درس بعد

صحیح و اعم

درس قبل

صحیح و اعم

درس بعد

درس قبل

موضوع: حقیقت شرعیه/صحیح و اعم


تاریخ جلسه : ۱۴۰۰/۱۰/۱۳


شماره جلسه : ۴۸

PDF درس صوت درس
چکیده درس
  • خلاصه مباحث گذشته

  • بررسی طریقه پنجم

دیگر جلسات
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمْ
الْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعَالَمِينْ وَصَلَى الله عَلَىٰ سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينْ



خلاصه مباحث گذشته
خلاصه کلام مرحوم امام در تصویر قدر جامع طبق قول به صحیح این شد که لفظ صلاة برای مرکب اعتباری وضع شده‌است که نه از حیث ماده و نه از حیث هیئت تعیّن نداشته و هر دو لابشرط هستند.

در ادامه فرمود: امکان بیان جامع عرضی برای هیئت مذکور به نام عبادت مخصوص نیز وجود دارد که در نتیجه هر چند ایشان تصریح ندارد اما می‌توان گفت اجزاء در موضوع له دخالت ندارند کما این‌که مرحوم بروجردی به این مطلب تصریح داشتند. خلاصه این‌که لفظ صلاة برای عبادتی که از حیث مواد و هئیت لابشرط هستند وضع شده‌است.

بررسی طریقه پنجم
نسبت به طریقه مذکور چند ملاحظه وجود دارد:

الف- هر چند مرحوم امام تقسیمات خوبی را بیان نمود اما روح کلام ایشان به کلام مرحوم آخوند و مرحوم اصفهانی (رحمهما الله) بازگشت دارد؛ یعنی مرحوم آخوند فرمود: هر چند نمی‌دانیم موضوع له چیست اما اثر آن‌را می‌دانیم. مرحوم اصفهانی نیز فرمود: شارع در موضوع له لحاظ ابهام نموده‌است که معنای آن ماده و هیئت لابشرط است.

ب- با قطع نظر از این مطلب مرحوم امام موضوع لهی را بیان نمود که ماده و هیئت آن روشن و مشخص نیست و تنها برای آن یک جامع عرضی تصور نموده‌اید در حالی‌که معلوم نیست معنا و محصل آن چیست؟!

به بیان دیگر چیزی را موضوع له قرار داده‌اید که مورد فهم مخاطب نیست چون مخاطب ملفت به معنائی که شما برای نماز ذکر نمودید یعنی عبادت مخصوص است اما این‌که عبادت مخصوص چیست را نمی‌داند و لفظ صلاة نیز دال بر آن نیست.

البته مرحوم والد فرمود: این کلام در صلاة غرقی جریان ندارد و بنابر آن‌چه در تهذیب الاصول نقل شده‌است ایشان این مطلب را قبول دارد.

تا این‌جا قدر جامع ذکر شده توسط مرحوم آخوند، مرحوم اصفهانی، مرحوم عراقی، مرحوم بروجردی و مرحوم امام (رحمهم الله) را بیان و در تمامی آن‌ها مناقشه نمودیم پس روشن شد افراد صحیح صلاة دارای قدر جامع نیستند. بحث بعد این است که ببینیم آیا اعمی‌ها قادر به تصویر قدر جامع هستند یا خیر؟!

وَ صَلَّی الله عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرینْ

برچسب ها :


نظری ثبت نشده است .