سوال خود را بپرسید

۰۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۴

حداکثر سقف مهريه تا چه ميزان مي‌‌تواند باشد؟ اگر زوجه‌‌اي مهريه خود را از ميزان متعارف بيشتر در نظر بگيرد چه حکمي دارد؟ آيا نکاح باطل است؟

پاسخ :

از نظر شرعي مهريه سنگين مذموم و ناپسند است، لكن موجب بطلان نكاح نمي‌‌شود و بستگي به توافق طرفين دارد. لكن بايد سعي كنند كه مهريه سنگين و غير متعارف قرار ندهند. متأسفانه مهريه در خانواده‌‌ها به يک وسيله فخر و مباهات در برابر ديگران و چشم و هم چشمي تبديل شده است.

اما رواياتي داريم كه از مهريه بالا در آنها مذمت شده و رواياتي هم در مورد استحباب مهر السنّة داريم، حتي در بعضي روايات وارد شده كه از شومي زن، مهريه سنگين اوست.

اين مطلب را هم بايد متوجه باشيم كه مهريه سنگين، عامل بازدارنده طلاق نيست و اين به تجربه ثابت شده، زيرا بر فرض كه داماد نداشته باشد مثلا هزار سكه را بپردازد و مكنت مالي نداشته باشد و چيزي در مقابل مهريه هم ندارد، آخر كار به زندان مي‌‌افتد و اگرخداي ناكرده بين زن و مرد سازگاري نباشد، حتي زندان رفتن هم عامل بازدارنده طلاق نيست.

بنابراين بايد دنبال عوامل بازدارنده طلاق در جاي ديگر بگرديم.

يا عكس آن را فرض كنيد فردي است متمكن كه حتي دو هزار سكه هم براي او پول قابل توجهي نيست، اگر تصميم به طلاق بگيرد همه را مي‌‌دهد و طلاق مي‌‌دهد.

يا فرض سوم اين كه گاهي اختلاف به حدي مي‌‌رسد كه زن در اثر شدت فشار رواني حاضر مي‌‌شود همه مهريه را به اضافه مبلغي ديگر بپردازد كه شوهر او را طلاق دهد و جان خود را راحت كند.

به هر حال زندگي زن و مرد در كنار هم اگر به زور و ملاحظه بدهي سنگين مرد باشد، يا زندگي خوبي نيست و يا ضامن دوام و بقاي اين زندگي؛ بدهي سنگين مرد به زن نمي تواند باشد.

کلا در صداق و مهريه مسأله منافع در بين نيست، زيرا ازدواج کار مقدسي است که نمي‌‌توان آن را هم‌‌سنگ خريد و فروش کرد، نه زن کالاست و قابل فروش و نه در شأن انسانيت انسان است که با پول و طلا قيمت‌‌گذاري شود.

بنابراين بايد حد اعتدال را مراعات کنند و زن و مرد به چشم شريک عمر و زندگي به هم نگاه کنند نه خريدار و فروشنده.

کلمات کلیدی :

ازدواج مهريه صداق حد مهريه حد شرعي مهريه نکاح مهريه سنگين مهريه غير متعارف

۲,۱۳۳