ديدار جمعی از دانش‌پژوهان علوم قرآنی از مدينة منوره و کشور کويت با آيت‌الله حاج شيخ محمدجواد فاضل لنکرانی ـ دامت برکاته

۲۵ مرداد ۱۳۹۰

۱۱:۳۹

۱,۸۶۱

خلاصه خبر :
عصر سه‌شنبه 14/4/1390 جمعی از دانش‌پژوهان علوم قرآنی از مدینة منوره و کشور کویت که جهت آموزش علوم قرآنی به قم آمده‌اند با آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی ـ دامت برکاته ـ در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دیدار نمودند.
آخرین رویداد ها

عصر سه‌شنبه 14/4/1390 جمعی از دانش‌پژوهان علوم قرآنی از مدینة منوره و کشور کویت که جهت آموزش علوم قرآنی به قم آمده‌اند با آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی ـ دامت برکاته ـ در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دیدار نمودند.


در این دیدار آ‌یت الله فاضل با تبریک اعیاد خجسته شعبانیه از حضور برادران در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تشکر نمود و فرمودند: خوب می‌دانید که قرآن کریم بهترین و بزرگترین کتاب آسمانی است. ارتباط با این کتاب بزرگ و مطالعه و تفکر در آن توفیقات بسیار برای انسان به دنبال دارد و کسی که با قرآن مأنوس نباشد از خاسرین و زیانکاران است.

راه سعادت انسان منحصر است به ارتباط با این کتاب عظیم که حقیقت عبودیت را در انسان ایجاد کرده و انسان را از جهالت رهانیده و به سرچشمة علم الهی می‌رساند.

این سؤال برای هرانسانی مطرح است که راه سعادت او در چیست؟
کسی که با قرآن مأنوس باشد، حیاتش طیبه است و از گذشت عمر خود تأسف نمی‌خورد. لازم است در آیات قرآن تدبر نموده و آیات را بر نفس خود عرضه وتطبیق کنید. انسان باید نفس خود را مخاطب قرار دهد که آیا مخاطب آیات قرآن هست یا نه. اگر خود را مخاطب آیات عذاب دید در رفتار خود تجدید نظر کند و اگر خود را در مسیر آیات رحمت دید، خدا را شکرگزار باشد سیره پیامبر اکرم و حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) چنین بود که هنگام قرائت قرآن خود را مخاطب آن می‌دیدند.

انس با قرآن موجب تقرب به خدا که صاحب آن کتاب است می‌شود. و انسان هنگام تلاوت قرآن لازم است توجه کند که صاحب این کتاب عظیم کیست؟ هیچ کتابی در عالم حتی کتب بزرگترین حکما و فلاسفه قابل مقایسه با قرآن نیست و نباید با قرآن مقایسه شود.

بعضی جاهلان تشکیک می‌کنند که انسان با وجود نعمت عقل چه نیازی به کتاب و پیامبر و ائمه دارد. جواب این است که عقل به تنهایی کافی نیست. عقل بدون امداد الهی و هدایت انبیاء و اوصیاء قادر به هدایت انسان نیست. ما معتقدیم افضل نعمت‌های الهی که خداوند منت بر ما نموده است ارسال رسول خدا و انزال این کتاب الهی است. همة انسان‌ها از این سفرة الهی باید استفاده صحیح کنند تا به سعادت برسند.
امام راحل ـ رضوان الله علیه ـ در کتاب اسرار الصلوة به مناسبت قرائت قرآن در نماز می‌فرماید: قرائت قرآن در حال صلوة قابل مقایسه با قرائت آن در غیر نماز نیست. در حال نماز نور قرآن و تأثیر آن در قلب انسان بیشتر و عمیق‌تر است.

به نظر من لازم است این قسمت از کتاب اسرار الصلوة امام خمینی ـ قدس سره ـ را جزء برنامه‌های درسی قرآنی خود قرار دهید. من از شما و اساتید و مسئولین مؤسسة‌ قرآنی‌تان تشکر می‌کنم و از خداوند بزرگ توفیق بیشتر شما را خواهانم.

ان شاء الله خداوندما را با قرآن و اهل بیت نبی مکرم اسلام ـ صلوات الله علیه اجمعین ـ محشور فرماید که طریق فهم کتاب خدا منحصر در اهل‌بیت عصمت و طهارت است که مخاطبین واقعی و حقیقی قرآن هستند؛ «انّما یعرف القرآن من خوطب به».

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

برچسب ها :