زیارات اهلبیت(ع) توحید انسان را زیاد می‌‌کند

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

۱۲:۱۲

۲۹۷

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی به مناسبت ولادت حضرت معصومه‌(س) و آغاز دهه کرامت
آخرین رویداد ها

بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلى الله على سيدنا محمد و آله الطاهرين

قبل از شروع بحث‌، آغاز دهه مبارکه کرامت را گرامی می‌داریم‌. شروع این دهه با ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(‌سلام الله علیها) و انتهای آن ولادت علی بن موسی الرضا(علیه آلاف التحیة و الثناء) است.

در سابق نسبت به تاریخ ولادت و رحلت حضرت معصومه(‌سلام الله علیها) بحث‌های زیادی صورت گرفته ولی به نتیجه روشنی نرسیدند، اما در زمان حیات مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) تولیت محترم آن زمان نامه‌ای خطاب به ایشان نوشتند که آیا شما موافقت می‌کنید ما روز اول ذیقعده را به عنوان ولادت حضرت مطرح کنیم‌؟ ایشان در جواب این مطلب را تأیید کرده و فرمودند «ولو اینکه تاریخ ولادت حضرت مشخص نیست اما چون این بی‌بی از شأن و مقام و عظمت علمی و معنوی‌ بالا و والایی برخوردار و دختر امام‌، خواهر امام‌، و عمه امام است، از این نظر مناسب است یک روزی برای تجلیل از شخصیت ممتاز ایشان در تقویم قرار داده شود‌.»

یکی از امامزاده‌هایی که زیارت مأثور دارد فاطمه معصومه(سلام الله علیها) است. در مقام علمی بی‌بی، همین بس که عده‌ای از همین قم رفته بودند مدینه تا سؤال‌هایی از محضر امام کاظم(علیه‌‌السلام) بپرسند حضرت در منزل نبودند، بی‌بی فرمودند آن سؤالات را به من بدهید، سؤالات را گرفتند و همه آنها را پاسخ دادند، وقتی هنگام بازگشت حضرت را در بین راه دیدند و قضیه را خدمتشان نقل کردند امام کاظم(علیه‌‌السلام) فرمود «فداها ابوها» و همه آن جواب‌ها را دیدند و تأیید کردند. معلوم می‌شود بی‌بی با آنکه در آن ایام سن کمی داشته اما از شأن علمی بالایی برخوردار بوده است‌. این ویژگی  که سه امام سفارش به زیارت حضرت کنند، امام صادق، امام رضا و امام جواد(علیهم‌‌السلام) و هر سه هم تعبیر «فله الجنة» یا «وجبت له الجنة» را بیاورند، کشف از یک حقیقت می‌کند.

این چیست که سه امام بیان کردند، وقتی امام صادق(علیه‌‌السلام) این تعبیر را فرمود هنوز بی‌بی متولد نشده بود. سه امام به زیارت این بی‌بی تأکید می‌کنند و وعده بهشت الهی می‌دهند به کسی که حضرت را عارفاً بحقّها زیارت کند که در این تعبیر هم نکاتی وجود دارد. یعنی این بی‌بی دارای یک شأن و مقام والایی است‌.

همان‌طور که در زیارتنامه‌اش هم عرض می‌کنیم «فإن لکِ عند الله شأناً من الشأن‌» و ما باید به این شأن معرفت و آگاهی پیدا کنیم، کسی که این بی‌بی را عارفاً بحقّها و بشأنها و بمرتبتها زیارت کند اهل بهشت می‌شود، اینها مسائلی است که باید به آن توجه شود. این بی‌بی را باید بیشتر بشناسیم، توفیق زیارت این بی‌بی را بیشتر پیدا کنیم امروز بحمدالله کتاب‌هایی پیرامون کرامت‌های فراوانی که از این بی‌بی واقع شده منتشر گردیده است که خود من چند مورد را سراغ دارم، اینها مسائل مسلمی است و ما را بیشتر ترغیب می‌کند به اینکه موفق به این زیارت شویم و از این کانون نور و معرفت ازدیاد علم و نورانیت کنیم.

واقعاً انسان وقتی حرم مشرف می‌شود هنگام بیرون آمدن احساس می‌کند به برکت عنایت حضرت نوری در وجودش قرار گرفته است.

در هر صورت نامه‌ای نوشته شد و مرحوم والد ما هم تأکید کردند روی عظمتی که این بی‌بی دارد و روی حقّ بزرگی که این بی‌بی بر حوزه‌های علمیه دارد که این حوزه با عظمت قم در پرتو این قبر مطهر شکل گرفت، این همه درس‌ها و بحث‌ها و کتاب‌ها به برکت این قبر مطهر است. ما باید یک روز را به عنوان ولادت تکریم و یک روز هم به عنوان رحلت، اقامه عزا کنیم. وقتی ایشان این مطلب را نوشتند همان زمان در همین حوزه حرف‌هایی زده شد، گفتند تاریخ ولادت ایشان مشخص نیست، باز مرحوم والد ما فرمودند درست است که تاریخ مشخص نیست ولی ما وظیفه داریم از بی‌‌بی تجلیل کنیم یا نه؟

از آن زمانی هم که این رسم شد هر سال توجه مردم چه در داخل و چه در خارج به این قبر مطهر بیشتر شده، و یک جنبه جهانی پیدا کرده است. چقدر در پرتو این کار می‌توانیم برای نشر دین و نشر مکتب اهل‌بیت(علیهم‌‌السلام) استفاده کنیم که هدف همین بوده است.

مبدأ دهه کرامت این عنوان است و پایانش هم ولادت موفور السرور علی بن موسی الرضا(علیه آلاف التحیة و الثناء) است که بالأخره ما ایرانی‌ها این افتخار را داریم که از میان ائمه معصومین قبر مطهر امام هشتم(علیه‌‌السلام) در ایران است.

امام(رضوان الله تعالی علیه) می‌فرمود مشهد، مرکز ایران است، روی همین جهت، امام هشتم(علیه‌‌السلام) رمز تشیّع است. یعنی هرکسی که امام هشتم را پذیرفت دوازده امامی شده و بقیه ائمه را هم پذیرفته‌ است. در خود زیارت امام هشتم(علیه‌‌السلام) چه معارف و حقایقی وجود دارد که لا تعد و لا تحصی و بی‌شمار است، یعنی واقعاً نمی‌شود گفت ما می‌توانیم حقیقت زیارت امام هشتم را بیان کنیم، اصلاً قابل فهم نیست تا بخواهد بیان شود.

این زیارت، زیارت همه انبیاء و همه اوصیاء است، زیارت همه معصومین است، و در آن توحید ناب وجود دارد، این زیارت‌ها حقیقتش توحید است، اساساً بدون این زیارت‌ها توحید محقق نمی‌شود، آنچه که وهابیت از روی جهل و نادانی‌‌ می‌گوید شرک است، به خاطر این‌ است که فکر می‌کنند شیعه دارد سنگ یا دیوار یا آهن قبر یک مرده را خدای ناکرده می‌پرستد. ولی برهان وجود دارد که بدون اینها معرفت و تقرّب به خدا ممکن نیست‌. و لذا شاخص اصلی‌ در زیارتنامه‌ها این است که «بکم أتقرّب إلی الله» این، برهان‌ها دارد نه یک برهان و نه یک دلیل! این زیارت‌ها توحید انسان را زیاد می‌کند.

برخی از بزرگان ما وقتی مجال کمی پیدا می‌کردند، چهارشنبه عصر از همین قم سوار اتوبوس می‌شدند و به مشهد مقدس می‌رفتند ولو در این حد که یک بار زیارت کنند و برگردند تا شنبه به درس‌شان برسند، آنها اهمیت این زیارت را می‌دانستند. حالا بحث‌هایی هم وجود دارد که زیارت حضرت رضا(ع) بالاتر است یا زیارت ابا عبدالله الحسین(ع)؟ روی یک جهاتی امام جواد(علیه‌‌السلام) زیارت امام رضا(علیه‌‌السلام) را برتر از زیارت امام حسین(ع) بیان فرموده‌اند و مانعی هم ندارد، همان‌طور که یک جهاتی در زیارت امام حسین(علیه‌‌السلام) وجود دارد که در زیارت قبر پیامبر(ص) هم وجود ندارد.

لذا نسبت به شروع این دهه و نسبت به پایان این دهه توجه داشته باشیم تا إن شاء‌الله همه‌ي ما بتوانیم از برکات این دهه بهره‌مند شویم.

 
برچسب ها :