موضوع «تکثیر جمعیت» از موضوعات استراتژیک است... مسئولین تسهیلات بیشتری برای این امر اختصاص دهند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

۱۶:۵۱

۲۴۷

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از پزشکان به مناسبت روز جمعیت
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و همچنین فرا رسیدن دهه کرامت را گرامی می‌‌دارم. امیدوارم این دهه برکات بسیار فراوانی را برای ملّت ایران و شیعیان جهان داشته باشد.

اما موضوع «تکثیر جمعیت» از موضوعات بسیار کلیدی، مهم و به قول امروزی‌ها استراتژیک است و باید روی آن کار شود.

از منظر قرآن و روایات هیچ تردیدی نیست که اسلام نسبت به همه زمان‌ها -نه فقط زمانی که تعداد مسلمین کم بود-، بر تکثیر امّت اسلامی توصیه بسیار کرده است. شاید از چندین طایفه روایات بتوان به خوبی استفاده کرد تکثیر اولاد، مستحب مؤکّد است. اینطور نیست که فقط بگوئیم انجام آن جایز است.

به نظر من این استحباب مؤکد هم در فرض شرایط عادی است، اما در این شرایط بسیار نگران کننده و بحرانی که الآن کشور ما کاهش جمعیت پیدا کرده، بحث فرزندآوری یک امر واجب می‌شود، یعنی بر آنها که تمکّن دارند واجب کفایی است. چون اگر این معضل حل نشود کشور در ده سال پیش رو گرفتار بحران جمعیت می‌شود و خروج از آن بسیار مشکل خواهد شد.

اولاً ما به عنوان حوزه علمیه و یک مرکز دینی از مردم تقاضا می‌کنیم به این امر مهم بسیار توجه کنند، و عنایت نمایند که اولاً اگر بخواهند نسلشان باقی بماند، باید اولاد داشته باشند، ثانیاً به این دستور فقهی هم توجه کنند که در این شرایط برای حفظ کشور و حفظ شیعه و مکتب اهل‌بیت(علیهم‌‌السلام) تکثیر اولاد یک واجب کفایی است.

از فضلا، طلاب و رسانه‌ها نیز تقاضا می‌کنم این مسئله را با مردم بیشتر در میان بگذارند و روایاتی که والدین را تشویق به فرزندآوری می‌کند برای آنها بخوانند تا مردم به این امر توجه کنند.

نکته دوم راجع به مسئولین است. واقعاً جای تأسف دارد چرا در مورد مسئله به این مهمی هنوز در بدنه وزارتخانه‌‌ها خصوصاً وزارت بهداشت انگیزه‌ای وجود ندارد؟ با وجود آن تعابیر بسیار قوی و محکم رهبری که مکرر هم فرموده‌‌اند، متاسفانه احساس انسان این است که بدنه دولت بخصوص وزارت بهداشت هنوز در این موضوع ورود آنچنانی پیدا نکرده است. چرا باید امروز بنشینیم تا بخش‌های خصوصی بیایند به صورت رایگان مشکل هزار زوج‌ نابارور را حل کنند؟ باید دولت اینها را تشویق کند و حتی تسهیلاتی در اختیارشان قرار دهد تا مشکل‌ زوجها را حل کنند. واقعاً از مسئولین محترم دولت می‌خواهیم و به صورت خیلی جدی مطالبه می‌کنیم که این موضوع را پیگیری کنند. الآن که نام «روز جمعیت» به میان آمده اسمی نبرند و بعد هم خبری نباشد. باید در وزارت بهداشت قسمتی مسئولیت این امر را دائم داشته باشد و آن را دنبال کند و گزارش اقدامات انجام شده را به مردم بدهد.

 متأسفانه هر سال شاهد کاهش آمار جمعیت هستیم. یکی از عللش این است که این آقایان کار نکردند و کار نمی‌کنند! هنوز در اذهان بعضی از این آقایان عبارت غلط «فرزند کمتر زندگی بهتر» رسوخ دارد. این حرف غلط را دشمنان برای اینکه ایران را در 1480 به یک جمعیت بسیار کم برسانند که هیچ توان و قدرتی برای اظهار وجود نداشته باشد طراحی کرده و سال‌ها در این کشور تبلیغ کردند و هنوز هم تبلیغ می‌کنند. الآن نباید در ذهن یک مسئول و یک مدیر کل چنین رسوبات غلطی وجود داشته باشد.

امروز باید هم علمای حوزه‌های علمیه، و هم اساتید دانشگاهی دست بدست هم دهند و با بیان آثار و مزایای فرزندآوری و مضرات کاهش جمعیت مردم را تشویق به این امر کنند. رکن اصلی عظمت و هویت یک خانواده، داشتن فرزند زیاد است، با یکی دو فرزند نمی‌تواند به آن عظمت و هویت برسد.

 مسئولین هم به هر نحوی که می‌توانند باید کمک کنند، چه با اختصاص بودجه خاص برای درمان زوجهای نابارور و چه با تخصیص تسهیلات و امکانات برای آن کسی که فرزند بیشتری می‌آورد. دادن یک میلیون و دو میلیون هدیه که تشویق نمی‌شود! باید امکانات بیشتری برایشان قرار دهند.

همچنین از نقش رسانه ملی در کمک به این امر نباید غافل بود. البته دیروز مشاهده کردم از خانم‌هایی که چهار پنج تا بچه داشتند گزارش خبری تهیه کرده و تبلیغ می‌کرد، ولی باز باید بیشتر کار کنند.

باید این باور در مردم ایجاد شود که وجود فرزند، منشأ برکات خدا برای خانواده و جامعه است. باورمان ضعیف است، می‌گوئیم بچه بیاید چه کسی خرجش را می‌دهد؟ خدا فرموده من متکفل رزق او هستم. امروز اعتقاد به این مسئله در جامعه نمود ندارد، باید این باور تقویت گردد که بچه زیاد، پشتوانه‌ای برای دنیا و آخرت پدر و مادر است، فرزند زیاد می‌‌تواند مبدأ بسیاری از کارهای بزرگ شود.

امیدوارم إن شاء الله مسئولین و مردم عزیز ما توجه پیدا کنند و واقعاً این دستور اسلام را دنبال کنند.

بنده به سهم خودم از این همت شما در خدمت به زوجهای نابارور و کارهای رایگانی که برای تشویق زوجها انجام می‌دهید تشکر می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


برچسب ها :

فرزندآوری پزشکان متعهد فاضل لنکرانی روز جمعیت پزشکان دغدغه مند اهمیت فرزند آوری تسهیلات فرزندآوری معضل کاهش جمعیت