شد، در حالی که قرآن صراحتا می‌‌فرماید: «إن الدّینَ عندالله الإسلام». دین مجموعه دستورات در عمل، فکر و اخلاق است و نمی توان آن را تنها به «تسلیم» محدود ساخت. تسلیم تنها یکی از مظاهر دین است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه در اسلامی که خداوند در قرآن معرفی می‌‌کند ولایت نیز وجود دارد، تصریح کرد: اسلام مورد نظر خداوند تنها به ظواهر نیز اکتفا نمی کند و مساله مهمی همچون ولایت را در خود دارد. همچنین نمی توان در مورد این اسلام ادعا کرد که تمام مذاهب دیگر را هم دربر می‌‌گیرد و همه آنان حق اند.

استاد خارج فقه و اصول افرود: ما در دنیا به دنبال اثبات حق بودن اسلام و ناحق بودن تمام عقاید غیر از آن هستیم. البته هنگامی که سخن از تقریب می‌‌گوییم منظورمان این است که مسلمانان بر اعتقادات قرآنی خود راسخ باشند و به جان یکدیگر نیفتند. اما این موضوع به معنای این نیست که شیعه در حال دست برداشتن از اعتقادات خود است.

وی نظر رهبر معظم انقلاب و امام راحل را ایستادگی بر راه غدیر دانست و خاطر نشان کرد: ما ذره ای از شان ولایت و عصمت اهل بیت(ع) کوتاه نخواهیم آمد و اساسا اعتقاد ما بر این است که فرد معصوم حجت خدا است. امامت سرمایه بزرگی است که شالوده تشیع را در هر زمان حفظ می‌‌کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان ضرورت رجوع به فقها در عصر غیبت تصریح کرد: در دوره غیبت اضطرارا و بنا بر دستور شخص حجت خداوند به فقها رجوع می‌‌کنیم. ایشان در روایت معروف صراحتا می‌‌فرمایند که فقها حجت من بر شما و من نیز حجت خدا بر شما هستم. حجیت فقها حجیت ثانویه است و اهل بیت(ع) به عنوان حجت اولیه همطراز ندارند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به ضرورت صیانت بیشتر از نفس بوسیله راسخ کردن اعتقادات افزود: محکم کردن اعتقادات انسان موجب صیانت از نفس است. اساتید باید از طریق مباحثات اعتقادی در وهله اول از حوزه ها و طلبه ها و در وهله دوم از مردم و اعتقادات شان صیانت کنند. همچنین باید برای نسل های آینده هم متون متقن و غنی را به ارث گذاشت.

وی اختلاف بعد از علم را موجب کیفر در قیامت دانست و خاطر نشان کرد: قرآن می‌‌فرماید: «وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ». امروزه از نظر علمی هیچ نقصان و کمبودی نداریم و باید به این نکته توجه داشته باشیم که در صورت کم کاری، در قیامت از این بابت حجتی در برابر خداوند نخواهیم داشت.

برچسب ها :