بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با جناب مهندس سقائیان(شهردار محترم قم)ـ 95/1/18
۱۸ فروردین ۱۳۹۵
۱۳:۱۳
۲,۰۳۰
خلاصه خبر :
آخرین رویداد ها
بسم الله الرحمن الرحیم
ولادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و همچنین ولادت امام باقر(علیه السلام) را تبریک عرض میکنم.امیدواریم از برکات ائمه معصومین(علیهم السلام) بیش از گذشته بهرهمند شویم. عید سعید نوروز را هم تبریک عرض میکنم و امیدوارم سال بسیار خوب، پر نشاط، پرکار و پرکیفیتی در پیش داشته باشید و جزء سالهای درخشان کاری جنابعالی و دوستانتان باشد.
واقعاً این تدابیر و زحماتی که برای این شهر و استان متحمل میشوید و با تدبیر جلو میروید، بسيار جاي سپاسگزاری دارد.
در مورد پروژههای عمرانی عنایت داشته باشید که تسریعی در آن انجام شود، بعضی از پروژهها خیلی وقت است طول کشیده، مردم هم به آن اعتراض دارند، اعتراضشان هم بجاست. البته شاید مردم از مشکلات مالی شهرداری، یا مشکلاتی که با طرف قرارداد در پروژهها دارید، خبر نداشته باشند، اما بايد تلاش نماييد تا اين پروژههاي نيمه تمام هرچه سريعتر تکميل گردد.
همچنانکه در شهر تهران دیدم در یک زمان بسیار کم، یک پل بزرگ از این طرف همت به آن طرف زدند و خیابان شریعتی را به همّت غرب متصل کردند، اما حالا در قم اين پل تقاطع عمار ياسر مدتهاست بر زمين مانده، یک وقت شنیدم که طرف قرارداد اهمال میکند.
من هر روز پیاده براي درس میآیم، گاهی اوقات از کوچههای دورشهر که میآیم ميبينم این منازل مخروبه همینطور ماندهاند، اینها نه ظاهر خوبی دارد و نه آثار خوبی، اگر بشود چند پروژه را کنار گذاشته و یکی از اینها را تمام کرده و به عنوان یک کار قابل ارائه تحویل دهيد به نظرم ترجیح دارد. براي منازل مردم که در کنار اين خرابهها قرار گرفته ناامنی و فساد بوجود ميآيد، محل انباشته شدن خاک و کثافت و زباله ميشود.
البته مشکلات مالی دولت را ميدانم، ای کاش آن بودجههايي که صرف مونوریل غلط شد صرف کارهای اصلی قم میشد. مردم ما نسبت به جنابعالی و دوستانتان این امید را دارند که بتوانید این پروژهها را ساماندهی کنید و به یک نتایج خوبی برسید.
یکی از چیزهایی که از قدیم مورد باور ما قمیها شده این است که قم از نظر فضای سبز، قابل رشد نیست. در حالي که در گرمای شدید مکه و مدينه ميبينيم چه درختهای با نشاط و چه باغهای خوبی، اطراف آنجا وجود دارد. باور ما این بوده که در قم اصلاً نمیشود، نه جای گلکاری است، نه جای درختکاری، درخت کاج و اکالیپتوس که هیچ کدام هم نشاط آور نیست، ولو خواصی هم داشته باشد. ولی حالا فکر میکنم باید این باور را تغییر دهیم.
من امسال برای اولین بار ديدم در محلهی ما شهرداري باغچههای داخل کوچهها را آب میدهد، قبلاً فقط به فضاهاي بزرگ در وسط میدان شهر و يا پارکها رسيدگي ميشد، اما الآن در بعضی از کوچههای اصلی هم انجام ميدهند. میخواهم بگویم درختکاري و گلکاری کوچهها را هم شروع کنید. بالاتر از این هر منطقهای شهردارش مردم را تعلیم دهند که در منازلشان، چه گلی با این آب و هوای قم به عمل ميآيد. عدم توجه مردم به فضاي سبز در خانهها یک مقدار عمدهاش روی عدم علم است، چون نمیدانیم در حیاط خانه چه گلی میشود کاشت.
من یک وقتی شنیدم که در عراق صدام دستور داده بود که براي پروانه ساخت خانه، شرط کنید در حیاط خود یک درخت نخل و یک درخت زیتون بکارند. ما چند سال پیش در سفر به نجف اشرف منزل يکي از روحانيون آنجا دعوت شديم، دیدیم در حیاطش یک درخت نخل و يک درخت زيتون خیلی خوب وجود دارد. گفتیم چطور؟ گفت این از زمان صدام جزء قانون اینجا بوده، که باید یک درخت نخل و یک درخت زیتون در خانه کاشته شود.
من فکر نکنم در ايران بگویند باید حیاطتان فضای سبز داشته باشد. مناسب است این کنترل شود. البته هزينه لازم دارد ولی این کار خوب است، اگر واقعاً انجام شود. در خودِ قم منازل زیادی با حياطهاي بزرگی هست که هوای شهر را عوض میکند همانطور که برای مردم نشاط آور است.
بايد به عمران و فضاي سبز شهر قم که زمین مقدس و محلی برای زیارت قبر فاطمه معصومه(سلام الله علیها) است پرداخته شود.
این بشارت را هم عرض کنم که ما در مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) یک گروهی را براي پژوهش در فقه محیط زیست تنظیم کردهایم، چون باید از جهت فقهی مسئولیتهای مردم را بيان کرد. من که در پیادهرو راه میروم میتوانم این درخت و گياهي که مال عموم مردم است را قطع کنم یا نه؟ يا در مورد درختان خشک آیا وظیفهای دارم یا ندارم؟ مسئولیتهای مردم در مورد محیط زیست از نظر دینی به معنای کلان خودش و بالخصوص از دیدگاه فقهی، اینها را إن شاء الله میخواهیم مورد تحقیق قرار دهیم و إن شاء الله آثارش را ارائه خواهیم کرد.
ولی در میدان عمل به نظر میرسد علاوه بر اینکه اطراف قم برای ما محسوس است، هکتارها زمین که زیر پوشش درختکاری میرود و آرام آرام به نتایجی میرسد اما براي خود کوچهها و منازل هم إن شاء الله تدبیری شود.
منطقه مرکزی قم از جهت نظافت نیاز به یک برنامهی ویژهای دارد. گذرخان وضعش از سابق خیلی بهتر شده. در اين منطقه مرکزی بزرگان میآیند، مهمانها و زائرین اینجا را بیشتر میبینند، لذا برای نظافتش باید یک تدبیر بیشتری شود.
ما تردیدی در این قضیه نداریم که انسان هر قدمی را برای اعتلای این شهر بردارد واقعاً عبادت است. این ویژگی که اسلام و فرهنگ اهلبیت برای قم قرار داده را برای هیچ جا نداریم.
قم یک حساب ویژهای دارد. حرم اهلبیت است و هر قدمی برداشته شود ولو اینکه برای نظافتش يا درختکاری و ساختمان سازی باشد. یکی از آرزوهای من اين است یک وحدت رویهای در معماری این شهر به وجود بیاید. این کیفیتهای مختلف که خودش برای انسان ناراحتی میآورد، لااقلش این است که کاشف از بیبرنامگی و بی نظمی است.
ما یک وقت با مرحوم آقا برای عمل قلب به لندن رفته بودیم، آنجا آقایان میگفتند تمام ظواهر ساختمانهای یک منطقه بر یک معیار واحد است، داخل منازل را هر کاری میخواهند بکنند، ولی ظاهر و نماي ساختمان، رنگ آجر، کیفیت، اندازه پنجره، را کسی حق ندارد به میل خودش رفتار کند.
دلمان میخواهد که در معماری قم یک تحولی ایجاد کنیم.
ما در همین مرکز فقهی چند برنامه راجع به فقه معماری هم داشتیم و الآن هم داریم راجع به آن کار میکنیم. تعامل خود را با این مراکز علمی بیشتر کنید تا هر چه بیشتر دیدگاه اسلام راجع به مسئله معماری روشنتر شود.
من از 20 سال پیش راجع به مسئلهی آپارتمان سازی و بلند مرتبه سازی، میگفتم این با فرهنگ دینی ما سازگاری ندارد، قبول هم داریم جمعیت زیاد شده، امکانات محدود است، یک اضطراری ايجاد شده، حالا اینکه اضطرار وادار میکند، بگويید سه طبقه بسازيد، نیائید هفت طبقه بسازید که خیلیهایش خالی بماند. روی این هم تأمل بیشتری شود که إن شاء الله هر چه بیشتر فرهنگ دینی را حاکم کنیم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته