ما معتقدیم مسیح پیامبری است که از جانب خدا فرستاده شده و فرزند خدا نیست

۱۶ آذر ۱۳۹۸

۱۸:۲۶

۱,۱۰۳

خلاصه خبر :
ملاقات اسلام شناس ایتالیایی پروفسور پیرونه با حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(مدظله)
آخرین رویداد ها
بسم الله الرحمن الرحیم

پرفسور پیرونه اندیشمند ایتالیایی که جهت آشنایی با معارف اسلامی مکتب تشیع به قم سفر کرده است در سلسله دیدارهای خود با مراجع و اساتید حوزه علمیه قم، در محل مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با حضرت آیت الله فاضل لنکرانی ملاقات نمودند.

ایشان نخست برخی از کتب مرکز فقهی را که به انگلیسی ترجمه شده، نظیر تلقیح مصنوعی ملاحظه نمودند و گفتند بحث تلقیح مصنوعی یکی از مسائل روز و مهم دنیاست. آیت الله فاضل پرسیدند شما در مطالعاتی که نسبت به این موضوع داشته‌اید به چه مزیتی بین اسلام و مذهب تشیع و مسیحیت رسیده‌اید؟ ایشان پاسخ داد: من در این سفر اولین بار است که با سنت شیعی به‌صورت جدی مواجه می‌شوم.

سؤال: مسیحیت درباره تلقیح مصنوعی چه می‌گوید؟

جواب: این یک موضوع بسیار دقیق است، چون در مناسبات خانوادگی مسائلی را ایجاد می‌کند مراکز بسیار زیادی برای تلقیح مصنوعی هست. ما الآن تلاش می‌کنیم که از دیدگاه مسیحیت کاملاً متوجه شویم که این چیست؟ اما چون مربوط به علم روز می‌شود ظاهراً خیلی با آن مشکلی ندارند.

سؤال: ولی این مقدار که من اطلاع دارم خود کلیسا این را تحریم کرده است؟

جواب: الآن این را کلیسا قبول نمی‌کند، همچنین دولت و حکومت هم قبول نمی‌کند و ظاهراً قانونی نیست. در خارج از ایتالیا یک جاهایی مجوز این کار را دارند لذا افراد سعی می‌کنند خارج از ایتالیا این کار را انجام بدهند. فعلاً این یک رویکرد جدید به این قضیه است. باید مطالعه کنیم، نمی‌توانم بگویم یک قضیه ضد دین است در مسیحیت، چون یک موضوع طبیعی است از همان طریق هم مطالعه می‌شود. تلاش می‌کنیم یک راهی پیدا کنیم که این راه مخالف با اصول قانون اساسی ما نباشد و فعلاً بحث دین نیست.

آیت الله فاضل: ما معتقدیم که در فقه شیعه قوی‌ترین مبانی حقوقی دینی و بشری وجود دارد، اگر کسی منطق اسلام را بخواهد کاملاً دقیق و روشن ببیند تا به فقه شیعه اطلاع پیدا نکند قدرت بر شناخت اسلام ندارد.

یکی از ناراحتی‌های ما این است که امروز مراکز علمی بشر، دانشگاه‌ها در غرب، هنوز از معارف شیعه اطلاع ندارند. این یکی از جهاتی است که مورد غفلت واقع شده و دنیا و مراکز علمی باید خودشان به سمت شناسایی فقه شیعه بیایند.

پرفسور پیرونه: این مطلب درست است. یک دلیل مهمش این است که ما در ایتالیا وقتی می‌خواهیم راجع به اسلام مطالعه کنیم مجبوریم از طریق اهل‌سنت مطالعه کنیم.

من خودم مطالعه در مورد شیعه را شروع کردم، به خاطر اینکه احساس کردم لازم است شیعه را به عنوان صورت و جلوه اسلام بشناسم انگار که بدون شیعه اهل‌سنت نمایانگر اسلام نیست.

آیت الله فاضل: من از شما می‌خواهم عمده مطالعات خود را در اسلام روی مسئله امامت قرار بدهید.

در طول تاریخ اساتید بزرگی از مسیحیت و یهودیت از راه امامت به حقیقت اسلام رسیدند، ما معتقدیم اگر کسی امامت را نشناسند خود قرآن را هم نمی‌تواند بفهمد.

پرفسور پیرونه: من هم به اینجا آمده‌ام تا همین چیزها را یاد بگیرم.

آیت الله فاضل: ما در این مرکز فقهی راجع به موضوعات مهمی نظیر تغییر جنسیت، حقوق بشر اسلامی و دیگر مسائل مورد نیاز جامعه بشری تحقیقات وسیعی انجام داده‌ایم. خصوصاً در حقوق کودک که نتیجه‌اش به صورت یک دائرة المعارف 8 جلدی منتشر شده است و آن را در دو جلد به عنوان احکام و حقوق کودکان خلاصه کرده و در حال ترجمه آن به انگلیسی هستیم برای معرفت اسلام لازم است از همه اینها اطلاع پیدا کنید.

اگر اجازه دهید یک سؤال از شما بپرسم با اینکه تأکید همه ادیان سماوی بر محور توحید است، این بحث تثلیث در مسیحیت از کجا آمده؟ آیا خود شما تثلیث را قبول دارید یا نه؟

جواب: تثلیث یک امری است که به ایمان برمی‌گردد و ایمان آن چیزی است که از آسمان می‌آید و انسان باید به آن معتقد باشد.

سؤال: آیا خدا تثلیث را مطرح کرده؟

جواب: توسط فرزندش عیسی.

سؤال: عیسی کجا گفته من پسر خدا هستم؟ در انجیل که عیسی خودش را فقط به عنوان پیامبر مطرح می‌کند؟

جواب: در انجیل یوحنا داریم.

سؤال: مراد پدر روحانی است نه جسمانی.

جواب: اینها بعضی‌هایشان تفسیرهای عرفانی دارند.

سؤال: ما معتقدیم خداوند لم یلد و لم یولد، است نه زاییده شده و نه زاینده است. آیا شما به عنوان یک اندیشمند معتقدید که عیسی متولد شده از خداست؟‌

جواب: نه به معنای زایش نیست.

سؤال: پس چرا می‌گویند پدر و پسر؟

جواب: این یک ولادت خاص است. وَلَدَ یلِدُ مربوط به زایش خاص به دنیا آمدن انسان است.

سؤال: یک اشکال این است که می‌گویید حضرت عیسی پسر خداست، در حالی که خود حضرت عیسی در انجیل می‌گوید من بنده خدا و پیامبر او هستم. چرا اصرار دارید عنوان پسر را مطرح کنید و این سه را در حد پرستش کنار هم قرار می‌دهید؟ این حرف ایجاد نقصان در خود خدای تبارک و تعالی است که نیاز به پسر دارد.

جواب: به خاطر اینکه این سه تا یکی هستند. هیچ تناقضی نیست.

سؤال: حسب اعتقاد شما آن عیسی که مُرد و به صلیب کشیده شده. پس چه کسی او را زنده کرد و به آسمان برد؟

جواب: من به عنوان یک مسیحی هرگز این قابلیت را ندارم و محدود هستم و نمی‌توانم آن ذات نامتناهی و سه‌گانگی را بفهمم. نظیر این نوع از زنده شدن را در سنت یونانی هم زیاد داریم

سؤال: آنها مُرده نیستند ممکن است بیهوش شده باشند. سؤال من در مورد مرده‌ای است که خودش خودش را زنده کند؟! قرآن یکی از معجزات حضرت عیسی را زنده کردن مردگان به اذن پروردگار ذکر فرموده، ولی وقتی می‌گویید حضرت عیسی مرد، اولاً چه کسی او را میراند؟ ثانیاً چه کسی او را زنده می‌کند؟ پس باید قدرتی فوق قدرت عیسی این کار را انجام دهد که قطعاً آن قدرت عیسی نخواهد بود و عیسی مخلوق اوست.

جواب: تثلیث شبیه بحث عقل و عاقل و معقول است.

سؤال: در بحث اتحاد عاقل و معقول هر سه از مجردات هستند در حالیکه عیسی انسان است و ماده، لذا حسب اعتقاد شما به صلیب کشیده شد و کشته گردید، مجرد که قابل قتل نیست.

جواب: اینها بحث ایمان است و ایمان هم از طرف خدا می‌آید

سؤال: پس اول باید روشن شود ایمان چیست؟

جواب: ایمان اعتقاد به جمیع آن چیزی است که خداوند اراده کرده است.
آیت الله فاضل: ما معتقدیم مسیح پیامبری است که از جانب خدا فرستاده شده و فرزند خدا نیست، چون خدا نمی‌تواند فرزندی داشته باشد. خوب است در این زمینه که مربوط به بحث توحید پروردگار می‌شود در مورد دیدگاه شیعه هم مطالعه فرمایید تا بطلان بحث تثلیث از نظر اسلام برای شما روشن شود و در سفرهای بعد گفتگوهایی در این زمینه داشته باشیم ان شاء الله.

تصاويری‌ از اين ديدار


برچسب ها :

فاضل لنكرانی پروفسور پیرونه اسلام شناس ایتالیایی