آمادگی برای شهادت بزرگترین پیام شهدا به ماست

۰۹ دی ۱۳۹۸

۱۵:۳۲

۱,۰۲۸

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار مسئولین ستاد برگزاری یادواره 6000 شهید استان قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

با تشریف‌فرمایی خود ما را مفتخر کردید، همین که اسم شهدا و کنگره شهدا در جایی مطرح بشود خود این نام برکات فراوان دارد. من معتقدم قطعاً خدای تبارک و تعالی آن عنایتی که به شهید می‌کند و او را در درجات بسیار بالا مرزوق خود قرار می‌دهد، کسانی را هم که واقعاً دنبال احیای نام شهدا هستند و قدمی برای زنده ماندن یاد شهدا برمی‌دارند قطعاً مورد توجه خاص قرار می‌دهد لذا از این جهت به شما و همه آنهایی که دست اندرکار این کنگره هستند تبریک می‌گویم و بدانید این عنایت ویژه خدای تبارک و تعالی بر شماست.

بحمدالله سرمایه بسیار گرانقدری را در فرمایشات امام راحل عظیم‌الشأن و نیز رهبری معظم انقلاب در مورد شهداء داریم که این خود یکی از سرمایه‌های بسیار با ارزش و با عظمت برای این مجموعه شهداست. بحمدالله امام و رهبری عمیق‌ترین درک را نسبت به شهادت دارند چون کسی که می‌خواهد از شهادت حرف بزند خودش باید تا اندازه‌ای درک از شهادت داشته باشد.

کسی به مجرد شنیدن خبر شهادت فردی نمی‌تواند ارزش آن را بفهمد، حتما باید درکی از شهادت داشته باشد و چون امام و رهبری معظم درک خیلی عمیقی نسبت به شهادت و مقام شهادت دارند لذا بهترین تعبیرات را بیان فرموده‌اند افزون بر اینکه ریشه تمام این حرفها در قرآن، روایات و کلمات ائمه معصومین(علیهم السلام) است. بنابراین در درجه اول باید روی فرمایشات امام و رهبری کار کرد یعنی در این کنگره‌ها لازم است ببینیم امام و رهبری راجع به شهدا چه فرموده‌اند و از افرادی که الآن باقی مانده و می‌خواهند راه شهدا را دنبال کنند چه انتظاراتی دارند.

انقلاب اسلامی ایران حقیقت شهادت را زنده کرد. قبل از انقلاب تلقی توده مردم از شهادت به این نحوی که امروز مطرح است نبود، نهایتش این بود که عنوان شهید را در مورد سیدالشهداء امام حسین(علیه السلام) یا حضرت حمزه و یاران پیامبر که در جنگ‌ها کشته شدند مطرح می‌کردند. اما به برکت انقلاب واژه شهادت ارزش و هویت و نمودی دیگر پیدا کرد.

هشت سال دفاع مقدس عطر شهادت را در همه خانه‌ها و ادارات و مراکز پراکنده ساخت و همه را بر سر این سفره پربرکت نشاند و این خود مسئله خیلی مهمی بود. یکی از بزرگترین برکات این نظام و انقلاب همین شهدا هستند. گاهی بعضی از نادان‌ها می‌گویند این همه جوان در این انقلاب کشته شدند، پس چه شد؟ در حالی که غافل از این هستند که اگر ما مقصریم، اگر مسئولی مقصر است، اگر کسی نتوانسته درست انجام وظیفه کند این از بدبختی خود اوست. شهدای عالیقدر ما به اوج مقام انسانیت رسیده‌اند.

من عرض می‌کنم اگر خدای ناکرده این انقلاب هیچی نداشت، اگر این همه برکاتی که رهبری معظم در بیانیه گام دوم فرمودند را کنار بگذاریم، همین قدر که یک عده‌ای را برای شهادت در راه خدا تربیت کرد، این خود بزرگترین اثر و بزرگترین خدمت برای بشریت است. ما باید به این جهت توجه داشته باشیم. این عنایت خاص خدا به برکت انقلاب بر این کشور جاری شد که مسئله شهادت در همه اقشار جامعه، زن، مرد، جوان، پیر، روحانی، غیر روحانی، ‌بازاری، غیربازاری، کشاورز ، همه و همه فراگیر شد.

حال نکته مهم این است که ما الآن چگونه از این برکات و از این عنایت خدا بهتر استفاده کنیم؟ خدا یک سرمایه‌ای با دهها هزار شهید به این کشور داده، باید با این سرمایه چه کرد؟ آیا صرف برگزاری مراسمی سالانه که در آن یادی از شهدا بشود کافی است؟ ‌قطعاً کافی نیست، به نظر من مهم‌ترین اثر که شاید در فرمایشات رهبری هم باشد این است که بتوانیم این آمادگی برای شهادت را که بزرگترین پیام شهدا به ماست، حفظ کنیم. یعنی هر شهیدی به منِ طلبه، به این آقای مهندس، به آن آقای دکتر، به آن بازاری درس می‌دهد و می‌گوید تو باید همیشه آماده باشی تا برای اسلام فداکاری کنی، این روحیه باید زنده بماند.

ما باید فکر کنیم در این کنگره‌ها مسئولین و نخبگان و خواص چه راهکارهایی را ارائه کنند، برای اینکه این روحیه زنده بماند. اگر ما بتوانیم در این جهت موفق باشیم از خون شهدا بخوبی دفاع کرده و استفاده نموده‌ایم.

دشمن هم هدف را به خوبی فهمیده و می‌داند اگر این روحیه در میان جوانان ما باشد هیچ وقت نمی‌تواند تسلط بر این کشور پیدا کند، آنها هم دنبال این هستند که این روحیه از بین برود، آنها با اینکه یک خیابانی به نام یک شهید باشد یا نه، خیلی کار ندارند، آنها می‌گویند این پیام شهادت را که ایجاد روحیه شهادت‌طلبی برای دفاع از اسلام است، باید خاموش کنیم.

در بحث جهاد ذبی؛ اسلام می‌گوید اگر در هر زمانی، در هر نقطه‌ای از عالم، اسلام در خطر بود یک مسلمان حق ندارد آرام بنشیند، در بحث جهاد دفاعی به مردم می‌گوییم اگر دشمن به تو حمله کرد برو جلویش بایست، نگذارید یک وجب خاک در اختیار او قرار داده شود؟ حال اگر دشمن برنامه‌ریزی ‌کند با حمله خود دین را از بین ببرد آیا من می‌توانم همینطور ساکت بنشینم، آنجا که دشمن می‌خواهد یک وجب خاک را از من می‌گیرد همه عقلا می‌گویند برو جانت را بده و از خانه و کاشانه خود حفاظت کن، اما در جایی که می‌خواهد دین از بین ببرد بگویم دین مردم را می‌گیرند که بگیرند به من چه ربطی دارد؟

دلیل فقهی دفاع از دین برای این مسئله همین جهاد ذبی است، جهاد ذبی می‌گوید اگر دیدی آن طرف دنیا یک کسی می‌خواهد اسلام را از بین ببرد و تو قدرت داری بروی آنجا و از دین خدا دفاع کنی باید بروی. اگر قدرت نداری که هیچی! این حکم نسبت به افراد است، اما در مورد حکومت اسلامی یکی از وظایف حکومت دفاع از اسلام است، باید اسلام محفوظ بماند. اگر دید در جایی آشوب و قائله‌ای درست کرده فتنه‌ای برپا نموده‌اند تا اسلام را از بین ببرند باید به مقابله با آن برخیزد.

بنابراین به نظرم نسبت به موضوع روحیه شهادت‌پذیری و آمادگی برای دفاع از اسلام فکر کنید، چطور یک کسی مثل امام خمینی(قدس سره) در سن 63 سالگی در قم به راحتی فریاد زد من آماده‌ی تیرهای شما هستم، این چه حرف عظیمی بود در آن زمان اختناق و قدرت پهلوی، که کسی توان سیلی خوردن از یک سرباز را نداشت اما امام سینه خودش را سپر کرد و گفت من این آمادگی را دارم.

این روحیه باید در عموم مردم خصوصا جوانان ما زنده باشد، و این خیلی کار می‌خواهد و فقط با شعار و سخنرانی نمی‌شود.

در مورد شهیدان والامقام قم، پیشنهاد می‌کنم در کنار تهیه مستند سرداران شهید، مستندی هم برای این موضوع درست کنید که به چه دلیل من باید جانم را برای اسلام بدهم؟ خدا مرا خلق کرده که عمری را به صورت طبیعی زندگی کنم، حال همین خدا می‌گوید اگر اسلام در خطر بود، از جان و مال و فرزندت بگذر. در مورد مسئله کربلا یک سوال اینست که امام حسین(علیه السلام) چرا بچه شش ماهه‌اش را به میدان آورد؟ هر آدمی با کوچک‌ترین توجه می‌فهمید این بچه کشته می‌شود، آیا امام حسین(عليه‌‌السلام) علم نداشت به اینکه این بچه کشته می‌شود؟ جواب این است امام بچه‌اش را می‌آورد تا در طول تاریخ به همه بشر بگوید: ای مردم اگر یک زمانی اسلام در خطر بود بچه شش ماهه‌تان را هم فدای دفاع از اسلام کنید.

مستندهایی در این موارد درست کنید، البته مستندسازی توانش را خواهد داشت که خودش این مسئله را باور داشته باشد، از بچه‌های سپاه و جبهه و جنگ مستندسازهای متدین و خوبی داریم که بیایند پشتوانه‌ی علمی شهادت‌طلبی را ذکر کنند و آنرا به نحو خوبی به نمایش درآورند. نیروهای استشهادی حزب الله که می‌رفتند جان خودشان را می‌دادند و با اسرائیل مقابله می‌کردند به چه هدفی بوده؟ چه عواملی روحیه آنها را تقویت می‌کرده غیر از زیارت عاشورا، و پیوند با امام حسین(عليه السلام) و امیرالمؤمنین(عليه‌‌السلام) و پیوند با قرآن، اینها را باید زنده کنیم تا این روحیه شهادت پذیری ان شاء الله در همه جامعه ما باقی بماند. من معتقدم که قم ظرفیت انجام کارهای خیلی عمیق‌تر و فراتر از کنگره‌های شهدای استان‌های دیگر را دارد.

در مورد حوزه علمیه هم واقعاً هنوز مردم ما از آمار شهدای روحانیّت خبر ندارند، اینکه چقدر طلبه شهید شد؟ همین‌طور از آمار شهدای روحانی مدافع حرم که یکی از آنها از شاگردان بسیار خوب من بود، شهید محمود تقی‌پور شش هفت سال درس خارج می‌آمد. شما می‌دانید کسی که درس خارج می‌آید اگر به او بگویند فلان پست را در فلان استان می‌خواهند به تو بدهند می‌گوید من یک روز از این درس را حاضر نیستم به آن پست بدهم، ولی این فرد به سوریه می‌رود نه یک بار نه دو بار، هر دفعه می‌رفت با من خداحافظی نمی‌کرد، غیر از دفعه آخر که شهید شد آمد با من خداحافظی کرد انگار به او الهام شده بود. همین که می‌فرمائید شهدا یک ارتباط ویژه با خدا دارند، ما باید اینها را کشف کنیم.

به فرموده رهبری لازم نیست آن شهید حتما فرمانده باشد، ممکن است ارتباط یک بسیجی یا سرباز صفر شهید با خدا قوی‌تر از فرمانده‌اش باشد، ما از وصیتنامه‌ها این اسرار را درآوریم، همین شهید تقی‌پور نوشته به من وعده داده شده که اربعین شهید خواهم شد، اتفاقا اربعین هم شهید شد. اسرار و سخنان کلیدی شهداء را استخراج کنید و به آموزش و پرورش، حوزه و بازار ارائه نمایید.

این کنگره باید یک پیام قوی برای کل کشور داشته باشد، برای کل مسئولین داشته باشد و راهبردهای اساسی برای تحقق آن هدف اصلی ارائه کند.

ما دعا می‌کنیم خود شهدا عنایت کرده و دعا کنند تا این کنگره خیلی قوی و پربار برگزار شود و ان شاء الله از اسباب مهم استمرار انقلاب ما باشد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

تصاويرِی از اين ديدار



برچسب ها :

فاضل لنکرانی یادواره 6000 شهید استان قم ستاد برگزاری یادواره 6000 شهید استان قم شهدای استان قم