موتي كه تحت پرتو امام زمان(ع) است يعني بدانيم امام الآن از ما و شيعيانش چه ميخواهد؟
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
۲۰:۰۸
۲,۹۴۰
خلاصه خبر :
آخرین رویداد ها
-
ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) تبریک و تهنیت باد
-
مقاومت؛ تنها راه عزت مسلمین و غلبه بر مستکبرین
-
گزارش دیدار آیت الله فاضل لنکرانی با حضرت آیت الله العظمی سبحانی(دامت برکاته)
-
برگزاری مراسم سالگرد شهادت حضرت فاطمه(س) / فاطمیه دوم
-
یادی از فقیه اهلبیت(ع) و مرجع بزرگ شیعه، در گفتوگوی خبرگزاری ابنا با آیتالله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی
-
مسجد کانون تهذیب و رشد استعدادها
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين و صلّی الله علی سيّدنا محمد و آله الطاهرين
و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین
و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین
ولادت با سعادت حضرت ولي الله الاعظم امام زمان(عج) را تبريك و تهنيت عرض ميكنم و از خداي تبارك و تعالي مسئلت ميكنم كه به يُمن اين ولادت همان طوري كه تا به حال حوزههاي علميه با دعاي خاص آن حضرت و با توجهات خاص آن حضرت استمرار داشته. همهي بزرگان، مراجع، رهبري معظم، اساتيد، طلاب و فضلا، حوزههاي علميه بيش از گذشته در نشر و حفظ دين موفق باشند.
همچنين سالگرد شهادت شهيد بزرگ انقلاب مرحوم آيت الله مطهري(رضوان الله تعالي عليه) را گرامي ميداريم، شخصيّت با عظمتي كه هنوز حوزه ها، دانشگاهيان و اهل فكر بر سر سفرهي علمي او نشستهاند و اين هميشه ادامه خواهد داشت. شهيد مطهری از شخصيتهايي است كه چون براي خدا تلاش كرد، براي خدا فكر كرد، براي خدا بيان كرد، براي خدا قلم زد، آثارش همه از مصاديق وجه الله است و هميشه باقي ميماند، مثل خود امام(رضوان الله تعالي عليه). اميدواريم كه از بركات علمي اين شهيد بزرگوار همهي طلاب و فضلا بهرهمند بشوند. مصداق اصلي معلم الخير بزرگان ما هستند که ما بايد به آنها اقتدا كنيم.
به مناسبت نيمهي شعبان حديثي را از كافي شريف جلد 1 صفحه 185 قرائت ميکنم.
ابوبصير از امام صادق(عليه السلام) در رابطه با آيه شريفه: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً» سؤال ميکند. اين آيه خيلي مطلب دارد خداوند مؤتي حكمت است و آن كسي كه حكمت به انسان ميدهد خداست، خدا هم ميفرمايد حكمت اولاً خير است و ثانياً خير كثير است. يعني ما بالاتر از اين خير نداريم، حكمت خير كثير است امام(عليه السلام) حكمت را تطبيق نموده و ميفرمايند: «هِيَ طَاعةُ الله» اطاعت خدا. انسان درست اطاعت خدا را انجام بدهد، حتي درست نماز بخواند. يكي از دغدغههاي انسان پس از خواندن نماز بايد همين باشد كه آيا اين نماز از زمين بالا رفت يا نه؟ قبول شد؟ جزو نامه اعمال ما قرار گرفت يا نه؟
چون در روايات دارد كه گاهي اوقات اين نماز را كه بالا ميبرند دستور داده ميشود كه برگردانيد بر سر اين آدم بزنيد، چيزي كه در يادش نبوده خدا بوده! زيرا حضور قلب نداشته است. عمر به سرعت تمام ميشود، تلاش کنيم از يك نماز هم غفلت نكنيم. مبادا خداي ناكرده از اول وقت تأخير بيفتد.
از ويژگيهاي يک طلبه، بايد نماز اول وقت باشد، مخصوصاً در خلوت. برخي از مشكلات و بسياري از مطالب غامض علمي را كه ساعتها فكر مرا مشغول کرده بوده، بعد از خواندن دو رکعت نماز، انسان به راحتي راه حلهايش را پيدا ميکند. اين واقعيت دارد و حقيقت دارد، ما نماز را نبايد فقط به قصد ثوابش بخوانيم. ثواب نماز را خدا تفضل ميكند خدا بزرگتر از اينست كه بندهاي در مقابل او خم و راست بشود و ثوابش ندهد، ولي ثواب براي من و شما نبايد مورد توجه باشد!
اين نماز بايد عظمت خدا را در ما تجلي بدهد. با هر نمازي که ميخوانيم اگر خوفمان از خدا بيشتر شد بفهميم نمازمان اثر داشته؛ والاّ بدانيم نمازمان فايدهاي نداشته. نماز بايد توجه انسان را به عظمت خدا، به اوصاف خدا، به اسماء الهيه زياد كرده و خضوع در مقابل خدا براي انسان به وجود آورد. علي اي حال ميفرمايد حكمت طاعت خداست.
اما ويژگي دوم حکمت، معرفت امام(عليه السلام) است. اينکه انسان امام زمان خودش را بشناسد، اسم امام چيست، پدرش كيست، مادرش كيست، اينها از مصاديق معرفت است. همچنين معرفت امام به اينكه امام حجّت خداست، ريسمان اتصال بين خدا و خلق، امام(عليه السلام) است. اما مرحلهي بالاتر اين است كه بفهميم اين حجّت از ما چه ميخواهد؟ اين مهم است، اين را خوب دقت بفرمائيد.
در مورد روايت معروف من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة الجاهلية كه در بحث آيات مهدويت اين روايت را از يكي از آيات قرآن استخراج كرده و گفتم اين حديث، ريشهي قرآني هم دارد. حال اگر سؤال كنيم چنانچه انسان امام زمانش را بشناسد، بداند كه اين امام فرزند كيست؟ مادرش كيست؟ و بالاتر آنکه بداند او حبل متين بين خدا و خلق و حجّت خدا است اما ندانيم از ما چه ميخواهد؟ ندانيم چه عملي بايد انجام بدهيم كه مورد رضايت او است آيا اين مقدار كافي است در اينكه مُردن ما مرگ جاهلي نباشد؟
بالأخره بايد اين بحثهاي اصولي و اجتهادي را بياوريد در اين روايات و به قرينهي مناسبت حكم و موضوع بفهميم چه تناسبي است بين موت جاهلي؟ موت جاهلي چه بوده؟ در جاهليت قبل از اسلام كه اصلاً موضوعي براي امام و امامت نبوده. موت جاهلي يعني موتي كه هيچ يک از اعمال انسان برطبق خواسته امام و ميزان نباشد.
اما موتي كه تحت پرتو امام زمان(عليه السلام) است يعني بدانيم امام الآن از ما و شيعيانش چه ميخواهد؟
اينکه در روايات آمده منتظران آن حضرت در زمان غيبت به منزلة المجاهدين في سبيل الله بين يدي رسول الله است، گفتيم اين تنزيل يك وجهي لازم دارد آيا ميشود بگوئيم يك انسان منتظر در زمان غيبت به فكر زندگي و رفاه خودش و اولادش باشد و كاري نداشته باشد چه بلايي بر سر مسلمين در دنيا ميآيد، دشمن چه توطئه هايي عليه اسلام ميكند؟ بگويد به من چه ارتباطي دارد؟ من مشغول كسب و كار يا درس و بحث خودم باشم، آيا اين فرد را ميشود گفت به منزلهي مجاهد در راه خداست؟ اينكه معقول نيست اصلاً.
سؤال اصلي اين است كه آيا مي شود بگوئيم در زماني كه اسلام در خطر است و دشمنان مشغول توطئه عليه اسلام هستند امام بگويد شما دست روي دست بگذاريد و حق نداريد كاري انجام بدهيد، بگذاريد بلاد مسلمين را بگيرند، زن و بچه مسلمين را قتل عام كنند. بعد ما هم به بهانه اينكه به مرز ما حمله نشده سر جاي خود بيتفاوت بنشينيم. به هيچ وجه چنين چيزي معقول نيست، به نظر من موت جاهلي يعني موتي كه انسان دنبال دنياطلبي خودش باشد، دنبال قدرت طلبي باشد، دنبال افزايش ثروت خود باشد و هيچ توجهي به فقرا، و هيچ توجهي به وضع اسلام، نداشته باشد، اين ميشود موت جاهلي.
اينكه در روايات داريم كسي كه امام را عارفاً بحقّه زيارت كند بهشت بر او واجب ميگردد، حق امام چيست؟ حق امام اين است كه من فقط بدانم او ولايت تكوينيه دارد؟ اين شد حقّ امام؟ اگر امروز از شما بپرسند حق يك استاد بر شما چيست؟ ميگوئيم حقّش اين است كه در قبال زحمتي که او ميكشد درس که ميگويد ما درست گوش كنيم درست بفهميم و به ديگران هم منتقل كنيم اين ميشود حق آن.
حق معرفت امام فقط اين نيست كه بگوئيم امام معصوم(عليه السلام) ولايت تكويني دارد كه مسلماً دارد به ادله فراوان، حق امام اين است كه بگوئيم او علاوه بر ولايت تکويني ولايت تشريعيه بر بشر دارد. ولايت تشريعي يعني سرپرست ما اوست و هر چه او بفرمايد بر ما وجوب طاعت دارد اين ميشود، بقيه امور ولو مقامات معنوي و علم فوق بشري امام(عليه السلام) است اينها جاي خودش مسلم است ولي مسئله مهم اين است كه ببينيم از ما چه ميخواهند؟
خلاصه ما طلبهها كه اين افتخار را داريم سرباز امام زمان هستيم بايد ببينيم حضرت از ما چه ميخواهند؟ حضرت امروز در مسئلهي دين آيا ميخواهد حوزههاي علميه دست روي دست گذشته و كاري نداشته باشند که بر سر اسلام چه ميآيد؟ اين فكري است كه قبل از انقلاب در ذهن عدهاي بود و امام به شدت با اين فكر برخورد ميكرد و متأسفانه چند سالي است كه اين فكر دو مرتبه اظهار وجود ميكند كه ما دخالت در امور نكنيم! روحانيت خودش را از صحنه كنار بكشد، روحانيت فقط يك نظارت و يك اشراف و هدايت كلي داشته باشد.
آيا اين همان است كه امام زمان (عج) از ما ميخواهد؟ يا همانطور كه امام به ما ياد داد كه بايد در صحنه دفاع از اسلام حضور پيدا كنيم، حالا هر كجا به هر خصوصيتي كه هست بايد اين كار را انجام بدهيم، به نظر من « مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيرا» كه امام باقر(ع) ميفرمايد اين حكمت، طاعة الله و معرفة الامام است، معرفة الامام هم به اين بياني است كه عرض کرديم.
اميدواريم ان شاء الله كشور ما، انقلاب ما، مسئولين ما، حوزههاي علميه و همه ما مورد توجه امام زمان(عليه السلام) بيش از گذشته باشيم.
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرين
اهم مطالب:
۱ـ موتي كه تحت پرتو امام زمان(عليه السلام) است يعني بدانيم امام الآن از ما و شيعيانش چه ميخواهد؟
۲ـ آيا مي شود بگوئيم در زماني كه اسلام در خطر است و دشمنان مشغول توطئه عليه اسلام هستند امام بگويد شما دست روي دست بگذاريد و حق نداريد كاري انجام بدهيد، بگذاريد بلاد مسلمين را بگيرند، زن و بچه مسلمين را قتل عام كنند. بعد ما هم به بهانه اينكه به مرز ما حمله نشده سر جاي خود بيتفاوت بنشينيم.
۳ـ به نظر من موت جاهلي يعني موتي كه انسان دنبال دنياطلبي خودش باشد، دنبال قدرت طلبي باشد، دنبال افزايش ثروت خود باشد و هيچ توجهي به فقرا، و هيچ توجهي به وضع اسلام، نداشته باشد