چون فردا 25 رجب و شهادت امام کاظم علیه السلام است، این روایت را از امام
کاظم(علیه السلام) عرض کنیم.
در اندرزها و توصیههایی که امام
کاظم(علیه السلام) به هشام دادند فرمودند «یا هشام لا خیر فی العیش إلا
لرجلین»، واقعاً این روایات ائمه را برنامه بگذاریم و روزی دو سه تا روایت،
صرف اینکه ترجمهاش را به ذهنمان بسپاریم، خیلی برای ما راهگشاست.
حضرت
میفرماید «لا خیر فی العیش إلا لرجلین»؛ زندگی برای دو نفر خیر و خوبی
دارد و الا غیر از این دو نفر، زندگی برایشان خیری ندارد،
1): «لمستمع
واعٍ»؛ کسی که شنوندهی اندرزگیرنده و پندگیرنده باشد، مستمع باشد و حرفها
را قبول کند، نصایح را قبول کند، اگر خودش هم علم ندارد و دیگران یک نصیحتی
به او میکنند بپذیرد.
2): «و عالم ناطق»
عالم سخندان و سخنگو. عالمی که نطقش منشعب از علم اوست و آن علم را در
میدان کلمات و در میدان نطق میآورد و از طریق نطق، به جامعه و به مردم
منتقل میکند.
این دو عنوانِ «مستمع واع و عالمٍ ناطق»، بحمدالله
توفیقش را تا یک حدّی خدا به ما عنایت کرده، ما نسبت به درس و بحث «مستمعٍ
واع» هستیم و بعد هم اگر موفق شویم منبری برویم و درسی بگوئیم، کتابی
بنویسیم آن هم از مصادیق عالم ناطق هستیم. حضرت میفرماید خوشی زندگی،
سعادت، خیر، تنها برای این دو نفر است. حال این کلمهی «خیر»، یک عنوان
جامع برای همهی خوبیهاست. همانگونه که (بلا تشبیه) ما میگوئیم «الله
اسمٌ جامعٌ لجمیع الصفات الکمالیة و الجمالیه»؛ کلمهی خیر اسم برای تمام
خوبیهاست یعنی هر چه که شما مصداق خوبی پیدا کنید عنوانش خیر است.
«خیر»
در مقابل «شرّ» است، «شرّ» یک عنوان جامعی است برای همهی بدیها؛ ظلم،
دزدی، اهانت، تجاوز، استهزاء، تمام اینها مصداق شر است، اما خیر عنوانی
برای همهی خوبیهاست. بعد میفرماید همهی خوبیها در این دو نفر جمع
میشود «مستمع واع و عالم ناطق» اینکه ما مستمع خوبی باشیم.
گاهی اوقات پای
منبری میرویم و میگوئیم کسی که بالای منبر هست، مگر چه چیزی از من اضافه
دارد، گاهی اوقات در مجالس با کنار دستیمان شروع میکنیم به حرف زدن و
انگار نه انگار این بیچاره دارد بالای منبر حرف میزند.
یکی از
سجایای خیلی خوب مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) همین بود؛ ما در
دفتری که الآن هم هست جمعهها بیش از 70ـ80 سال است که مجلس روضه داریم،
ایام فاطمیه هم بیش از 70 سال است که روضه داریم، ایشان در تمام این مجالس
یا اغلب این مجالس حضور داشتند، وقتی منبری بالای منبر بود، کسی جرأت
نمیکرد با ایشان حرف بزند، ایشان پرخاش میکرد و میفرمود مگر متوجه
نیستید که منبری دارد صحبت میکند، مگر در حدّ یک اشارهای که آدم یک کار
خیلی ضروریای داشته باشد صحبت میکرد و دائماً گوش میکرد.
گاهی
اوقات بعضی از این دوستان ایشان به من میفرمودند ایشان طوری گوش میکند که
انگار یک عامی پای منبر یک مُلا نشسته، من این حرف را به ایشان عرض کردم
که گاهی اوقات بعضیها اینطور تعبیر میکنند؟! فرمودند حقّش همین است و
باید فرض کنیم این کسی که الآن بالای منبر هست، خودمان را بمنزلة العامی
قرار بدهیم تا ببینیم چه چیزی گیرمان میآید و الا اگر انسان بگوید همه را
بلد هستم، گوش نمیکند و اگر نکتهای هم داشته باشد انسان از آن غفلت
میکند.
خود این یک اخلاق خیلی خوبی است، سعی کنیم کسی که منبر رفته و دارد
سخنرانی میکند را به دقت گوش بدهیم، بعد از منبر از خوبیها و مطالبش
استفاده کنیم، اگر اشکالی به ذهنتان رسید آن اشکال را مطرح کنید.
خیر در زندگی
۰۱ اسفند ۱۳۹۴ و ۱۳:۲۳
این دو عنوانِ «مستمع واع و عالمٍ ناطق»، بحمدالله توفیقش را تا یک حدّی خدا به ما عنایت کرده، ما نسبت به درس و بحث «مستمعٍ واع» هستیم و بعد هم اگر موفق شویم منبری برویم و درسی بگوئیم، کتابی بنویسیم آن هم از مصادیق عالم ناطق هستیم. حضرت میفرماید خوشی زندگی، سعادت، خیر، تنها برای این دو نفر است. حال این کلمهی «خیر»، یک عنوان جامع برای همهی خوبیهاست. همانگونه که (بلا تشبیه) ما میگوئیم «الله اسمٌ جامعٌ لجمیع الصفات الکمالیة و الجمالیه»؛ کلمهی خیر اسم برای تمام خوبیهاست یعنی هر چه که شما مصداق خوبی پیدا کنید عنوانش خیر است.
یکی از سجایای خیلی خوب مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) همین بود؛ ما در دفتری که الآن هم هست جمعهها بیش از 70ـ80 سال است که مجلس روضه داریم، ایام فاطمیه هم بیش از 70 سال است که روضه داریم، ایشان در تمام این مجالس یا اغلب این مجالس حضور داشتند، وقتی منبری بالای منبر بود، کسی جرأت نمیکرد با ایشان حرف بزند، ایشان پرخاش میکرد و میفرمود مگر متوجه نیستید که منبری دارد صحبت میکند، مگر در حدّ یک اشارهای که آدم یک کار خیلی ضروریای داشته باشد صحبت میکرد و دائماً گوش میکرد.
منبع : تحف العقول، ص 397
کلمات کلیدی :
۱,۷۰۸ بازدید