تعیین روز رحلت حضرت معصومه(س) به «عنوان رحلت» نه «إخبار از رحلت»

۲۴ مهر ۱۴۰۳

۱۴:۱۲

۷۵

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آيت الله فاضل لنکرانی پیرامون وفات حضرت معصومه(س)
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحيم

مطلبی این روزها به مناسبت سالروز ارتحال حضرت معصومه(سلام الله علیها) مطرح شده که سال‌های قبل هم کم و بیش مطرح بود.

بعد از پیروزی انقلاب، سالیانی راجع به روز ولادت و وفات حضرت معصومه(س) بحث بود و آقایان به نتیجه‌‌ای ‌نرسیدند که دلیل روشنی بر یک روز معین داشته باشند تا آن روز را به عنوان وفات یا ولادت حضرت قرار دهند. 

تا اینکه تولیت وقت؛ جناب آیت الله مسعودی در سال 1374، بصورت مکتوب از مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) نظرخواهی نمود و مستنداتی هم که جمع آوری کرده بودند خدمت ایشان ارائه دادند، مبنی بر اینکه در برخی از کتب راجع به ولادت و وفات حضرت اینطور نوشته‌اند. 
مرحوم والد ما در پاسخ، این مطلب مهم را نوشتند:

«بسمه تعالی
بعد الحمد و الصلاه
تخصیص دادن روزی از ایام سال به عنوان ولادت کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و روز دیگری به عنوان وفات و رحلت آن حضرت نیاز به مدرک و مستند ندارد، بلکه امری است راجح، مخصوصاً برای مردم شریف قم که به نعمت جوار آن حضرت متنعم‌اند».

من خوب یادم هست و در جریان کار هم بودم، در خود حوزه بعضی از آقایان اعتراض داشتند که این خلاف واقع است.

نکته‌ قابل توجهی که دانستنش مجالی برای اشکالات باقی نمی‌گذارد این است که بحث إخبار مطرح نیست، که بخواهیم خبر دهیم روز دهم ربیع الثانی روز وفات و اول ذی قعده روز ولادت حضرت است، تا گفته شود این مستلزم کذب است و یا بعضی از آقایان آیه «لا تقف ما لیس لک به علم» را در مجلس درسشان خواندند. گویا آن مرجع بزرگ این آیات را ندیده.

بحث، بحث إنشاء است. ایشان فرمود چه اشکالی دارد که ما یک روزی را جهت تکریم حضرت به این عنوان قرار بدهیم؟ آیا اگر فلان روز را تحت عنوانی مثلا روز معلم قرار دادیم می‌گوئید کجای تاریخ نوشته شده؟ چه کسی این حرف را زده و کدام معلمی متولد شده؟ روشن است مناسبتی پیدا می‌کنید و می‌گوئید به این مناسبت این روز معلم است و این إنشاء است یعنی ما از حالا عنوان این روز را چنین قرار می‌دهیم.

لذا ایشان با دقت این پاسخ را نوشتند. همان ایام هم بعضی‌ها می‌آمدند وتوضیح می‌خواستند، ایشان می‌فرمودند من نوشتم به «عنوان ولادت» و نه «إخبار از ولادت». اگر بحث إنشاء مطرح شود دیگر مسئله‌ی اینکه بعضی از آقایان گفته‌اند این حرف کذب است و باید به مردم راستی یاد بدهیم، منتفی می‌گردد.

واقعاً تعجب است. در مورد آیه «لا تقف ما لیس لک به علم» اولاً خیلی‌ها معتقدند که راجع به اعتقادیات است، فرضنا در احکام یا در بعضی از موارد هم باشد، مناسبت حکم و موضوع می‌گوید در جایی که علم لازم است «لا تقف ما لیس لک به علم»، اما مگر در تاریخ، علم لازم است؟ کدام مورخی نسبت به حتی ولادت یا شهادت همه ائمه معصومین(ع)، علم دارد؟ در مورد ولادت امام عسکری(علیه السلام) سه قول وجود دارد. علمی در کار نیست! آیا اینجا می‌توانیم بگوئیم «لا تقف ما لیس لک به علم»؟! خیلی تعجب است.

وقتی این تعابیر مطرح می‌شود آدم به فکر فرو می رود که انگار این بحث‌ها فراموش شده است، بحث خبر مطرح نیست بلکه بحث انشاء است. موضوع هم موضوعی نیست که در آن علم معتبر باشد، یک امری است که نیاز به علم ندارد.

بعد مرحوم والد ما می‌فرمودند این خیلی روشن است که بالاخره بی‌بی یک روز به دنیا آمده و یک روز هم از دنیا رفته، این همه برکات هم از این بی‌بی صادر شده، حوزه علمیه به برکت این قبر مطهر تاسیس و انقلاب اسلامی به برکت این قبر مطهر برپا گردیده و چه هدایت‌ها که اینجا واقع شده و چه کرامت‌ها که صادر شده است، آیا این امور مهم اقتضا نمی‌کند که حوزه علمیه (وشهر قم) یک روز را برای تکریم ولادت و یک روز هم وفات حضرت اختصاص دهند؟

از وقتی والد ما این پاسخ را نوشتند زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) صبغه جهانی پیدا کرد.

ببینید چه آثاری داشته است. حالا ما بگوئیم چون دلیل معتبر نداریم پس رهایش کنیم؟!

این دو روز فرصت گرانبهایی ایجاد کرده  که شیعیان در أقصی نقاط جهان از مقامات حضرت معصومه(س) صحبت می‌کنند خصوصا برنامه های بزرگداشتی که از صدا و سیما و رسانه‌ها، به گوش دنیا می‌رسد، آن زمان حتی حوزه هم از مقامات حضرت معصومه(س) آنطور که باید و شاید اطلاع نداشت! اما اکنون زیارت حضرت و آوازه اش جهانی شده، آیا این اثر کمی است؟ حالا در این گروههای مجازی، یکی می‌نویسد این جعل است، یکی می‌گوید نباید حوزه علمیه چنین مطلبی را تأیید کند و...، این حرفها چیست؟! یک مقدار به ابعاد قضیه بیشتر توجه کنیم.

واقعاً من تشکر می‌کنم از مواکب عراقی که در این روز برای عزاداری وفات حضرت به ایران می‌آیند که باید دست اینها را بوسید، امسال هم دسته‌جات بسیار گسترده‌تر از سال گذشته برپا شد و باید همینطور باشد.

نکته دوم را هم از مرحوم والدمان عرض کنم، که مقیدم آنچه مربوط به ایشان بوده خیلی روشن و شفاف در تاریخ بماند.

ایشان در یکی از سال‌ها روز وفات حضرت معصومه(س) به دفتر که آمدندخیلی ناراحت بودند. فرمودند دیدم بر یک پلاکاردی نوشته‌اند شهادت حضرت معصومه(س). بعد بعضی از مسئولین هیئات را خواستند.

والد ما فرمودند در مورد حضرت معصومه(س) کلمه شهادت را به کار نبرید، چون شهادت حضرت ثابت نیست و اگر اینجا این عنوان را به کار ببرید ممکن است به بعضی از موارد مهم‌تر مثل شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) ضربه بزند. بله یک نقلی هست که حضرت را مسموم کردند ولی این نقل ثابت نیست، معروف این است که ایشان مریض شد و از دنیا رفت.

برچسب ها :

رحلت حضرت معصومه(س) فاضل لنکرانی فاطمه معصومه(س) حضرت معصومه(س) آیت الله العظمی فاضل لنکرانی محمد جواد فاضل لنکرانی شهادت حضرت معصومه(س) تعیین روز رحلت حضرت معصومه(س) تعیین روز ولادت حضرت معصومه