هيچ توفيقي بالاتر از خدمت به مردم نیست، خدمت به مردم در رأس همه عبادت‌هاست

۱۶ تیر ۱۳۹۸

۱۹:۳۳

۳,۸۷۶

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث پنج مدرسه در مناطق سيل زده استان خورستان
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

از شما و دوستان بزرگوارتان تشکر مي‌کنيم إن شاء الله خداوند متعال بر این نیت‌هاي خالص و زحمات فراوان اجر فراوانی براي همه شما دست‌اندرکاران مقدّر کند. درست است که اين سیل بهانه‌ای شد بر حضور پرشکوه همه اقشار مردم و مسئولین تا حماسه ديگري در اظهار حس همدردي و نوع دوستي مردم خلق شود ولي بايد بدانيم هيچ توفيقي بالاتر از خدمت به مردم نیست، خدمت به مردم در رأس همه عبادت‌هاي شخصی انسان است.

این جمله از مرحوم والد ما خیلی معروف است که فرمودند: من 50 سال است دارم اسلام مي‌خوانم بگذار خلاصه‌اش را برايت بگويم واجباتت را انجام بده به جاي مستحبات تا مي‌تواني به کار مردم برس و کار مردم را راه بيانداز اگر قيامت کسي از تو سؤال کرد بگو فاضل گفته بود.

هیچ چیز بالاتر از خدمت به مردم نیست. مضمون همين کلام در فرمایشات امام هم آمده که فرمودند من فکر نمی‌کنم در میان مستحبات کاری بالاتر از خدمت به مردم باشد.

اين کلام از روایات به خوبی استفاده می‌شود. کار نباید به عنوان یک مسئولیت اداری یا به عنوان اینکه مردم از روحانیت، دولت يا شما توقع دارند، انجام گيرد اين عناوين سر جای خودش محفوظ، ولی فی نفسه رسيدگي به کار مردم خصوصاً در لحظات حساس و بحراني امر بسیار مهمی است و ان شاء الله هم در دنیا و هم در آخرت آثار خوبی دارد.

در قضایای سیل در چند مرحله آنچه که در توان ما بود انجام وظيفه کرديم. قبل از ماه مبارک رمضان حدود پانصد سبد کالا به ارزش هر کدام حدود 400 الی 500 هزار تومان به روستاهای مختلف آسيب ديده بردند، کاری بود که می‌شد کرد. نه اینکه قابل ذکر باشد! براي احداث اين پنج مدرسه هم تقاضای من این است که کار را هر چه زودتر شروع کنید تا إن شاء الله براي اول مهر ساخته شود. نسبت به نام این مدارس هم افراد خيّري که بانی شده‌اند از ما خواستند به نام مبارک امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، امام رضا، حضرت ابوالفضل، حضرت معصومه(عليهم السلام) نامگذاري نماييد.

ذکر اين خاطره از مرحوم والد(ره) خالي از لطف نيست. زمانی که مرحوم آقای موسوی اردبیلی مسئول قوه قضائیه بود، به پدر ما خبر رسيد که قم مدارس سه شیفت شده است. ایشان خیلی ناراحت شد ـ آن زمان هنوز مرجعیت ایشان شروع نشده بود، بعد که ایشان مرجع شد، مقلدین با اخذ اجازه از ايشان مدارس متعدد از دبستان گرفته تا راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه، از وجوهات ایشان ساختند ـ در ‌آن زمان ايشان به آقای اردبیلی گفتند آيا شما منابعی در اختیار دارید که ما شروع به مدرسه‌سازی کنیم؟ ایشان گفت بله، ولی باید امام اجازه بدهد، شما یک نامه‌ای به من بنویس من هم ذیلش می‌نویسم که اگر امام اجازه دادند، پنجاه ميليون تومان در اختيار شما قرار دهم که در آن زمان پول خيلي زيادي بود. مرحوم والد ما نامه‌ای به آقای اردبیلی می‌نویسد و آقای اردبیلی ذيل آن را مي‌نويسند و خدمت امام مي‌فرستند. امام هم در ذيل نامه به آقای اردبیلی نوشتند با پیشنهاد حضرت آقای فاضل موافقت می‌شود اقدام کنید. به نظرم آن زمان با آن 50 ميليون تومان 10 الي ۱۲ مدرسه در همين قم ساخته شد، یعنی اولین گام جهاد مدرسه‌سازی در قم توسط ایشان برداشته شد و جهاد خیرین مدرسه‌ساز از آن زمان به راه افتاد.

آنگاه ایشان چند نفر را به عنوان هیئت امنا قرار دادند و با همکاري آموزش و پرورش قم این مدارس را ساختند. شاید این توفیق امروز ما هم دنباله آن نیّت خالصی است که پدر ما در حل مشکلات مردم داشتند. اگر مشکلي براي مردم پیش می‌آمد شب تا صبح فکر می‌کرد و خوابش نمی‌برد که چرا اين مشکل پيش آمده و چه کار بايد کرد؟


برچسب ها :

خدمت به مردم ساخت مدرسه ساخت مدرسه در خوزستان