زوج‌های جوان در صدد داشتن اولاد بیشتر باشند، اولاد کم واقعاً یکی از محرومیت‌هاست

۰۷ اسفند ۱۳۹۹

۱۶:۴۰

۶۷۰

خلاصه خبر :
گفتگو با حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در مراسم افتتاحیه مرکز ناباروری طهورا
آخرین رویداد ها

س) هر اتفاقی در حوزه توسعه استان قم می‌افتد، فرقی نمی‌کند اقتصادی، مالی، سیاسی، مایه مباهات و اتفاقي شیرین برای قم است دوست داریم نظر شما را در این حوزه بدانیم.

ج) بسم الله الرحمن الرحیم.

با توجه به اینکه قم پایگاه علم، معنویت و انقلاب است انتظار این است که این مراکز علمی، نه فقط حوزوی، که مي‌تواند هر چه بيشتر در توسعه دانش و علم و خدمت به مردم مؤثر باشد ان‌شاء‌الله در این استان در همه ابعاد ايجاد شود. امروز هم که مصادف با ميلاد مبارک امیرالمؤمنین(علیه السلام) است موفق به دیدار از این مرکز شديم و تأسيس اين مجموعه را به عزیزانی که آن را احداث کرده‌اند، خصوصاً برادر عزیز دکتر طباطبائی و همکارانشان. و مردم شريف قم تبریک عرض می‌کنم.

برای حوزه علمیه قم هم بسیار مغتنم است که در کنار مباحث فقهی و دینی فراوانی که در مسائل پزشکی دارد با اين مراکز علمي در ارتباط باشد. همین مقدار عرض کنم که ما در مرکز فقهی ائمه اطهار(عليهم السلام) بيش از ده سال است که در بحث فقه پزشکی کار می‌کنیم در چند سال اخير خدمت دکتر طباطبائی ارتباط تنگاتنگی با مسائل علمی پزشکی داریم.

ما یک خلأیی را در حوزه قم احساس می‌کردیم و آن عدم ارتباط فقها و مجتهدان و محققان مسائل فقهی و دینی با متخصصین امر در مسائل پزشکی بود که این خلأ بحمدالله الآن برطرف شده، ارتباط ما بسیار خوب است و اکنون هم ما از نظر متخصصان مسائل علمی، استفاده کرده و هم آنها از مسائل دینی استفاده می‌کنند، بسیاری از مسائلی که علم روز به آن دست مي‌يابد دین ما از 1400 سال قبل بیان کرده است. به نظر من این ارتباطات هم موجب تقویت علمی این مراکز است و هم موجب تقویت دینی مردم خواهد شد. وقتی مردم ببینند به دینی با چنین پشتوانه علمي اعتقاد دارند که مسائلی را 1400 سال قبل مطرح کرده و علم امروز آنها را اثبات می‌کند، باورشان به دين تقويت مي‌شود

س) آيا دوستان در بحث درمان ناباروری به صورت تخصصی ورود کرده‌اند که نگاه فقهی‌شان را بیان کنند؟

ج) در مباحث فقهی اين مسأله، حوزه از خیلی وقت پیش کار کرده است. نسبت به مباحث تلقیح مصنوعی که در کنار تلقیح طبیعی است، فقها کتاب‌های زیادی را در دو دهه اخیر نوشته و بحث کرده‌اند، خود من 15 سال قبل که بحث تلقیح مصنوعی را احصا کردم حدود 15 صورت داشت، الآن ظاهراً راه‌هاي ديگري هم به دست آورده‌اند.

بحمدالله حوزه در مباحث فقهی خوب وارد شده و واقعاً یک حوزه فعال است، هیچ بحث پزشکی نیست که حوزه در آن ورود پژوهشي نکرده باشد. در مورد تلقیح مصنوعی، تغییر جنسیت و شبیه‌سازی، حوزه بحث‌های تحقیقی خود را ارائه داده است. منتهی ارتباط با مراکز علمي مثل مرکز طهورا که نام مبارکی هم برایش قرار داده‌اند،‌ قطعاً هم غنای مباحث فقهی ما را زیاد می‌کند و هم آقایاني که در این جهت زحمت می‌کشند مطمئن مي‌شوند مسیری را که طی مي‌کنند مورد رضایت خدای تبارک و تعالی است.

ما مسیری را در خلق ایجاد نکنیم که مورد رضایت خالق نباشد، مردم عزیز ما باید بدانند خلق و خلقت نباید از هر طریقی باشد ولو خدای ناکرده نامشروع، اسلام می‌گوید باید اين طریق صحیح باشد، امیدواریم این مراکز مخصوصاً با این انگیزه‌های دینی که ما در آقایان می‌بینیم در همین مسیر قرار بگیرند ان شاء‌الله.

س) یک نکته یادگار به زوج‌هایی که می‌خواهند صاحب فرزند بشوند اما ترس از آن دارند بیان کنید.

ج) زوج‌هاي عزيز بدانند خداوند متکفل رزق بنده‌اش است. ایمانشان را در مورد رزق و آينده فرزندانشان قوي کنند. البته هر پدر و مادری باید وظیفه خودش را انجام بدهد ولی خدا فرموده من متکفل رزق بنده‌ام هستم، آن موجودی که روح خودش را درون انسان دمیده متکفل رزق او هم شده، هیچ نگرانی نداشته باشند و قرآن هم فرموده که ما رزق اینها را می‌دهیم و به شما ارتباطی ندارد، البته هر کسی وظیفه دارد کارهای ظاهری را انجام بدهند، نگران نباشند.

من توصیه می‌کنم زوج‌های جوان به سمت این بروند که اولاد بیشتری داشته باشند، اولاد کم واقعاً یکی از محرومیت‌هاست، فکر نکنند اگر کسی چهار پنج اولاد داشت مشکل دارد چه بسا اين اولاد بتوانند یک افق‌هایی را برای بشر باز کنند، نمی‌گویم مثل قدیم باشد که شاید شدنی نباشد، ولی کم اولادی را که یکی از محصولات غرب در کشور ما است کنار بگذارند و به خدای تبارک و تعالی توکل کنند. تجربه نشان داده آنها که اولاد بیشتری در زندگی‌شان بوده زندگی بهتری از دیگران داشتند.


برچسب ها :

فاضل لنکرانی مرکز ناباروری مرکز ناباروری قم مراسم افتتاحیه مرکز ناباروری طهورا افتتاحیه مرکز ناباروری طهورا مرکز ناباروری طهورا ناباروری فرزندآوری