بدون ولایت فهم توحید برای ما مقدور نیست چه رسد به اینکه بخواهيم به حقیقت توحید برسیم

۲۶ اسفند ۱۳۹۹

۱۶:۳۳

۱,۴۱۴

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در جمع طلاب و مبلغين پاکستاني
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین

ميلاد با سعادت امام حسین(علیه‌‌السلام)، امام سجاد (علیه‌‌السلام)، حضرت عباس(علیه‌‌السلام)، خصوصاً امام حیّ حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در ماه پر از خير و برکت شعبان المعظم تبریک عرض می‌کنم.

امیدوارم همه بشریت و مسلمانان و به ویژه شیعیان از برکات این موالید در این ماه مبارک بهره‌مند شده و توجه عالم بشریت نسبت به وجود مبارک امام زمان(علیه‌‌السلام) بیشتر بشود. آنچه برای ما طلبه‌ها مهم است اينکه در درجه اول باید معرفت خود را نسبت به اصل قضیه امامت، خصوصاً امام زمان (عج) بیشتر کنیم.

واقع مسئله این است که معرفت ما نسبت به امامت بسیار کم است و مشکلات و همه عقب‌ماندگی‌های بشر به‌خاطر دور بودن از امامت است. اینکه در روایات وارد شده «مَنْ رَکِبَها نَجي وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها غَرَقَ» یک واقعیت است، هر کس به امامت بیشتر نزدیک شود نجات پیدا می‌کند و اگر از امامت دور باشد بدبخت و گمراه می‌شود. در میان معارف قرآنی معرفتی را بعد از توحید و ايمان به خدای تبارک و تعالی بالاتر از معرفت امام و حجت خدا نداریم، در روایاتي که ذیل این آیه شریفه «وَ مَنْ یُؤتی الْحِکْمَةَ فَقَدْ اوُتِیَ خَیْراً کَثِیراً» وارد شده حکمت را به ایمان به خدا و معرفت امام تطبیق کرده‌اند.

همين امر اقتضا می‌کند در سطح حوزه‌های علمیه، طلاب و فضلا هر روز معرفت خود را نسبت به امام زمان(علیه‌‌السلام) بیشتر کنند. در پایان هر سال تحصیلی بايد ببينيم در کنار این همه درس و بحث‌هاي علمی چه مقدار نفس ما با معرفت به امام زمان (علیه‌‌السلام) انس پیدا کرده؟ اعتقاد ما نسبت به ولایت تکوینیه و تشریعیه چه مقدار قوی‌تر شده؟ باور ما نسبت به اینکه حضرت (علیه‌‌السلام) از همه حرکات و سکنات و افعال ما اطلاع دارد، چه مقدار اضافه‌تر شده؟

در سطح عموم مردم هم موضوع امامت مهم‌ترین مسئله برای نجات بشر است. بدون ولایت، حتي خداوند هم قابل شناخت نیست، بدون ولایت قرآن قابل فهم نیست نه اینکه نتوانیم قرآن را ترجمه کنیم، ترجمه بسیاری از آیات قرآن برای هر کسی که آشنا به مقدمات زبان عربی و لغات باشد ميسّر است ولی فهم حقیقت قرآن، بدون ولايت ممکن نيست.

منظور ما از حقیقت قرآن بواطن قرآن نيست و آن یک مطلب دیگری است اما تفسیر قرآن، فهم محکمات و متشابهات، اطلاقات و عمومات قرآن فقط با ارتباط با امامت بدست مي‌آيد. از کجا بدانيم عموم این آیه تخصیص خورده یا نه؟ تا کسی ارتباط با ولایت نداشته باشد نمی‌تواند قرآن را بفهمد. این اعتقاد شیعه و اعتقاد اصیل اسلام است. ما بر اساس آیات قرآن، و سنت نبوی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) معتقدیم که شناخت خدا بدون شناخت ولایت امکان ندارد، اساساً خدای تبارک و تعالی برای شناخت صحيح توحيد خود، ولایت پیامبر و ائمه معصومین(علیهم السلام) را قرار داده است.

در علم عرفان عرفا می‌گویند ائمه عليهم‌السلام انسان کامل و مظهر تجلّیات خداوند هستند، انسان وقتی این تجلیات را می‌بیند پی به آن منبع و مبدأ تجلی می‌برد. قطع نظر از این مطلب عرفانی از نظر معرفتی، ما معتقدیم راه شناخت خدا ولایت است. بدون ولایت امکان ندارد به توحید برسیم، بدون ولایت فهم توحید برای ما مقدور نیست چه رسد به اینکه بخواهيم به حقیقت توحید برسیم.

در نهج‌البلاغه کلمات امیرالمؤمنین (علیه‌‌السلام) پيرامون توحید را ببینید، تمام فلاسفه عالم جمع شوند قدرت بيان این کلمات را ندارند. اين بزرگواران هستند که توحید را براي ما خوب معرفی و تبیین می‌کنند. راه رسیدن به توحید و جدا شدن از شرک فقط از اين طریق ممکن است. آیا می‌توان به توحید رسید بدون اینکه انسان شرک را بفهمد؟ با چه چیز آدم مشرک می‌شود؟‌ با چه چیز انسان از مرز توحید خارج می‌شود؟ اینها را ائمه ما در روایات بیان کرده‌اند، گاهی می‌گویند فلان عمل همتاي شرک يا کمترين مرتبه شرک است.

ما اگر بخواهیم توحید و خداشناسی خود را قوی کنیم توجّه به ولايت بسيار مهم است، از ما می‌پرسند چرا به زیارت ائمه معصومین(علیهم السلام)، که 1300 سال پیش فوت کرده‌اند می‌روید؟ جواب این است که ما بدون ارتباط با روح امام (علیه‌‌السلام) و اعتقاد به سخنان امام که حجت و نور خدا در زمين هستند نمي‌توانيم به توحيد برسيم، در زيارت‌نامه امام رضا (علیه‌‌السلام) می‌گوییم «السلام علیک یا نور الله فی الأرض» آن حضرت فقط در زمان حیاتش نور الله نبوده است بلکه همیشه نور الله هستند، ما باید با این منبع نور ارتباط برقرار کنیم.

 لذا کسی که می‌خواهد عالم و مبلغ دین و مکتب اهل‌بیت باشد، در درجه اول بايد حساب کند خودش چه مقدار عشق به اهل‌بیت دارد، چه مقدار با اهل‌بیت زندگی می‌کند. در هر شبانه‌روز که توجّه ما به مسائل دنیا خیلی زیاد است، چقدر به اهل‌بیت توجّه داريم. هر چه به اهل‌بیت نزدیک‌تر شویم به خدا نزدیک‌تر مي‌شويم. نه اینکه نعوذ بالله خدا باشند، بلکه بنده خدا منتهی بهترین بندگان هستند که انسان از طریق اینها می‌تواند معرفت به خدا پیدا کند.

در تبلیغ مردم را به اصل مسئله امامت توجه بدهید، شما خوب می‌دانید امروز در شبکه‌های ماهواره‌ای حمله اصلی دشمن نسبت به مسئله امامت است، می‌خواهند این سرمایه را در میان بشر ضعیف کنند.

کرونا می‌آید می‌گویند کو آن امام زمان؟ کو امام حسین؟ چرا شفا نداد؟ از حرفهای سطحی و عوامانه برای فریب دادن مردم استفاده می‌کنند، ظاهر تمام اين حرف‌ها آن است که اين افراد امام را نشناخته‌‌اند، مگر وقتي ما از علم امام سخن مي‌رانيم مي‌گوييم امام طبیب است؟ یعنی کارش طب است؟

بله قدرت شفاء ائمه ما از هر طبیبی بالاتر است، فهم‌شان از هر فیلسوفی بالاتر است، علم‌شان از هر ریاضیدانی بالاتر است، اما آيا اين بدان معناست که وقتي در یک مسئله ریاضی گير کردم متوسل شوم به امام رضا (علیه‌‌السلام) بگویم مسئله ریاضی را برای من حل کنید، و اگر حل نشد اعتقادم به امام رضا ضعیف بشود؟!

مقام ائمه(علیهم السلام) و قدرتی که خدا به آن بزرگواران داده است فوق همه این علوم است، اینها منبع علم هستند، منبع طب، منبع ریاضی، منبع فیزیک، منبع شیمی، و تمام علوم عالم هستند، ولی بنای اینها بر چه بوده است؟ بنای اینها بر هدایت مردم است نه آن که هر روز بنشینند اصحاب مریض بیاورند و ائمه شفا بدهند. گاهی به ندرت برای آنکه اعجاز خود را براي مردمي که توان فهم استدلال و حرف‌های بلند توحیدی را ندارند، نشان دهند دستی به چشم کسی می‌کشیدند و شفا پیدا می‌کرد، ولی شما ببینید برای شفای خودشان به دکتر مراجعه می‌کردند ، یعنی بر طبق امور عادی حرکت می‌کردند، ائمه ما در امور زندگی خود می‌توانستند با استفاده از علم غیب خود عمل کنند، در حل اختلاف دو نفر می‌توانستند با علم غیب بفهمند که حق با کیست؟ اما می‌پرسيدند دليل و شاهد تو چیست؟ قسم می‌خوری یا نه؟ بر مبناي ظاهر عمل می‌کردند، چون بنا بر عمل به علم غیب نداشتند.

امروز هجمه‌ی مهم دشمن نسبت به مسئله امامت، برای اینست که مردم شیعه و مسلمان را از اهل‌بیت جدا کنند! و ما باید به خوبي متوجه این هدف دشمن باشيم و راه مقابله با آن را خوب بدانیم. باید کاملاً به سؤالات و شبهات مردم توجّه کرده و پاسخ مناسب به آن دهيم. به نظر من اساسی‌ترین مطلب همين است.

مطلب دوم آنکه به همین وزان که نسبت به امامت ایجاد شبهه می‌کنند، نسبت به خود قرآن هم شبهه‌افکني مي‌نمايند. مثل ايجاد ترديد در وثاقت قاريان قرآن که متأسفانه برخی این حرف را زده‌اند، پاسخ این شبهات را برای مردم بيان کنید در «إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ اَقْوَمْ»، این التی صفت برای چیست؟ آیا صفت برای شریعت است؟ یعنی دستوری که این کتاب برای بشر می‌آورد اقوم از همه کتب آسمانی گذشته و از همه قوانین بشری تا قیامت است، اگر چنين باشد ما بايد به مردم بگوئیم قرآن می‌گوید این شریعتی که من آوردم از اعتقادیات، اخلاق، احکام، سیاست‌ها، اقوم از هر شریعت و قانون دیگری است. بنابراين برای تدوين قانون دنبال غیر قرآن و آنچه بشر به نام اعلامیه جهانی حقوق بشر تهيه کرده است نرويد بلکه باید ببینیم خدا که خالق بشر است چه فرموده و آن را معیار قرار بدهیم.

احتمال دیگر این است که «یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ اَقْوَمْ» یعنی للطریقة التی هی أقوم، یعنی شما در مشکلات، در تعارض بین حق و باطل، قرآن را معیار قرار بدهید، قرآن منهج و طریقه‌ای دارد که اقوم از هر طریق دیگری است، استدلال قرآن در توحید، احکام و اخلاقیات و هر مورد ديگري می‌تواند مایز بین حق و باطل باشد و لذا نام ديگر قرآن فُرقان است، یعنی جدا کننده حق از باطل.

البته ممکن است در اين آيه شريفه خدای تبارک و تعالی هر دو معنا را اراده فرموده باشد و احتمال دارد معنای دیگری هم داشته باشد.

ما چه بفهمیم التی وصف چیست و چه نفهمیم، خدا می‌فرماید قرآن أقوم است، یعنی بشر تا قیامت باید با قرآن ارتباط داشته باشد، قرآن متعلق به یک زمان خاصی نیست، مربوط به عرب جاهلیت نیست، اینکه عده‌ای می‌گویند قرآن مناسب با فضای حجاز، قریش و آداب و رسوم عرب نوشته شده با اقوم بودن آن سازگار نیست البته روایاتی در ذیل این آیه «لِلَّتِی هِیَ اَقْوَمْ» را به امام و ولایت برگردانده است. در هر صورت ما آنچه را پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند در «إنی تارکٌ فیکم الثقلین» باید معیار قرار بدهیم.

بیشترین محور تبلیغ يک مُبلغ باید قرآن و عترت باشد، از نقل داستان‌های جعلی و کرامت‌هایی که بسیاري از آنها بي‌اساس است اجتناب کنيد و معارف قرآن را بگوئید، مبادا منبري برويد که خداي ناکرده در آن نه آیه و نه روایتی خوانده باشيد که روز قیامت مورد مؤاخذه قرار خواهيد گرفت. اگر در منبر رسول خدا صحبت از قرآن و عترت نباشد هیچ فایده‌ای ندارد. هنگام سخن از اعتقادیات و اخلاق و احکام، آيات قرآن را بخوانيد.

در منبرهاي خود از قرآن و عترت استفاده کنيد. چون قرآن جاري مجراي شمس و قمر و همانند خورشيد و ماه است. فتنه‌های زمان را در پناه قرآن می‌توان شناسایی و با آن مقابله نمود. دشمنی‌های استعمار و استکبار و صهیونیسم را که امروز دشمن‌ترین دشمنان اسلام صهیونیسم است و آمریکا یک اجیری در دست صهیونیست‌هاست، با نور قرآن و ولايت مي‌توان خنثي کرد.

هر روز صهیونیست‌ها علیه اسلام و مسلمین و شیعيان خصوصاً علیه انقلاب اسلامی ما توطئه‌چيني مي‌کنند، نقشه‌هاي دشمنان دين باید بیان شود، منبری که نیاز زمانه‌ی بشر در آن ذکر نشود، هرچقدر هم بالاي آن آیات قرآن و روایات خوانده شود فايده‌اي نخواهد داشت چون شما از نقل اين آيات و روايات چه نتیجه‌ای می‌خواهید بگیرید؟ آيا فقط می‌خواهید از گذشته‌ها خبر دهید؟ بايد از ذکر آيات و روايات استفاده کرد که الآن این آیه يا روایت بر شرایط روز چطور تطبیق پیدا می‌کند.

گاهی در بعضی از کلیپ‌ها ملاحظه می‌شود افرادی دنبال این هستند که دامنه بدعت‌ها و خرافات را در دین اسلام و مذهب اهل‌بیت گسترش بدهند. خیلی مراقب اين توطئه باشيد. به مردم بگوييد وظیفه دارید آنچه را که اسلام و اهل‌بیت عليهم‌السلام فرموده‌اند انجام دهيد. آن نمازی را بخوانید که پيامبر و اهل‌بیت عليهم‌السلام مي‌خواندند. خلیفه دوم بدعت‌گذاري کرد و دست روی دست گذاشتن در نماز را مطرح کرد، امروز هم بعضی‌ها اضافات دیگری به نام اهل‌بیت عليهم‌السلام طرح مي‌کنند، این هم بدعت است و جایز نیست. مراقب بدعت‌ها باشيم و از دین و مکتب پاسداری کنيم.

امیدوارم در این سفر تبليغي بتوانید در هدایت مردم دخیل باشید، پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود کسی که انساني را هدایت کند اگر تمام عالم را در کفه‌ای از ترازو قرار بدهند به سنگيني و ارزش عمل او نمی‌رسد، حتماً دنبال هدایت باشید ببینید مشکلات منطقه شما چیست، یک مبلغ باید اول جامعه‌شناسی کند که در منطقه ما چه خبر است؟ در ذهن جوان‌ها چه سؤالاتی مطرح است، شب اول در منبر خود از مردم بپرسید چه شبهاتی در ذهن شما وجود دارد؟ چه سؤالاتی دارید؟ بنویسند و یا شفاهی بگویند و شما بتوانید در جلسات بعد پاسخ آن را بدهید، ان شاء الله موفق به تحکیم دین خدا شويد.

ما دنبال این هستیم که دین خدا را تحکیم کنیم و براي نسل‌های آینده این امانت را حفظ کرده و به آنها منتقل کنيم، اگر توانايي داريد مشکلات اجتماعي مردم را حل کنيد، نگویيد به من چه ارتباط دارد که مردم آب یا برق و مشکل ديگري دارند يا ندارند. امروز زمانی است که مبلغ باید در این کارها به صورت جهادی وارد شود. نظير همین کارهايي که طلاب عزیز ما در قضيه کرونا و سيل و زلزله جهادگرانه انجام داده و وارد عمل شدند. شما هم اگر در منطقه‌ای مشکلی وجود دارد با ریش سفیدهای محل جلسات داشته باشید و دنبال حل آن باشید.

امیدوارم با دعاي خير امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) مورد عنایات همه ائمه معصومین(عليهم‌السلام) قرار بگیرید و بتوانید به ياري خداوند وظیفه خود را در این ماه مبارک رمضان به نحو احسن انجام بدهید.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



برچسب ها :

ولادت امام سجاد(ع) ولادت حضرت ابوالفضل(ع) ولایت اهلبیت(ع) طلاب و مبلغين پاکستاني ولادت امام حسین(ع) اعیاد شعبانیه ولایت خدا محبت اهلبیت(ع) توحید علم غیب