حضور حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني در مراسم اختتاميه حوزه‌‌های علمیه اهواز و افتتاح رسمی دفتر حضرت آيت الله العظمی فاضل لنکرانی

۱۰ خرداد ۱۳۸۵

۱۶:۴۷

۱,۶۹۵

خلاصه خبر :
حضور جناب حجة الاسلام و المسلمين آقای حاج شيخ محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم اختتاميه حوزه‌‌های علمیه اهواز و افتتاح رسمی دفتر حضرت آيت الله العظمی فاضل لنکرانی
آخرین رویداد ها

گزارش سفر حضرت حجت الاسلام والمسلمين حاج شيخ محمدجواد فاضل لنکراني
و هيأت همراه به استان خوزستان

در پي دعوت آيت الله موسوي جزايري نماينده محترم ولي فقيه و رياست محترم حوزه‌هاي علميه استان خوزستان از دانشمند فرزانه جناب حجت الاسلام والمسلمين حاج شيخ محمدجواد فاضل لنکراني فرزند مکرم مرجع عاليقدر شيعه به منظور شرکت در مراسم اختتاميه‌هاي حوزه‌هاي علميه اهواز و نيز افتتاح رسمي دفتر مرجع عاليقدر در اهواز ايشان به همراهي هيأتي در روز 4 شنبه مورخ 10 /3/ 85 عازم شهرستان اهواز شدند که در بدو ورود مورد استقبال آيت الله موسوي جزايري و جمعي از مسئولين قرار گرفتند.
پس از ورود به اهواز برنامه‌هاي ذيل برگزار گرديد.

 ابتدا مراسم اختتاميه سال تحصيلي حوزه‌هاي علميه اهواز برگزار گرديد.

در اين مراسم که روز چهارشنبه ساعت 9:30 صبح در مسجد اعظم حوزه امام خميني اهواز برگزار شد اساتيد، فضلاء و طلاب محترم حوزه‌هاي علميه مدرسه الامام الخميني، دارالعلم آيت العظمي بهبهاني، حوزه علميه امام صادق(عليه‌‌السلام)، مدرسه علميه آل طيب، مدرسه علميه آيت الله کرمي و طلاب حوزه سفيران هدايت حضور داشتند.

در اين جمع باشکوه ابتدا پس از تلاوت آياتي از کلام الله مجيد توسط يکي از طلاب محترم حجت الاسلام آقاي فرحاني مسئول دفتر نظارت حوزه‌ علميه استان خوزستان به نمايندگي از طلاب حوزه‌ها به جناب حجت الاسلام والمسلمين فاضل لنکراني و هيأت همراه خير مقدم يادآور شد.

سپس حضرت آيت الله موسوي جزايري نماينده محترم ولي فقيه و امام جمعه محترم اهواز ضمن عرض خير مقدم و خوش‌‌آمدگويي به ميهمانان عزيز علي الخصوص آيت‌الله‌زاده مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني(مدظله العالي) و ساير مدعوين محترم سخنان مبسوطي ايراد فرمودند.

در اين جلسه عليرغم گرمي هوا و کسالت ايشان به مطالب ارزنده و ارزشمندي اشاره نمودند.

سپس از حضرت حجت الاسلام والمسلمين حاج‌ شيخ محمدجواد فاضل لنکراني جهت ايراد سخنراني دعوت فرمودند که معظم‌له نيز در فرمايشاتي عالمانه جمع حاضران را از فرمايشات خود بهره‌مند فرمودند. جلسه در ساعت 11:30 دقيقه خاتمه يافت.

سپس معظم له در معيت تعدادي از فضلا و مسئولين محترم حوزه و حضرت آيت الله موسوي جزايري از بخش‌هاي مختلف حوزه علميه مدرسة الامام الخميني بازديد فرمودند از جمله از کتابخانه تخصصي و دارالتحقيق و فضاي علمي حوزه که در پايان نيز دفتر يادمان مرکز دارالتحقيق حوزه را نيز پي نوشت فرموه و به امضاء رسانيدند.

سپس هيأت به همراهي حضرت آيت الله موسوي جزايري و دارالعلم آيت الله العظمي بهبهاني عزيمت نموده و در جمع طلاب و اساتيد و مسئولين حوزه حاضر شدند و مورد استقبال گرم ايشان قرار گرفتند. ابتدا جهت زيارت مرقد شريف حضرت آيت الله العظمي بهبهاني به محل دفن ايشان حاضر شده و اداء احترام و قرائت فاتحه نمودند و سپس در جلسه کوتاهي با حضور مسئول محترم حوزه و عده‌اي از علماء و فضلاء و طلاب برگزار گرديد که در اين نشست جناب حجت الاسلام والمسلمين زکي‌پور گزارشي اجمالي از وضعيت علمي تحصيلي و تبليغي حوزه را بيان نمودند و در پايان نيز حجت الاسلام والمسلمين فاضل لنکراني ضمن تشکر از فعاليت‌هاي علمي حوزه از دست‌اندرکاران تقدير نمودند و به موارد و مشکلاتي طرح شده از سوي برخي از طلاب پرداخته و مورد عنايت و توجه قرار دادند.

سپس جهت بازديد از حوزه علميه حضرت ولي عصر(عج) به آن محل عزيمت نموده و ضمن برپايي نماز جماعت ظهر و عصر به امامت آيت الله موسوي جزايري در جمع صميمي طلاب و مسئولين آن مدرسه حضور يافته و گزارشي از روند فعاليت‌هاي علمي و تبليغي طلاب به استحضار رسانده شد.

در پايان جهت استراحت به محل اقامت تشريف‌فرما شدند. در ساعت 6 بعد از ظهر نيز جلسه‌اي با حضور اعضاء دفتر اهواز حضرت آيه الله العظمي فاضل لنکراني در محضر ميهمانان عزيز برگزار گرديد که به تفصيل راجع به مسائل و پيشنهادات دفتر اهواز مطلبي به عرض رسانده شد که ايشان نيز با ارائه رهنمودهاي رؤس فعاليت‌هاي دفتر را تبيين کردند و مصوباتي نيز در جهت فعاليت‌ هر چه بيشتر دفتر اهواز مطرح گرديد که مورد اقدام قرار خواهد گرفت.

در ساعت 7 بعد از ظهر پس از هماهنگي با جناب حجت الاسلام شيخ ناصر کرمي به مدرسه علميه آيت الله کرمي عزيمت نموده و ضمن قرائت فاتحه کنار مزار مرحوم آيت الله کرمي با طلاب و اساتيد آن حوزه نيز گفتگو و ديدار حاصل گرديد.

ضمناً در رابطه با موضوع شهريه و ساير اقدامات دفتر اهواز نيز مذاکره و تصميماتي اتخاذ گرديد. پس از محل دفتر مرجع عاليقدر بازديد به عمل آورده و جهت شرکت در جلسه با شکوه متشکل از علماء و فضلاء و ائمه جماعات اهواز تشريف‌فرما شدند و عملاً محل دفتر معظم‌له افتتاح گرديد.

در اين جلسه بيش از 110 نفر از علماء حضور يافته که پس از خوش‌آمد گويي حضرت آيت الله موسوي جزائري به ايراد سخن پرداختند و سپس جمع حاضر از افاضات آيت‌الله‌زاده مکرم بهره‌مند شدند و پس از آن مراسم صرف شام و سپس عيدي حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني به حاضرين در جلسه تقديم و اهداء گرديد.

 

فرمايشات حضرت آيت الله موسوي جزايري در مراسم اختتاميه حوزه
بسم الله الرحمن الرحيم

از جمله فرزانگان برجسته و فقهاء عظيم الشأن که امروز بر مسند زعامت و مرجعيت جهان تشيع نشسته‌اند ستاره درخشاني است در حوزه علميه قم که از آن افق فضاي جهان اسلام را روشن کرده‌اند و آن حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني(مدظله العالي) هستند.

من براي طول عمر و سلامت اين مرجع بزرگوار دعا مي‌کنم. وقتي ايشان را مي‌بينم به ياد آن روح تأليفات و آن بحر وسيع از تأليفات مي‌افتم که انسان وقتي مجلدات زياد را مي‌بيند که با قلم مبارک در فقه آل محمد(ص) نوشته‌‌اند به خود خطاب مي‌کنم که نتيجه آن همه زحمت، علاوه بر آن در متن مبارزه بودند و از سران انقلاب مدت زيادي را در تعبيد بودند، هيچگاه تأليف را فراموش نکردند.

«فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ»؛ اينها هستندکه شايسته مرجعيت هستند، مثل شمع سوختند ولي محيط اطراف را روشن کردند.

تجليل از فقهاء عظام، تجليل از امام زمان(عج) است. بي‌احترامي به مراجع، قلب امام زمان را به درد مي‌آورد. احترام به فقهاء احترام به امام زمان(عج) است. شما آمده‌ايد در اين هواي گرم که عرض احترام کنيد به اين مرجع عاليقدر و احترام به نماينده و فرستاده ايشان(جناب آيت الله زاده)، که خود از شخصيت‌هاي برجسته و از اساتيد خارج هستند و به وجودشان افتخار مي‌کنيم.

 

فرمايشات جناب حجت الاسلام والمسلمين آقای فاضل لنکراني در مراسم اختتاميه حوزه

 بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین
و السلام و الصلاة علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین


قبل از اينکه مشکلات و شبهاتي مطرح شود بايد بتوانيم راه حل را پيدا کنيم. اگر بخواهيم حوزه موفقی داشته باشيم بايد اين‌گونه باشد.

اين که گزارش شد در حوزه امام و حوزه‌هاي اهواز در فقه و اصول به صورت تخصصي کار مي‌شود واقعاً بشارتي بود.

اين که بگوئيم فقه و اصول از حوزه‌ها رخت بر مي‌بندد، اينگونه نيست و بحمدالله با وجود اين هسته‌هاي تخصصي، اميدواري به آينده خيلي زياد است. ما به همه رشته‌ها نيازهاي تخصصي داريم و ضرورتي است و اگر بگوئيم هنوز «نُه دهم» علوم حوزوي خلأ تحقيق وجود دارد حرف اشتباهي نيست. در علم حديث با آن همه تلاش محدثين هنوز نقاط تحقيقاتي فراواني وجود دارد. در خود تفسير همين‌طور است.

بزرگان تصريح فرموده‌اند که حفظ حوزه‌ها به حفظ فقه و اصول است. اصول ندارند تفسير و... را هم نمي‌دانند. اگر فقه و اصول که اين همه به آن اهتمام هست اگر نيرومند و قوي حفظ شود مي‌توان از عهده مشکلاتي ديگر برآئيم و در زمان خودمان از دين دفاع کنيم.

اگر اجتهاد به معني واقعي خود بماند هميشه احکام خدا زنده است و اگر اين فقه و اصول به صورت قوي نباشد نمي‌شود به صورت قوي از احکام دين دفاع کرد. مثلاً اين معاملات هرمي چند سالي مثل موريانه کشور را گرفته و مراجع نيز فرموده‌اند حرام است. منتهي مسئولين ما دير اقدام کردند که خيلي جاها رخنه کرده بود. خُب چه کسي مي‌تواند بگويد اين معامله به دلايل مختلف حرام است غير از فقيه؟

و جامعه هيچ‌وقت بي‌نياز از فقيه نيست.

اکثر امور ما در گرو فقه و محتاج فقه است و قوام حوزه‌ها هم اين است و به خاطر نشاط علمي و فقهي و حوزوي موجود بايد به شما تبريک بگوئيم.

از توصيه‌هاي مکرر والد بزرگوار اين است که مکرر و به صورت جدّ، فرموده‌اند که ما هم درست امام را نشناختيم. امام اين مجتهد بزرگ که در مکتب اهل بيت رشد کرد که بود؟ او که اين همه خدمت بزرگ به اسلام و امت نمود زماني که او در حوزه‌ بود بسياري از رساله‌هاي فقهي فلسفي و ادبي را نوشته‌اند. در تيرماه و شهريور ماه تمام کرده است. در تابستان نبايد تعطيل تحصيلي او را از کار علمي جدا کند. نه اينکه تفريح نکند ولي حال که خدا لذت علم را به شما چشانيده حيف نيست عمر را به بطالت بگذرانيم.

ما که فهميديم علم بهترين راه تقرب به خداست چرا استفاده نکنيم؟ در علم‌آموزي و تقوا و سياست، امام الگوي همه بود. و هنوز ابعاد علمي امام حتي براي حوزه‌ها روشن نشده ابتکارات فقهي، اصولي، فلسفي، عرفاني و تفسيري امام حتي بر حوزه‌هاي ما مجهول است. مکاسب محرمه امام را با ديده دقت ببيند، اگر کسي بخواهد تمرين اجتهاد کند بايد کنار مکاسب محرمه امام بنشيند. بر همه ما واجب است بر همه حوزه‌هاي ما هم واجب است. امام بر حوزه‌هاي ما بيشتر از همه حق دارد، بسيار هم حق دارد و بايد زندگي آن بزرگوار را بررسي کنيم.

حال که دست ما را گرفته‌اند و به حوزه‌ آورده‌اند تا با علوم آل محمد(ص) آشنا کنند وقت را از دست ندهيم و وقت را غنيمت بدانيم. اين کُتبي که امروز باقي مانده غير از جاذبه علمي بي‌نظير آن، تقوا و توجه به خدا خيلي مهم است.

اينجا از آيت الله العظمي بهبهاني و آيت الله مروّج و ديگر بزرگاني که در اين شهر حضور داشته‌اند ياد کنم. اميدوارم اين حوزه سال به سال رونق بيشتري داشته باشد و فضلاء ارزشمندتري به اسلام عرضه کند. اينکه حوزه امام اساتيدي به شهرستان‌ها اعزام مي‌کند، مايه افتخار است.

والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته

 

سخنان آيت الله جزايري در مراسم افتتاح دفتر در جمع علماء

بسم الله الرحمن الرحيم

چند تبريک بايد بگويم. ابتدا سال پيامبر اعظم(ص) و تبريک به مناسبت ولادت حضرت زينب(س) و تبريک به مناسبت افتتاح اين مرکز که منسوب است به قطب عالم امکان حضرت مهدي آل محمد(ص) و دفتر مرجع عاليقدر و بزرگوار حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني(مدظله) و يک تبريک هم به مناسبت تشريف‌فرمايي نماينده و فرزند آن مرجع بزرگوار که هم آقازاده هستند و آقا. يعني هم به جهت انتساب به آن مرجع عاليقدر و هم بالذات، هم استادند و هم فاضلند، از اساتيد مبرز درس خارج حوزه قم، صاحب نظر، فقيه، واقعاً چشم ما روشن است به وجود ايشان به عنوان يک معاضد و معاون در کنار  آن مرجع عاليقدر، کارها را به نحو شايسته و بايسته مديريت مي‌کند و خداوند سايه حضرت آيت الله العظمي فاضل را مستدام فرمايد.

بايستي بگويم خود اين جلسه هم جاي تبريک دارد. علماء و فضلاء و اهل علم که همه يکي هستيم و بايد مکمل يکديگر باشيم.

اين بشارت را خدمت آيت‌الله‌زاده معظم بدهيم که يکي از نعمت‌هاي بزرگ خداوند عبارت از اين است که آقايان با هم هستند و کدورتي نيست. در همه سطوح بحمدلله همه با هم خوب هستند. 1250 نفر روحاني در شهر اهواز داريم. فضلايي که مدير معنوي جامعه هستند مسجد دارند و مردم به آنها مراجعات دارند. اينها در صفا و صميميت و برادري هستند. اين نعمت بالا و والايي است.

اميدوارم اين مهديه که دفتر مرجع بزگوار حضرت آيت الله فاضل هست آن را به عنوان يک خانه خود ببينند. چون ما چند خانه داريم و اينجا مي‌تواند به عنوان يک خانه جمعي تلقي شود، ما بايد قدرداني کنيم از زحمات جناب حجت الاسلام والمسلمين بلک، که وقتي موضوع مطرح شد با آغوش باز پذيرفتند و زحمت کشيدند و تأسيس دفتر که کار آساني نيست. مشکلات و موانع دارد نيروهاي خوب بايد جذب شوند که قادر به پاسخگوئي مسائل شرعي مردم باشند. پيدا کردن نيرو و تأسيس اين ساختمان زحماتي بوده که مستقيماً بر دوش جناب آقاي بلک بوده.

خسته نباشيد مي‌گوئيم و خداوند از شما قبول فرمايد، هم از شما و هم تيم همراه جاب آقاي حسن‌زاده و جناب آقاي درخشان و جناب حاج سيد علاء. از همه تشکر و قدرداني مي‌شود.

بايد بکوشيم ارتباط با مرجعيت بيشتر شود. مردم هر چه بيشتر دسترسي داشته باشند به مراجع، و مراجع در بين مردم مطرح شوند و حضور فعال داشته باشند و ارتباط با مراجعشان تنگ‌تر شود، جو ديني بيشتري خواهند داشت و نتيجه ارتباط آنها با مراجع علي الرأس مقام معظم رهبري، اسلام تقويت مي‌شود. مگر امروز مظهر اسلام کيست؟ غير از فقها و علماء که «يُذَكِّرُكُمُ اللهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُهُ».

چون که گل رفت و گلستان شد خراب          بوي گل از کِه بجوئيم از گلاب

از شاگردان امام که اين مرجع عظيم الشأن ارادت خاصي دارند به ولايت فقيه، به مقام معظم رهبري و نظام اسلامي، به اينها تعصب خاصي دارند، ايشان دستورات اکيدي دارند که مردم از تضعيف پرهيز کنند.

فرمايشات جناب حجت الاسلام والمسلمين حاج شيخ محمدجواد فاضل لنکراني
در جمع روحانيون و ائمه جماعات مساجد در مراسم افتتاح دفتر

 از روحانيون معظم شهر اهواز که به اين مکان قدم رنجه نموديد، مکاني که متعلّق است به حضرت بقية الله الاعظم(ارواحنا فداه) و در حقيقت خانه همه ما، تشکر مي‌کنم.

به عنوان يک طلبه حقير و خادم‌الطلاب، از نماينده معظم ولي فقيه آيت الله جزايري که قبلاً دايره فعاليت ايشان را شنيده بوديم اما در اين مسافرت مشاهده کرديم، و امروز که در مدارس و مدرسه امام بوديم، انسان احساس مي‌کند يک قم، در جنوب ايران در حال شکل‌گيري است. من از ايشان تشکر مي‌کنم و بدون مبالغه عرض مي‌کنم که بايد قدر اين روحاني بزرگ را بدانيم و اين محور بزرگ را حفظ کنيم. از آقازاده مرحوم آيت الله کرمي هم تشکر مي‌کنم.

اين نکته را بايد عرض کنم که اين دفتر و افتتاح آن چه هدف و عنايات و آثاري دارد.

تجربه نشان داده که ارتباط بين مردم و مرجعيت از عوامل مهم بقاء دين و از عوامل حفظ دين صحيح بين مردم است. هرچه ارتباط بين مردم و مراجع بيشتر باشد آن اشخاص تديّن و التزام بيشتري به دين و فهم و معرفت بيشتري دارند. خطا و فسادشان هم کمتر است و اين ارتباط هر چه کمتر باشد خانواده‌اي درست مي شود که التزامي به دين ندارند.

چرا ائمه(عليهم السلام) در زمان غيبت به فقهاء ارجاع داده‌اند. هر فقيهي که شرايط فقاهت را دارد و جامع شرايط است وجودش حجت است و مردم بايد از او تبعيّت کنند.

حوادث واقعه نه يعني حل مشکل، وقتي ندانستيم برويم سراغ فقهاء نه اين سياست طويل المدت است که اهل بيت(عليهم السلام) بوده که با فقهاء مرتبط باشيم. اين رجوع و ا رتباط بايد استمرار داشته باشد و در همه ابعاد.

وقتي مي‌بينيم در شهر و روستاني عالم بزرگي بوده و هستند ستون‌هاي دين هستند وظيفه روحاني اين است که اين ارتباط را محقق کند بايد بگوئيم وقتي از مراجع جدا شديد، آن روز روزي است که راه خطاي زندگي شروع شده است. تنها گروهي که واقعاً تضمين شده دين را به مردم ارائه مي‌کنند روحانيت است. هدف اصلي از افتتاح چنين دفاتري که قبلاً با نظر حضرت آيت الله جزايري و ساير علماء بوده، همين است و اگر واقعاً احساس مي‌کرديم نمي‌توانستيم اينجا مفيد باشيم وجه شرعي ندارد اقدام کنيم.

دفاتر در اين جهت که بتواند ارتباط مردم را با دين بيشتر کند. ما اگر بدانيم مثلاً امروز 500 نفر مسئله شرعي سؤال کرده‌اند سجده شکر مي‌کنيم. هدف ديگر اين است که بتوانيم قدم‌هايي در جهت حوزه برداريم. بحمدلله حوزه اينجا بسيار با نشاط و اميدوار کننده است و آن‌طور که حضرت آيت الله جزايري فرمودند اين اتحادي که در اينجا هست که از نعمت‌هاي خداست که منشأ آن ضمائر و نفوس پاک شما عزيزان است و بايد از اين وحدت استفاده کامل کنيم. بايد بتوانيم در حوزه خدمتي کنيم در جهات مادي علمي و معنوي حوزه مؤثر باشيم.

ان شاء الله اينجا را خانه خود بدانيد و منشأ آثار و خدمت براي دين باشد. اگر هدفمان خدايی نکرده اين باشد که توجه مردم را به شخصي جلب کنيم، روز بدبختي و خسران ما است.

اگر نيت‌ها را به مسائل شخصي آلوده کنيم معناي آن اين است که نه سواد داريم و نه دين درستي.

از برادر عزيزمان جناب حجت الاسلام والمسلمين بلک که با اخلاص و ارادت به روحانيت، خدمت مي‌کنند، از دوستانشان جناب حجت الاسلام والمسلمين حسن‌زاده و ديگران به سهم خودم تشکر مي‌کنم.

اميدوارم خداوند متعال اين جلسه ما و اعمال ما را مرضي رضاي خود قرار دهد و ما را با اخلاص ايمان و اسلام و ولايت کامل از دنيا ببرد.

والسلام عليکم ورحمة الله وبرکاته

تصاويری از اين مراسم


برچسب ها :

اهواز مراسم اختتاميه حوزه‌‌های علمیه اهواز مراسم افتتاح رسمي دفتر حضرت آيت الله العظمی فاضل لنکرانی مراسم افتتاح رسمي دفتر حضرت آيت الله العظمی فاضل لنکرانی در اهواز