حضور در انتخابات واجب عقلی و شرعی و حضور نیافتن در انتخابات، ترک واجب است

۲۴ خرداد ۱۴۰۰

۲۰:۳۸

۱,۲۳۹

خلاصه خبر :
مصاحبه حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) با صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پيرامون انتخابات
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

مسئله انتخابات از ديدگاه شرعي ادله کاملا روشني بر اين دارد که وظيفه شرعي هر انسان واجد شرايط شرکت در تعيين سرنوشت خود و کشورش است.

آيات متعددي در قرآن کريم بر اين مطلب دلالت دارد. از جمله آيه شريفه 58 سوره نساء که مي‌فرمايد «إِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا اْلأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها» گرچه معناي ظاهري که در ابتدا ممکن است به ذهن برسد امانات مالي است که انسان بايد به دست اهلش برساند اما به دليل روايات و نيز روشن بودن مطلب از منظر عقل و عرف مهم‌ترين امانت حکومت است، يعني انسان بايد ببيند چه کساني را مي‌خواهد حاکم بر خود و کشورش قرار دهد.

خداي تبارک و تعالي مي‌فرمايد واجب است بر شما که بررسي کنيد ببينيد چه کسي صلاحيت و شايستگي پذيرش اين امانت را دارد. آنگاه اين امانت را به او بسپاريد. گرچه انتخابات يکي حق عقلايي است. اين حق به اين معناست که انتخابات به دست مردم است.

در دين ما نسبت به حضور مردم در امر حکومت و اينکه مردم يک رکن از مشروعيت حکومت هسنند، همانطور که دين رکن ديگر حکومت است، تأکيد شده است. امام راحل عظيم الشأن و رهبري معظم انقلاب هم نسبت به اين مسئله تأکيدات فراوان دارند.

مردم بايد انتخاب کنند، اين حق عقلايي آنهاست، اما اين حق، يک پشتوانه شرعي هم دارد. اگر کسي بگويد مسئله انتخابات به من چه ارتباطي دارد؟ هر کسي مي‌خواهد رئيس جمهور شود، در نتيجه در صحنه انتخابات حضور نيابد، مرتکب ترک يک واجب شده است. آنچه امام به عنوان يک فقيهي که در قله فقاهت قرار داشت مي‌فرمود و در وصيت‌نامه‌اش هم بر آن تأکيد نموده است صرفا يک توصيه سياسي نبوده بلکه به‌عنوان بيان مسئله شرعي و يک تکليف الهي بر افراد جامعه است.

بنابراين شرکت در انتخابات همان‌طور که بزرگان از مراجع هم فرموده‌اند يک امر واجب است، ترديدي در اين مسئله نيست و مبادا کسي نسبت به اين مسئله بي‌توجّه باشد.

ما در کنار اين مسئله، عناوين ديگري هم داريم که اين وجوب را تأکيد مي‌کند.

امروز حفظ اين نظام اسلامي متوقف بر حضور چشم‌گير  مردم عزيز ما در صحنه است امروز دشمنان در کمين نشسته‌اند ببينند مردم چه مقدار در اين انتخابات حضور پيدا مي‌کنند تا بخواهند دشمني خودشان را به اين نظام کمتر يا بيشتر کنند.

ثانياً مردم عزيز بدانند سنّت خداي تبارک و تعالي بر اين است که تا انسان نخواهد سرنوشت خود را تغيير دهد خدا آنرا تغيير نمي‌دهد «إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» بنابراين سنّت الهي ما بايد در سرنوشت اجتماعي خودمان دخالت کنيم.

به برکت انقلاب اسلامي دين به صحنه اجتماع آمده است. امروز در حوزه‌هاي ما مسئله فقه اجتماعي مطرح است يکي از آيات فقه اجتماعي همين آيه است که بايد در سرنوشت خودمان مؤثر باشيم. انتخابات رياست جمهوري يک مورد از انتخاباتي است که ما با حضور جدي در آن مي‌توانيم در سرنوشت خود مؤثر باشيم لذا بايد حضور چشم‌گير در آن داشته باشيم.

ثالثاً بايد توجّه پيدا کنيم شهدا از ما چه انتظاري دارند؟ مستضعفين عالم از ما چه انتظاري دارند؟ اولياي الهي از ما چه انتظاري دارند؟ نبايد در مقابل مسئله به اين مهمي بعضي از انتقادها که روا هم هست حضور گسترده مردم در پاي صندوق‌ها را تحت الشعاع قرار دهد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


برچسب ها :