آیا در نظام جمهوری اسلامی باید از قانون، علیه مستضعفین و بیچاره‌ها استفاده کرد؟!

۰۱ آذر ۱۳۹۹

۱۴:۱۶

۱,۳۷۷

خلاصه خبر :
بیانات معظم له در محکوم کردن اقدام نابخردانه وتاسف بار ماموران در اجرای احکام تخریب خانه در بندرعباس
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

قضیه‌ای این روزها در کشور ما اتفاق افتاده که واقعاً قلب هر کسی را جریحه‌دار می‌کند، لازم می‌دانم که امروز تأسف و تنفر خود را از افرادی که این بلا را سر مردم در می‌آورند ابراز نمایم.

یک زن بی‌خانمانی، که سرپرستی ندارد برای خودش کنار یک جایی ولو غیرقانونی یک اتاقکی درست کرده تا خودش و بچه‌هایش را حفظ کند، اما متأسفانه مأموران در حضور آنان آن اتاقک را تخریب کردند و این صحنه را نشان دادند و ضجه‌های آن زن و فرزند، مأموران را هرگز تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

واقعاً اگر کسی این صحنه را ببیند و گریه نکند بسیار جای تعجب و سؤال دارد!

چرا باید در نظام جمهوری اسلامی چنین قضیه‌ای اتفاق بیفتد؟ چرا باید مأموران نظام جمهوری اسلامی طوری تربیت نشده باشند که اگر موازین شرعی را هم نمی‌خواهند رعایت کنند، لااقل موازین عقلایی را رعایت کنند؟!

قانون هست درست است، منتهی همه موارد تخلف هم که یکسان نیست، اجرای قانون مراحلی دارد، تذکر دارد، گزارش به مسئول بالاتر لازم دارد، نحوه برخورد با متخلف هم شیوه مناسب لازم دارد.

یک وقت به یکی از مسئولین این تذکر را دادیم ولی متأسفانه توجه نمی‌کنند که امروز در این شرایط وانفسای اقتصادی بسیاری از افراد ضعیف از همین راه دستفروشی کنار خیابان و بلوار اجناسی را به مردم می‌فروشند تا زندگی‌شان اداره شود، در فضای مجازی موارد زیادی را نشان می‌دهند که مأمورین با قساوت تمام با اعمال بسیار رذیلانه بساط و اجناس آن فروشنده را همینطور از بین می‌برند این واقعاً جای تأمل دارد، چه زمانی باید این مشکل را حل کنند؟

ما گفتیم از نظر فقهی شوارع عامه حق عموم مردم است و عموم حق دارند از آن استفاده کنند، اگر کسی در کنار شارع عام بخواهد چند دقیقه‌ای بخوابد، بنشیند، جنسی بفروشد، از نظر فقه کسی حق ندارد او را از آنجا اخراج کند، آری یک وقت مزاحمت برای دیگران ایجاد می‌کند در این صورت مزاحمت حرام است اما این خیابان‌های عریض و طویل اگر یک شخص آبرودار عائله‌مند چند کیلو میوه را برای فروش گذاشته، اینکه مزاحمتی برای کسی ندارد.

اینکه برخی از مأمورین شهرداری با قساوت و برخورد بسیار زشت بساط او را جمع می‌کنند این خلاف شرع و خلاف فقه ماست. آن مرد جرمش فقط این است که پول نداشته مغازه تهیه کند، به شما عوارض و مالیات بدهد، چرا ما باید با این مسائل مواجه شویم که اینقدر برای نظام جمهوری اسلامی هزینه ایجاد کرده و حیثیت نظام را هم در داخل و هم در خارج خراب می‌کند؟!

بعد هم که مورد اعتراض قرار گیرند عذرخواهی می‌کنند که اشتباه شده است. چند بار اشتباه؟ چقدر از این اشتباهات واقع و تکرار می‌شود؟

می‌دانم همه حوزه و بزرگان و همه مراجع و همه طلاب این عمل را محکوم می‌کنند، کاری که اشک انسان را جاری کرد ما به مسئولین واقعاً تذکر می‌دهیم و قبلاً هم گفته‌ایم که نگذارند این مسائل در نظام جمهوری اسلامی به وجود بیاید.

درست است که قانون باید رعایت شود، این قوانين‌ برای رفاه مردم درست شده، قانون طریقیت دارد برای اینکه مردم آسایش و نظمی در زندگی داشته باشند، اما آیا در نظام جمهوری اسلامی باید از قانون علیه مستضعفین و بیچاره‌ها استفاده کرد؟ چرا شما می‌خواهید با همین قانون به سر بیچاره‌ها و مستضعفین بزنید؟ اینکه نمی‌شود! این قضیه خیلی صحنه دلخراشی بود و همه ما رنجیده و آن را محکوم می‌کنیم.

نه فقط مسئله تخریب این اطاق، بلکه نحوه برخورد با دستفروشهای بیچاره را هم. بالاخره اینها در این شرایط بسیار عجیب اقتصادی چکار کنند؟ هیچ راهی ندارند غیر از یک وانت یا یک گاری را پنجاه کیلو میوه در آن قرار دهند صبح تا غروب، در سرما و گرما کنار خیابان، آن را بفروشند تا بتوانند آبرومندانه زندگی کنند، این حق شرعی اینهاست، شهرداری‌ها شرعاً حق ندارند از این دستفروشها در شوارع عامه که ملک شخص خاصی نیست ممانعت کنند و این در صدر اسلام هم نمونه دارد.

در زمان امیرالمؤمنین(علیه السلام) نسبت به افرادی که برای فروختن جنس در کنار بازار بساط پهن می‌کردند حضرت می‌فرمودند کسی حق ندارد ممانعت از آنها کند، بله یک وقت وسط پیاده‌رو مزاحمت ایجاد می‌کنند جلوی عبور و مرور مردم گرفته می‌شود که برخورد با آن هم باید به صورت انسانی و منطقی انجام شود. گاهی اوقات در فضای مجازی می‌بینیم با یک زنی که دستفروشی می‌کند چند مرد قوی‌هیکل برخورد می‌کنند و بساط او را به نحوی غیر انسانی جمع می‌کنند، این نحوه برخوردها زیبنده نظام ما نیست.

مأمورین نظام جمهوری اسلامی باید روش‌شان کاملاً انسانی، اسلامی، عقلائی و عاطفی باشد و بدانند در مکان‌هایی که مزاحمتی  ایجاد نمی‌کنند برخورد با آنها خلاف شرع است. حتی من آن زمان به بعضی از مسئولین گفتم که قانون را اصلاح کنید، کدام قانون به شهرداری چنین اجازه‌ای داده که این‌گونه برخورد کند؟ آن هم در خیابان‌ها بلوارهای خیلی عریض و طویل؟

یک وقت می‌گویند در بزرگراه‌ها که سرعت ماشین‌ها زیاد است موجب تصادف می‌شود، اینها حرف درستی است، ولی وقتی که مشکلی ایجاد نمی‌شود و تزاحمی در کار نیست این وجه شرعی ندارد بنابراین این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد.

در خاتمه اینجانب به سهم خود آمادگی‌ام را جهت جبران سرپناهی که در استان هرمزگان تخریب شد با کمک متدینین اعلام می‌نمایم.

وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین


برچسب ها :

فاضل لنکرانی تخریب خانه در بندرعباس بندرعباس هرمزگان اجرای احکام اجرای احکام در حکومت اسلامی ظلم به مردم حق الناس