یکی از نقاط مهم در برجستگي و تکامل انسان همين خدمت به مردم است

۲۹ تیر ۱۳۹۸

۲۰:۱۸

۹۴۵

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار سرپرست اداره بهزیستی قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

از زحماتي که در خدمت به مددجويان متحمل مي‌شويد تقدير مي‌کنم.

إن شاء الله بتوانید قدم‌های بسیار بزرگی در مجموعه بهزیستی استان بردارید و بعد از چند سال آثار ارزشمندي از خود به یادگار بگذارید.

به نظرم خدمت کردن در بعضي از مجموعه‌هاي مرتبط با فقرا و محرومين، معلولين و بيماران خاص و خانواده‌هاي بي‌سرپرست از عنایات خاص خدای تبارک و تعالی به این مددکاران و خدمتگزاران است.

البته انسان در هر جایی می‌تواند برای خدا کار کند، این از برجستگی‌های آموزه‌هاي دین ماست که انسان وقتی معیار کارش برای خدا باشد در هرجايي که زحمت می‌کشد، اعم از کسب و کار فعاليت‌هاي آموزشي و فرهنگي و اقتصادي و خدمات‌رساني بر اساس همین نيّت خدای تبارک و تعالی به آنها جزا می‌دهد ولی محور خدمت به محرومين و مستضعفین و بيماران و معلولین از يک ويژگي خاص برخوردار است.

مسئولين قبل می‌گفتند چه تعداد بيماراني که در منزل هستند، پیرمردها و پیرزن‌هایی که کسی را ندارند و باید تمام امور مربوط به نظافت و نگهداری آنها را بهزيستي انجام دهد.

123.jpg

پس در درجه اول خدا را شکر کنید که در این مجموعه قرار گرفته‌ايد و همين برای شما یک انگیزه مضاعف ايجاد مي‌کند. اگر امروز به شما بگویند بیائید مسئول یک کارخانه شوید آن هم خوب و مهم و خدمت به مردم است و می‌تواند در مسیر رضای خدای تبارک و تعالی باشد ولی این خدمت یک چیز دیگری است، خدمت در مجموعه‌هایی مثل کمیته امداد و بهزیستی واقعاً یک حقیقت دیگری دارد یکی از نقاط مهم در برجستگي و تکامل انسان همين خدمت به مردم است اين که در اسلام خداوند سفارس زياد به دستگيري از نيازمندان کرده و در روايات صواب قضاي حاجت يک مؤمن به مراتب از حج و طواف بالاتر ذکر شده نکته اصلی‌اش این است که این بهترین راه برای سیر و سلوک و تکامل انسان است.

وقتي کسي با همه وجود، بدون اینکه در درونش کراهتی داشته باشد با عشق و علاقه به یک معلول و بيمار يا به خانواده‌اي بی‌سرپرست و نیازمند کمک می‌کند خدا دست او را می‌گیرد و بالا می‌برد و روحش را تکامل می‌دهد. لذا این فرصت را خیلی مغتنم بشمارید که در دنيا و آخرت شما خیلی اثر دارد.

نکته دوم ارتباط هرچه بيشتر با مردم است لذا باید شفاف‌سازی را در نهایت خودش قرار دهيد به طوری که هر کسی به راحتی بتواند بفهمد این پول‌هایی که به بهزیستی می‌دهد کجا خرج می‌شود صرف ارائه آمار معنایش شفاف‌سازی نیست. در زمان ما اگر شما در پایان ماه یا سال بگوييد به 2500 بيمار از جهت دارویی کمک کرده‌ایم برای مردم کافی نیست! برای اینکه اینقدر آمار خلاف به مردم داده شده که ديگر به آمار اطمينان نمي‌کنند. اگر این 2500 نفر را با حفظ آبرو و حيثيت افراد که خيلي مهم است مثلاً به صورت کد معرفي کنيد که اگر کسي خواست بتواند تماس بگيرد و بپرسد بهزيستي به شما کمک مي‌کند يا نه؟ و پاسخ قطعي بگيرد این ارزش دارد و این شفاف‌سازی است.

122.jpg

روی مسئله شفاف سازی خيلي کار کنید. اطمینان مردم باید روز به روز به این مجموعه بیشتر شود به طوری که وقتی حوادث ناگواري مثل سیل و زلزله اتفاق مي‌افتد و بهزیستی به میدان می‌آید تا کنار سایر نهادها کارهایی انجام بدهد مردم اعتماد خیلی خوبی داشته باشند.

نکته سوم توانمند‌سازی است که یک رکن بسیار مهمی است و متفرع بر اینست که اولاً خیّرین و مردم را زیاد به میدان کار بیاورید، تا می‌شود با مردم و خیّرین ارتباط برقرار کنید، بگذارید تا آنجا که با حیثیت مددجويان منافاتی نداشته باشد مستقيماً خود مردم وارد شوند، مثل کمیته امداد که می‌گوید این تعداد از ایتام را فلان آقا اداره می‌کند، شما هم می‌توانید مخارج 50 بيمار در خانه را که نیاز به رسیدگی و دارو دارند برعهده خود مردم بگذاريد.

مسئولين قبل بهزيستي می‌گفتند ما برای یک عده‌ای بايد پوشک تهیه کنیم ولي قدرت آن را نداریم، چه اشکالی دارد به مردم بگوئیم در قم 200 خانواده نیازمند هست که کسی را ندارند، هر فرد عهده‌دار یک نفر شود. این خیلی مؤثر است، یعنی آن فرد دقيقاً می‌داند پولی که می‌دهد صرف این خانواده می‌شود. البته باید با آن خانواده هم هماهنگ کرد که جهات حیثیتی‌شان حفظ شود.

علی ای حال مسئله شفاف‌سازی و توانمندسازی بسیار مهم است، هر چه بیشتر روی این دو عنوان کار ابتکاری کنید و مبتکرانه وارد شوید، امروز شفاف‌سازی را فقط در آمار می‌دانند! اين غلط است، به هر کسی بگوئی می‌گوید واقعي نيست. اصلاً به قدری مردم فهیم‌اند که متوجه مي‌شوند به جاي رقم صد نوشته‌اند هزار.

من آرزو می‌کنم در همه ایران و خصوصاً در قم بگویند با تلاش کمیته امداد و بهزیستی تکليف فقرا و ایتام و معلولین و نیازمندان، خانواده‌های بی‌سرپرست روشن و به نحو آبرومند اداره می‌شوند. پرداخت مبلغ 150 هزار تومان، در ماه خرج یک روز یک آدم نیست. الآن خط فقر را زیر سه میلیون بيان کرده‌اند. یعنی لااقل روزی صد هزار تومان. باید إن شاء الله سطح اين مبالغ بالاتر بیاید. این ظرفیت در مردم ما موجود است، با همه گرفتاری‌ها و مشکلاتي که مردم ما دارند، با همه اشکالاتی که در تعامل مجموعه‌های دولتی با مردم هست باز مردم روحيه بسيار خوبي در کمک به همنوعان خود دارند.

حتّي به کسی که خودش هم فقیر و بیچاره است اگر بگويیم دلت می‌خواهد یک سهمی از این سهمیه خودت را به فقیر دیگری بدهی می‌گوید بله، حاضرم این کار را بکنم. از این روحيه ايثارگري استفاده کنید. با شفاف‌سازی خیلی قوی، محکم و ملموس کاري کنيد که هر کس به راحتی بتواند به صحّت کلام شما اطمینان خاطر پیدا کند.

امیدوارم با استفاده از مردم و خیّرین محترم قمی و امکانات قانونی که در اختيار دارید، بهزیستی را متحول کنید و سطح کمک‌رسانی به افرادی تحت پوشش خود را روز به روز بالا بیاورید که در این کار رضایت خدا، رضایت امام زمان(عج) رضایت رهبری معظم انقلاب، مراجع و مردم وجود دارد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها :

بهزيستی اداره بهزيستي قم دیدار سرپرست اداره بهزیستی قم