سوال خود را بپرسید

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۰

بنده در غسل ترتيبي وسواس دارم. گاهي يک ساعت تا دو ساعت غسلم طول مي‌‌کشد. به دليل فتواي مراجع محترم مبني بر بطلان غسل در صورت شسته نشدن ذره اي از بدن، در حين غسل، يقين به رسيدن آب به اعضاي بدن، برايم بسيار سخت مي‌‌باشد. لذا گاهي اوقات بعضي از اعضاي بدنم را چندين وچند بار دست مي‌‌کشم ومي‌‌شويم ولي باز شک مي‌‌کنم آيا آب رسيده يا نه؟ با توجه به اينکه مي‌‌دانم برابر فتواي مراجع محترم، دست کشيدن هم نياز نيست، خواهشمندم تعداد دفعات براي دست کشيدن در غسل را براي بنده مشخص بفرماييد که پس از آن عليرغم هرگونه ظن و شک، بنا را بر رسيدن آب و انجام تکليف و وظيفه شرعي بگذارم، و بيشتر از آن اسراف وحرام باشد.

پاسخ :

معناي فتواي مراجع آن است که اگر کسي عمدا غسل را طوري انجام بدهد که ذره‌‌اي از بدن شسته نشود و بداند که ذره‌‌اي از از بدن شسته نشده، غسلش باطل است. اما کسي که به صورت متعارف غسل مي‌‌کند، غسلش صحيح است هرچند ممکن است ذره‌‌اي از بدن در اثر مانعي که نمي‌‌دانسته يا به دليل ديگر، شسته نشود. به وسواس توجه نکنيد که شيطان با ايجاد وسوسه، شما را از حقيقت شرع دور نگه مي‌‌دارد. هرچه بيشتر به وسواس توجه کنيد بيشتر گرفتار آن مي‌‌شويد.
وسواس داشتن به معناي پيروي کردن از شيطان و عملاً قبول نداشتن شرع مي‌‌باشد.
با توجه به اينکه آب، مادّه‌‌اي سيّال و روان است، به محض ريختن روي بدن، همه جا را مي‌‌پوشاند، يعني هرجا که آب ريخته شود آن قسمت را خيس مي‌‌کند، خصوصاً انسان در موقع غسل دست هم مي‌‌کشد و جایي نمي‌‌ماند که موجب شک انسان شود، بالخصوص زير دوشهاي فعلي حمام، که جاي شک نمي‌‌ماند. 
در ضمن لازم است بدانید با امکانات امروز و دوش‌‌هاي حمام، حداکثر وقت براي غسل کردن پنج دقيقه است، و زياد ماندن زير دوش حمام به خاطر غسل صحيح، هم اسراف آب است که شرعا اسراف حرام است و هم تضييع وقت و عمر مي‌‌باشد.
از پيامبر اسلام(ص) روايت شده که فرمود: «الْوُضُوءُ مُدٌّ وَ الْغُسْلُ صَاعٌ وَ سَيَأْتِي أَقْوَامٌ بَعْدِي يَسْتَقِلُّونَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ عَلَى خِلَافِ سُنَّتِي وَ الثَّابِتُ عَلَى سُنَّتِي مَعِي فِي حَظِيرَةِ الْقُدْسِ»؛ يعني: وضو با يک مُد آب، يعني حدود 750 گرم و غسل با يک صاع، يعني حدود سه ليتر آب انجام مي‌‌گيرد و به زودي مسلماناني خواهند آمد اين مقدار را کم خواهند دانست، اينان بر خلاف سنت و روش من عمل خواهند کرد، و هر کس بر روش و سنت من عمل کند در بهشت با من خواهد بود.
و در روايت صحيح از امام باقر(ع) نقل شده که فرمود: پيامبر(ص) با يک صاع (3 کيلو)آب غسل مي‌‌کرد.
اين اختصاص به رسول خدا(ص) ندارد، ما هم مي‌‌توانيم با 3 کيلو آب غسل نماييم ، يعني اين مقدار آب براي غسل کافي است. شما مي‌‌توانيد امتحان کنيد. اگر انسان در وضعيت کم آبي قرار داشته باشد، متوجه مي‌‌شود که 3 ليترآب کاملا براي يک غسل کافي است. و مستحب است براى غسل بيش از سه ليتر آب مصرف نشود.
بنابراين وظيفه شرعي شما آن است که مثل ديگران به صورت متعارف غسل کنيد و سريع هم غسل کنيد، هر چند يقين به صحت غسل خود پيدا نکنيد و شک داشته باشيد، توجه نکنيد و غسل شما صحيح است.

کلمات کلیدی :

وسواس غسل اسراف کار شيطاني اسراف در غسل وسواسي

۶,۶۶۳