حوزه علمیه در خصوص نمایش چهره معصومین تنها به صدور فتوا اکتفا نکند

۲۵ مرداد ۱۳۹۰

۱۱:۳۹

۲,۳۷۸

خلاصه خبر :
حوزه باید در این راستا کار عظیمی انجام دهد و آثار نمایش یا عدم نمایش چهره معصومین(ع) را تبیین کند نه اینکه صرفا به صدور یک فتوا اکتفا شود.
آخرین رویداد ها

عضو جامعه مدرسین:
حوزه علمیه در خصوص نمایش چهره معصومین تنها به صدور فتوا اکتفا نکند


خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین با اشاره به تلاش جامعه هنری در نشان دادن چهره اولیا و ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: حوزه باید در این راستا کار عظیمی انجام دهد و آثار نمایش یا عدم نمایش چهره معصومین(ع) را تبیین کند نه اینکه صرفا به صدور یک فتوا اکتفا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره استانی تبلیغ مطهر اظهار داشت: طبق آیات قران کریم، روحانیت باید به همه ابعاد دین دسترسی پیدا کند و آن را به صورت جامع در اختیار جامعه قرار دهد.

وی با بیان اینکه دین تنها در فقه و اصول و فلسفه خلاصه نمی شود افزود: امروز اساس نظام اسلامی بر دین و معرفت دینی استوار است و دین برخی ابعاد و زوایای خود را قهرا نشان داده و سوالات ونیازهای متعدد جامعه سبب شده است برخی ابعاد دین، مکشوف و برای مردم بیان شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید براینکه علما و مبلغان حق ندارند تنها به برخی ابعاد دین بسنده کرده و ابعاد دیگر را کتمان کنند به آیه 159 سوره بقره اشاره کرد و ابراز داشت: علمایی که حق را باطل و باطل را حق نشان می دهند نتیجه این کتمان، لعنت خداست.

وی تصریح کرد: اگر نمی توانیم همه ابعاد دین را به صورت تخصصی بشناسیم باید حداقل آگاهی داشته باشیم. در متون اسلامی تأکید شده است ارائه دین و معارف بیشتر از منظر عقلانیت باشد. اگر واقعا دین را عقلانی و منطقی و علمی به جامعه ارائه ندهیم، نسل آینده فاصله فراوان از دین خواهد د اشت.

این استاد حوزه علمیه قم ضمن هشدار نسبت به اینکه امروز دین از وجهه عقلانی ان عرضه نمی شود ادامه داد: مشکلی که در جامعه امروز خصوصا در دهه اخیر شاهد هستیم، این است که اساس عملکردها، روش ها و حتی منبرها را عدم عقلانیت تشکیل می دهد و این مساله آسیب های بزرگی به جامعه وارد کرده است. چرا باید این منبر موثر در تاریخ را مشحون به اموری چون مکاشفات غیرقابل اثبات و تخیلات بی نتیجه کنیم.

وی با بیان اینکه در سخنان حضرت علی(ع) 285 بار کلمه عقل و تعقل تکرار شده است گفت: این در حالی است که در سیره ائمه اطهار و بزرگان دین هرگز استناد به مطالب غیرعقلی دیده نمی شود. باید دین را عقلانی عرضه کرد تا پایدار بماند. اسلام عقل را بر علم هم ترجیح می دهد زیرا علم بدون عقل فسادآور و ظالم پرور است،عقل، علم را تدبیر می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین، معرفی اسلام از طریق هنر را امری ضروی دانست و گفت: هنر باید به اندازه ای استفاده شود که جنبه عقلانیت ضربه نخورد اگر دین را فقط در قالب هنر عرضه کنیم مشکل ساز می شود بنابراین باید خد و اندازه ورود هنر مشخص و روشن باشد.

وی با اشاره به تلاش جامعه هنری در نشان دادن چهره اولیا و ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: حوزه باید در این راستا کار عظیمی انجام دهد و آثار نمایش یا عدم نمایش چهره معصومین(ع) را تبیین کند نه اینکه صرفا به صدور یک فتوا اکتفا شود.

برچسب ها :