بعد از انقلاب، اوقاف در یک مسیر صحیحی قرار گرفت

۲۴ فروردین ۱۴۰۰

۱۴:۲۸

۱,۱۳۹

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار مدیر کل اوقاف استان قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

حلول ماه مبارک رمضان را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم از برکات این ماه مجموعه نظام، مسئولین، مردم، مخصوصاً اهل قم بهره‌مند شوند ان شاء‌الله.

باید خداوند بزرگ را نسبت به تحولاتی که به برکت انقلاب اسلامي در مجموعه اوقاف رخ داده شکرگزار باشيم. اینطور که اسناد و مدارک نشان می‌دهد قبل از انقلاب موقوفات مردم آنطور که باید و شاید درست مصرف نمی‌شد و مردم دغدغه امانتداری اوقاف را داشتند چون مسائل و احکام وقف رعايت نمی‌شد. یا اگر هم می‌شد خیلی محدود بود، ولی بحمدالله بعد از انقلاب اوقاف در یک مسیر صحیحی قرار گرفت و مردم الآن نگاه‌شان به اوقاف با گذشته خیلی تفاوت کرده است.

همین گزارش فعاليت‌هاي اوقاف در سال 99 و خدماتي که براي مردم انجام داده، بسیار امیدوارکننده است. مردم بايد مطمئن شوند مالی را که وقف می‌کنند در همان مورد وقف صرف شده و از آثار خير دنيوي و اخروي آن بهره‌مند مي‌شوند لذا هر چه بتوانید اعتماد مردم را بالا ببرید موفق‌تر خواهيد بود. با وجود تمام تلاش‌هايي که صورت گرفته هنوز هم به خاطر آن سنگینی بی‌اعتمادی دوران طاغوت نمي‌توان گفت آثار آن جبران شده است، بالأخره یک بخش یا یک درجه‌ای از آن بی‌اعتمادی هنوز موجود است و باید کاری کنیم که ان شاء الله اعتماد مردم هر چه بیشتر و قوی‌تر شود.

باید ایران اسلامي و مردم شیعه الگويي برای سایر کشورها شوند. اين طور نباشد که بشنويم در یک کشوری یک کارخانه‌داری مقداری که برای خیریه قرار داده به اندازه نصف اوقاف ایران است! باید توجه متمولین ما به مسئله وقف بیشتر شود نه آنکه فقط ثلث مالشان را در مسیر خير قرار بدهند، همت کنند در زمان حیات خود با رعايت حقوق ورثه، اموالشان را تا می‌توانند وقف کنند.

لذا اولین نکته‌ این است که اعتماد مردم را بیشتر کنید. راه ارتقای اعتماد مردم هم شفاف‌سازی است. اوقاف به مردم گزارش دهد که درآمدش چقدر بوده و چقدر و کجا خرج کرده است. باید خیلی کامل شفاف سازی شود. اشکالی هم ندارد.

من شنیدم در بعضی از مراکز مذهبی دنیا کاملاً به مردم می‌گویند سال گذشته اینقدر درآمد داشته و هر نقطه دنیا که برایش پول می‌فرستند را اعلام کرده و بعد هم گزارش مي‌دهند این قدر کار و هزينه کرده‌اند این گزارش سبب می‌شود سال بعد مردم بیشتر کمک کنند لذا ارائه گزارش به مردم هیچ اشکالی ندارد، مگر در موارد محدودي که مصلحت نباشد یا واقف شرط کرده باشد که آن را اعلام نکنيد من معتقدم شفاف سازی سبب می‌شود درجه اعتماد مردم بالا بیاید.

در زمان مرحوم والد ما(رضوان الله علیه) یک آقایی از اوقاف یک استانی به اینجا آمد و مبلغی را در اختیار آقا گذاشت تا به طلاب داده شود. قبضش را هم من نوشتم، رقم خوبي بود و آن موقع شايد یک دهم شهريه ما می‌شد. چون ايشان نگفت اين مبلغ سهمين است من گفتم احتیاطاً یک سؤالی هم از خود آقا کنم، به آقا عرض کردم که از فلان استان یک چنین پولی را آورده‌اند. ایشان فرمودند نباید این پول را بگیرید، گفتم چرا؟ فرمودند من می‌دانم موقوفات آن استان مال حوزه نجف است و پولی را که مال طلاب نجف است شرعاً نمی‌شود برای طلاب قم خرج کرد لذا ما این پول را برگرداندیم و حتی ایشان فرمودند به آنها تذکر بدهید که در دفتر ذی‌حسابي‌شان ننوشته باشند که به فلان دفتر این پول را دادیم، در هر صورت ما این پول را قبول نکردیم.

مردم وقتی بدانند که ضوابط وقف به دقّت رعايت مي‌شود اعتمادشان بالا مي‌رود. مثلاً بفرماييد پولي که اوقاف در همين مسئله کرونا هزينه کرده است،‌ از درآمد کدام موقوفات بوده است. بله تصميم‌گيري نسبت به هزينه يک مواردي با نماينده محترم ولي فقيه است، چون اختيار آن به ولي فقيه سپرده شده،‌ ولي خيلي از موقوفات موارد مصرفش مشخص است و مي‌توان مردم را کاملاً در جريان آن قرار داد.

از موارد قابل تقدير احياء بقاع متبرکه در کل کشور است که بحمدالله یک مأمنی برای مردم شده است. قبل از انقلاب و حتي قبل از این دو دهه بسياري از بقاع متبرکه به صورت مخروبه‌ای بود که استفاده درستی از آن نمی‌شد. اما الآن آباد شده و محلی براي عبادت و زیارت مردم شده که این خیلی مهم است.

نکته دوم، تلقی از اوقاف این است که بخشی از موقوفات وقف برای نشر دین و تقویت باورهای اعتقادی مردم نسبت به مکتب اهل بیت(ع) است.

تقاضایم این است که کنار این آمار خدمات معیشتی، خدمات دینی، بفرماييد اوقاف چقدر در نشر کتاب‌های دینی در سال گذشته سهیم بوده؟ اوايل انقلاب يکي از بودجه‌هاي اوقاف اموالي بود که مردم وقف کرده بودند برای چاپ قرآن، ولی غیر از قرآن کریم و کتاب‌های دعا، برای چاپ کتاب‌های دینی که محققان زحمت تأليف آن را مي‌کشند چه برنامه‌اي داريد؟ بعضي از آنها می‌گویند من ده سال زحمت کشیدم تا اين کتاب را نوشتم ولی کسی حاضر نیست آن را چاپ کند، خودم هم که پول چاپ آن را ندارم. حتماً یک هیئتی را دارید که اين کتاب‌ها را بررسي کنند و بگویند این کتاب برای تقویت دین و مکتب اهل بیت علیهم السلام مفيد است یا نه، و اگر مفيد بود اقدام به چاپ کنند. این مسئله خیلی مهم است.

البته ارشاد یک وظیفه‌ای در خرید این کتاب‌ها دارد. ‌اما چاپ این کتاب، کمک به فکر دینی است که پایه اصلی نظام ما مي‌باشد.

 والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



برچسب ها :

فاضل لنکرانی مدیر کل اوقاف استان قم اداره اوقاف استان قم سنت حسنه وقف وقف انقلاب و وقف