خدمت به خانواده شهدا و تکریم آنان یک فرصت طلایی است

۲۳ دی ۱۳۹۸

۱۸:۵۶

۱,۰۵۱

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار مدیر کل بنیاد شهید قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

از حضور جنابعالی و معاونین محترم مجموعه مقدس و مبارک بنیاد شهید قم تشکر می‌کنم و این مسئولیت جدید را به جنابعالی تبریک عرض نموده و از زحمات مسئول محترم قبل هم تقدیر می‌کنم.

همان طور که فرمودید قم یک فرصت بسیار خوب برای نیروهای انقلابی است که در جاهای دیگر خدمت کرده‌اند و می‌خواهند یک بخشی از خدمات خود در نظام جمهوری اسلامی را در قم باشند، انگیزه این خدمت هم اولاً وجود مرقد مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) است که منشأ آثار فراوان معنوی و مادی برای انسان می‌باشد که این خود مهم‌ترین عامل است. دوم وجود حوزه علمیه قم و بزرگان و مراجع دین و عامل سوم خود مردم قم است.

بالاخره این تعابیری که از اهل قم در روایات آمده در هر زمانی مصادیقی از آن عنوان وجود دارد فرمایش «سلام الله علی اهل قم» که از امام صادق(علیه السلام) رسیده یعنی اهل قم در هر زمانی تا قیامت، نه اهل قم در زمان حضرت صادق(علیه السلام). در آن زمان که هنوز حضرت معصومه نبوده است. از «سلام الله علی اهل قم» معلوم می‌شود اهل قم، نزد ائمه معصومین(علیهم السلام) ویژگی و منزلت داشتند و این مسئله مهم و قابل توجهی است.

یک وقت می‌گوییم خاک قم و زمین قم یک رجحانی دارد یا بزرگانی از محدثین و فقها و علما و اصحاب ائمه(علیهم السلام) در این شهر مدفون هستند، اما یک وقت می‌گوئیم خود اهل قم منزلتی نزد ائمه معصومین(علیهم السلام) دارد، اینکه امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) با آن دید عمیق فقهی و روایی خود فرمودند من افتخار می‌کنم اهل قم هستم بسیار مهم است. این اهل قمی که ایشان می‌‌گوید آن اهل قمی است که مورد توجه امام صادق(علیه السلام) است نه آن کسی که اینجا متولد شده، چون خود امام که اینجا متولد نشده بود.

این سه عامل: یکی وجود حضرت معصومه(سلام الله علیها)، دوم حوزه علمیه و سوم اهل قم؛ زمینه‌ای فراهم می‌آورد تا اجر خدمت جنابعالی یا هر کسی که در این استان خدمت کند نزد خدای تبارک و تعالی بیش از خدمت در جاهای دیگر باشد. بنابراین اگر به این عناوین توجه داشته باشید این یک فرصت بسیار خوب برای خدمت بیشتر است و من امیدوارم شما در دوره مسئولیت خود واقعاً از این فرصت به نحو أحسن استفاده کنید و از این شرایط بسیار منحصر و معنوی که در قم وجود دارد کاملاً بهره ببرید إن شاء الله.

در رابطه با بنیاد شهید مطالبی که هست خودتان به خوبی اطلاع دارید و نیازی نیست که من ذکر کنم. اما از باب اداء وظیفه عرض می‌کنم که از نهادهایی است که در انقلاب بسیار مهم است، ما قبل از انقلاب چیزی به نام بنیاد شهید نداشتیم، قبل از انقلاب استانداری، فرمانداری و اوقاف داشتیم و حالا هم داریم ولی این نهاد جوشیده از انقلاب است و به جهت انتسابش به نام شهید یک قداست خاصی دارد، و از یک احترام و عظمت خاصی برخوردار است.

کارکرد این نهاد ارتباط با خانواده معظم شهدا دارد که خدمت به خانواده شهدا خود اجر بسیار فراوانی دارد و این اجر خدمت، اختصاص به بنیاد شهید هم ندارد، خدمت به خانواده شهدا و تکریم آنها در حقیقت تکریم شهید است، تکریم شهید بر هر انسانی ولو غیر مسلمان در ایران لازم است و یک وظیفه عمومی است اما در کنار این وظیفه عمومی برای مسئولینی که در این مجموعه و نهاد مقدس هستند واقعاً خدمت به خانواده شهدا و تکریم آنان یک فرصت طلایی است.

نباید خدمت در بنیاد شهید را به عنوان یک امر اداری تلقی کنند، و فکر کنند وظیفه‌شان این است که ساعت هشت صبح سرکار خود حاضر شوند ارباب رجوع‌شان هم خانواده شهدا هستند مثل ارباب رجوع سایر ادارات و بعد هم تمام می‌شود. نسبت به خانواده شهدا باید از هیچ چیز دریغ نفرمائید که البته تاکنون همینطور عمل شده ولی این ذهنیت و فکر باید آنجا حاکم باشد که اگر پدر شهیدی وارد شد، معتقد باشیم که روح آن شهید آنجا حاضر و ناظر است و به اعمال ما توجه دارد.

مخصوصاً به شهدای روحانیت باید بیشتر توجه کرد، به نظرم شهدای روحانیت آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته‌اند، این خاطره را هم از مرحوم والد عرض کنم که یک روزی در خدمت ایشان در جماران محضر امام رسیدیم، من دست امام را بوسیدم و بیرون آمدم. آن زمان مرحوم والد ما مسئولیت اداره شورای مدیریت حوزه را بر عهده داشتند بعد از جلسه فرمودند من گزارش شهدای روحانیت را که خدمت امام عرض کردم اشک امام جاری شد.

مگر ما چقدر روحانی داریم؟ نسبت شهدای روحانیت از هر قشری بیشتر است، اینکه من عرض می‌کنم از باب این نیست که خود در این صنف هستم، نه از این جهت است که اینها حق بزرگی بر ما دارند و ما باید توجّه بیشتری به شهدای روحانیت کنیم و آنها را به مردم و حتی به خود حوزه معرفی کنیم. یکی از شاگردان بسیار خوب ما شهید مدافع حرم آقای تقی‌پور در اربعین دو سال پیش در سوریه به شهادت رسید. پدرش گاهی تلفنی با من صحبت می‌کرد دیدم گلایه‌هایی دارد از اینکه آقایان آنطوری که شایسته است توجّه نکرده‌اند. باید معرفی شخصیت علمی، اخلاقی، انقلابی این شهیدان والا مقام بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

در مجموع خدمت در این نهاد موجب تحکیم انقلاب است، باید معرفی ویژگی‌های خانواده شهدا، خود شهید، ترویج فرهنگ شهادت، یکی از کارهای اصلی مسئولین بنیاد شهید باشد تا بتوانند برای ترغیب نسل جوان امروز و جامعه مسلمین به سمت شهادت، جریان‌سازی کرده و فرهنگ شهادت برای همه جوانان ما نهادینه شود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها :

بنیاد شهید مدیر کل بنیاد شهید قم بنیاد شهید قم شهید و شهادت