ديدار جمعى از طلاب و پژوهشگران و مربيان قرآن كشورهاى كويت و عربستان(1387/5/21)

۱۹ شهریور ۱۳۹۰

۱۶:۴۸

۲,۰۰۹

خلاصه خبر :
جمعى از طلاب و پژوهشگران و مربيان قرآن از كشورهاى كويت و عربستان ، شركت كننده در اردوى آموزشى جامعة المصطفي(ص) روز دوشنبه 21/5/87 در دفتر مرحوم آيت الله العظمى فاضل لنكرانى ره با آيت الله محمد جواد فاضل ملاقات نمودند.
آخرین رویداد ها

بسمه تعالي

جمعى از طلاب و پژوهشگران و مربيان قرآن از كشورهاى كويت و عربستان ، شركت كننده در اردوى آموزشى جامعة المصطفي(ص) روز دوشنبه 21/5/87 در دفتر مرحوم آيت الله العظمى فاضل لنكرانى ره با آيت الله محمد جواد فاضل ملاقات نمودند.
در اين ديدار پس از معارفه آيت الله محمد جواد فاضل با عرض خير مقدم از ديدار آقايان اظهار خوشوقتى نموده و فرمودند شما عزيزان مي‌دانيد: هيچ شغلى مهمتر از تعليم و هيچ خيرى سودمندتر از كسب معارف دين براى انسان وجود ندارد.
اين سوال اساسى هميشه براى انسان كه فطرتاً علاقمند به بقاء است وجود دارد كه چه چيزى موجب و عامل بقاء اوست ايا علم موجب بقاء اوست يا ثروت يا شهرت يا عناوين قومى و عشيره‌اي.
افزون بر اين سؤال فطرى غريزي، اين امر تكوينى و الهى در انسان هست كه خلقت او با دميده شدن روح الهى آغاز مي‌شود (نفخت فيه من روحي) لذا وجود انسان مرتبط با خداى تبارك و تعالى است. و اين ارتباط نيز موجب حب به بقاء در انسان است. همچنانكه خداوند حى ابدى است انسان نيز علاقمند حيات و بقاء است حتى انسانهاى پير و سالخورده كه داراى امراض مختلف هستند و از آن رنج مي‌برند، علاقمند هستند ولو يك روز بيشتر در اين دنيا باقى بمانند.
پس عالمان بايد به اين سوال با دقت پاسخ دهند كه عامل بقاء انسان چيست؟ شكى نيست همانطور كه خلقت و آفرينش انسان با خداست بقاء اونيز فقط در ارتباط با خداست همانطور كه آية شريفه مي‌فرمايد كل شيء ‌هالك الا وجهه انسان نيز اگر مي‌خواهد به بقاء دست يابد بايستى دائماً تلاش كند تا وجهى از وجه الله شود. وجه الله نيز داراى مراتب است نبى مكرم اسلام در اعلى درجه اين مراتب قرار دارد و همينطور ائمه اطهار عليهم السلام و پس از ايشان ساير انبياء و اولياء‌ وانسانهاى ديگر نيز به حسب مراتب خود.

حال سوال اين است كه آيا انسان جاهل مي‌تواند وجهى از وجه الله شود؟ خداوندى كه عين علم است و علم مطلق است آيا ممكن است فرد جاهل مصداق وجهى از وجوه اين خدا شود؟ طبعاً چنين چيرى غير ممكن است. با اين بيان ما به مغز و عصاره روايات باب ارزش علم و علماء پى مي‌بريم. براى چه ارزش يك ساعت عمر عالم از هفتاد سال عمر جاهل بيشتر است؟ آيا اين يك امر تعبدى يا تفضلى است؟ خير . اين نيست جز آنكه عالم عامل امكان وجهى از وجه الله شدن را دارد اما جاهل اين امكان را ندارد. لذا فرمودند هل يستوى الذين يعلمون و الذين لايعلمون.

نكته ديگرى كه بايستى به آن توجه نمود موقعيت دين بخصوص دين اسلام در دنياى كنونى و جوامع بشرى است. بحمدالله در اين زمان دين در حال گسترش بين مردم است و مردم دنيا مشتاق به شناخت دين و معارف الهى هستند.

اين ايام هم متعلق به امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف است. از امور مهم قبل از ظهور حضرت و قويتر از آن بعد از ظهور, كامل شدن عقول مردم است. به مقتضاى سنت و حكمت الهى عقل بشر در طول تاريخ در مسير كمال قرار داشته و چنانچه عقل در مسير طبيعى خود رشد نمايد بالطبع اعتقاد به خالق و دين پيداخواهد كرد از اين رو گرايش مردم به مرور زمان به دين بيشتر از گذشته خواهد بود. در مقابل اين مطلب، هرچه اشتياق مردم به كسب معارف الهى بيشتر شود مسلما عداوت دشمنان دين بيشتر خواهد شد لذا وظيفة علماء براى شناساندن دين به مردم سنگين تر خواهد شد.
در اين زمان جايز نيست عقلاً و شرعاً كه عالم دين خود را در انزواى از مردم قرار دهد و از مسائل سياسى و اجتماعى جارى نسبت به مسلمين كناره گيرى كند. بر عالم واجب است كه علم خود را براى مردم بيان نمايد و دين و احكام دينى را به آنها بشناساند. و الا اگر عالم غير عامل شود نزد خدا از حيوانات پست‌تر خواهد شد.
نكته ديگر در مورد عالمان آن است كه بر هر يك از آنها واجب است علم خود را افزايش دهند و از خوان احسان علوم اهلبيت عليهم السلام بهره‌مند شوند چرا كه معتقديم اهلبيت عليهم السلام جامع علوم و معارف و حقايق هستند. در تمام علوم ، فقه ، فلسفه، كلام، عرفان، تفسير، اخلاق، عقايد و ... آنها جامع هستند. در بسيارى از روايات وارده از اهلبيت عليهم السلام آمده است كه آنچه ما مي‌گوييم همان است كه نبى مكرم اسلام(ص)فرموده است. يعنى آنچه ما مي‌گوييم مرتبط با وحى است.
شما عزيزان در ايام جوانى قرار داريد. توفيق جوانان به مراتب بيشتر از افراد مسن است. چه توفيقات علمى چه عبادى چه اخلاقي. من بارها گفته‌ام و در اين مجلس نيز مي‌گويم كه توفيق رسيدن به كنه عبوديت فقط در ايام جوانى است. نه در خردسالى و نه در پيرى . لذا لازم است بر عزيزان كه بر علم و عمل خويش بيفزايند. و در ضمن به اين نكته مهم نيز بايد توجه بنمائيم كه بدون ارتباط با امام زمان خويش نمي‌توانيم موفق شويم. معناى ارتباط با حجت حى و امام زمان عليه السلام ارتباط قلبى با آن حضرت است نه ارتباط مشاهدي.
بايد در هر كارى توجه كنيم كه اين كار مورد رضايت آن حضرت هست يا نه؟ و اين توجه مي‌تواند ارتباط قلبى ما با آن حضرت را برقرار و مستحكم نمايد.
از خداوند بزرگ براى شما توفيق خدمتگزارى اسلام و مسلمين را مسئلت مي‌نمايم و از مسئولين محترم جامعة المصطفى (ص) تشكر مي‌كنم و تأسيس اين مركز از بركات بزرگ انقلاب اسلامى است كه خدا نصيب مسلمانان نموده است.

والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته


برچسب ها :