انتصاب ناشایست هم شعبهای از شعوب جور و خیانت است
۱۵ دی ۱۴۰۳
۱۸:۱۵
۱۴
خلاصه خبر :
آخرین رویداد ها
-
انتصاب ناشایست هم شعبهای از شعوب جور و خیانت است
-
شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع واگذاری مسئولیتها را ساماندهی کند
-
علم اصول، منطق فهم دین
-
جشن میلاد حضرت زهرا(س) و آئین عمامهگذاری در حسینیه دفتر آیت الله فاضل لنکرانی
-
مقاومت؛ تنها راه عزت مسلمین و غلبه بر مستکبرین
-
گزارش دیدار آیت الله فاضل لنکرانی با حضرت آیت الله العظمی سبحانی(دامت برکاته)
بسم الله الرحمن الرحیم
در بحث از گزینش اولین نکته، ضرورت انجام آن در نظام اسلامی است. اساساً هر نظام و حکومتی در هر جامعهای نمیتواند بدون گزینش، مجموعه کشوررا اداره کند. اگر کسی فرآیند امور اداری همه کشورها و دولتها را بررسی کند می یابد هسته گزینش یک نهاد ضروری در آن جامعه است. لذا کسی نمیتواند در این تردید کند و بگوید در کشور چه نیازی به گزینش است؟
اینطور نیست که بگوئیم در نظام اسلامی گزینش یک پدیده نوظهور است، گرچه در نظام اسلامی به خاطر اهمیت این نظام که در مسیر خواست خدای تبارک و تعالی وتحقق اهداف انبیاء و اولیاء و ائمه معصومین علیهم السلام وپاسخ به مجاهدتهای مجاهدان بزرگ و شهدا قرار دارد، طبیعی است که ضرورت نهاد گزینش روشنتر است و بر همین اساس باید شاخصهای متمایزی نسبت به سایر کشورها و دولتها داشته باشد،
نکته دوم اینکه قانون وظائفی را برای مسئولین گزینش معین کرده. امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) در فرمانی که صادر کردند دستوراتی صادر ورهبری معظم انقلاب نیزنکات بسیار مهمی را فرمودهاند. لازم است در این جمع اشاره مختصری به نگاه دین در امر گزینش کنم.
پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) می فرماید: «من استعمل عاملاً من المسلمین و هو یعلم أن فیهم من هو اولی بذلک منه واعلم بکتاب الله و سنة نبیه فقدخان الله و رسوله و جمیع المسلمین»، اگر کسی به عنوان یک عامل و کارگزار از میان مسلمانها انتخاب بشود وخودش یا کسی که او را انتخاب می کند (بر هر دو تطبیق میکند) میداند برای آن مسئولیت فردی بهتر از او وجود دارد، خیانت به خدا و رسول و همه جامعه مسلمین کرده است.
«من هو اولی منه» یعنی کسی که احاطه و خبرویت بهتر، تجربه و تسلط بیشتر دارد و اعلم به قرآن و سنت است. «فقد خان الله و رسوله و جمیع المسلمین» در بکارگیری افراد ضعیف و ناکارآمد وغیر متخصص اینطور نیست که بگوئیم یک اشتباهی شد ویک مقدار به بیت المال خسارت وارد گردید ومثلاانجام پروژه عقب افتاد، بر طبق این تعبیر رسول اکرم این شخص و آن شخصی که این فرد را بکارگمارده خیانت به خدا و رسول خدا و همه مسلمانها کرده!
شما ببینید وقتی بعد از مرحوم صاحب جواهر(علیه الرحمة) میخواهند شیخ انصاری را به عنوان مرجع معرفی کنند، شیخ نامهای به یکی از علمای همدوره خودش که به مازندران رفته بود می نویسد و متذکر می شود زمانی که در نجف هم بحث هم بودیم تو در مباحثات قویتر از من بودی لذا شایسته تر از من برای مرجعیت هستی، او هم جواب میدهد درست میگوئی آن زمانی که من در نجف بودم استحضارو تسلط به مطالب داشتم ولی الآن سالهاست که به مازندران آمده و از مباحث فقهی دور شده ام و اکنون تو سزاوارتربه این منصب هستی، این روش بزرگان ما بوده.
این حدیث پیامبر به ما این دستور را میدهد که هر کسی میخواهد شخصی را برای منصبی انتخاب کند در درجه اول ببیند بهترو قویتر از او وجود دارد یا نه؟ متاسفانه نظام اسلامی ما از اول انقلاب تا حالا از این ناحیه ضربه خورده است، ضربهای که از ناحیه عدم تخصص وعدم خبرویت به امور و ناکارآمدی کارگزاران به نظام وارد شده، بیش از ضربهی افراد بیتقوا و انسانهایی بوده که در مسائل سیاسی آن طوری که باید و شاید نبودند.
البته خود گزینش باید در این رابطه کارهای میدانی و آسیب شناسی کند. ممکن است کسی، برعکس بگوید ضربه افراد بیتقوا از افراد غیر متخصص بالاتر است. درمسائل معمولی و عادی شاید اینچنین باشد تقوا و پاکی و امانت داری یک سرایدار به مراتب از خبرویت او مهمتر است ولی در مسائل مربوط به کلان کشور باید به تخصص و کارآمدی افراد بها داده شود.
امروزما مواجه با بحران مهاجرت متخصصین در کشور هستیم. هیچگاه به ذهن جوان متدینِ حزب الهیِ معتقد به انقلاب نمیاید که از کشور خود مهاجرت کند، آنچه سبب مهاجرت افراد شده اینست که میگوید من این تخصص را دارم و این تخصص در این کشور درست مورد استفاده قرار نمیگیرد. من از افراد متخصص حاذق زیاد شنیده ام که آنچه مایهی دلسردیشان شده این است که میگویند یک مسئولی برای ما گذاشته اند که یک صدم ما هم سواد ندارد، حق هم دارند و نمیشود این ضعف را نادیده گرفت.
در یک سری امور خبرویت و تخصص مقدم بر تعهد است. گرچه هم امام و هم رهبری و هم متون دینی بر هر دو مورد تأکید میکنند، در نظام اسلامی ما اولویت باید با افراد متخصص متعهد باشد. نه متخصص بی تعهد به درد میخورد و نه متعهد بدون تخصص، هر دو باید باشد، اما در مسائل حیاتی کشور تخصص بیش از تعهد کارایی دارد.
اینکه در روایات تأکید شده «اطلب العلم ولو بالصین»، علم را یاد بگیرید ولو در چین باشد. معلمی که در آنجا تدریس میکند که دین نداشته وکافر بوده، ولی چون علم برای رشد بشر و حرکت جامعه بسیار ضروری است این همه قرآن نسبت به فراگیری آن تأکید میکند، امروز هم شما میبینید آنچه حرف اول را میزند علم است، بعضی از قضایای ناگواراخیر نتیجه استفاده بیشتردشمن از امکانات علمی وهوش مصنوعی بود که اورا به یک نتایج ظاهری هم رساند، هرچند پیروزی نهایی ان شاءالله با جبهه مقاومت است.
پس در مسئله گزینش باید به تخصص و علم توجه نمود. درکنار تأیید سایر شاخصها، انقلابی بودن از شاخصهای مهم است، به کسی که انقلاب را قبول ندارد نمیتوان مسئولیتی سپرد. همه ما امانتدارانقلاب هستیم، اگر به افرادی که انقلاب را قبول ندارند مسئولیتی بدهیم، در دراز مدت ضربه میخوریم چون سبب میشود این فرد از یکسوجمعیتی همفکر خودش را در آن مجموعه وارد کند و از سوی دیگر فکر خودش را در میان جمع انقلابی آن مجموعه اشراب کند.
از جمله شاخص ها متعهد بودن، پاک دست بودن، پاک دامن بودن، با تقوا بودن و سعه صدر داشتن است. همانگونه که رهبری معظم در فرمایشات شان فرمودند تنگ نظری و تندخوئی نباید باشد، هر واژهی این جمله بحثها میخواهد که تنگ نظری یعنی چه؟ تندخویی یعنی چه؟ بعضی تنگ نظر نبودن را به مسامحه و چشم پوشی معنا میکنند. نخیر.باید عین آنچه در قانون آمده با دقت پیاده شود اما بدون تنگ نظری وتند خویی. ملاک در انتصابات تخصص وتعهد افرادباشد نه همفکروهم جناح سیاسی بودن.
یک نکته مهم که از مجموعه آیات و روایات استفاده میشود این است که در نظام اسلامی به هر کسی که مسئولیتی میدهند باید یک دورهی اختبار وآزمایش نیز برای او قرار دهند. امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مالک اشتر میفرماید: «انظر فی امور عمّالک فاستعملهم اختباراً»، میگوید اول او را استخدام رسمی نکن. دو سه ماه آزمایشی حضور پیدا کند و کارهای او زیر نظر و مراقبت قرار گیرد اگردر کار خود موفق بود و ضوابط را رعایت کرد آنگاه او را رسمیکنید.
بعد میفرماید: « و لا تولّهم محاباتا و لا اثرة » بر اساس میل شخصی خود کسی را انتخاب نکن، «إن الله یأمرکم أن تودوا الامانات إلی أهلها»، مسئولیت ها یک امانت است که باید به اهلش سپرده شود.
خیانت است که بگوئیم حالا مسئولیت را به این فرد می دهیم به مرور زمان کار را یاد میگیرد، یک زمانی در همین نظام (در بعضی از بخشها) این کارداشت به عنوان یک فرهنگ درمی آمد. کسی که حتی در یک روستا هم مسئولیت نداشت یک دفعه سر ازفرمانداری یا استانداری در می آورد، این چه میداند شریانهای اقتصادی شهریااستان چیست؟ مجاری امنیتی استان چیست؟ مجاری سیاسی استان چیست؟ این سپردن امانت به غیر اهل است. باید مشورت کرد و از کسانی که با این شخص آشنا هستند تحقیق نمود.
اگر یک مسئولی نه با دلیل بلکه از روی سهل انگاری و استبداد به رأی بگوید فقط فلان شخص باید معاون من باشد و به کسی هم کار ندارم، حضرت میفرماید: «فإنهم جماع من شعب الجور و الخیانة»، این خودش مجمعی از جور و خیانت است، خیانت و ظلم فقط دست در جیب مردم کردن و آبروی آنها را بردن نیست. انتصاب ناشایست هم شعبهای از شعوب جور و خیانت است.
خلاصه اینکه اولاً وجود هسته گزینش در نهادها و ادارات بسیار ضروری است مخصوصاً در نظام اسلامی، ثانیاً در امور کلان کشور در عین اینکه باید تعهدوتخصص هردو باشد اما در برخی از امورتخصص مقدم است همان طور که در برخی از امور نیز تعهد مقدم است.
نکته سوم اینکه اگر مسئولیتی را به یک کسی بدهند که در میان مردم فرد بهتر از او وجود دارد این کار خیانت است. البته تدین و آگاهی از مسائل دینی، خود یک مزیت است، یک استاندار متخصص ومتدین به مراتب از یک استاندار فقط متخصص یا استاندار فقط متدین بیشتر است.
شنیده شده که در مواردی بعد از مدتی معلوم میشود مسئولی که به کار گماشته شده اصلاً مدرک لازم آن مسئولیت را نداشته، این فرد چطور در قیامت جواب خدا را خواهد داد، اوضامن تمام حقوق و دستمزدهایی است که گرفته، خیال میکند با ارائه یک مدرک جعلی گزینش را فریب داده و آنها هم مسئولیتی را چهاریا هشت سال به اوداده اند، اما او ضامن تمام حقوقی است که گرفته و بدون هیچ تردیدی خیانت کرده است.
امیدوارم خداوند توفیق شما را بیشتر کندتا این مسئولیت بسیار مهم را به احسن وجه انجام دهید.