اصول رسانه‌اي معقول مثل حفظ وحدت جامعه و حفظ عزّت مسلمين را از قرآن بگيريد

۰۷ بهمن ۱۳۸۹

۱۳:۰۸

۲,۶۵۲

خلاصه خبر :
بيانات حضرت آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني(دامت برکاته) در ديدار با اصحاب رسانه استان ايلام
آخرین رویداد ها
روز پنجشنبه 7/ 11/ 89 جمعي از برادران و خواهران اصحاب رسانه استان ايلام (مجريان طرح قرآني نسيم رحمت) با آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني دامت برکاته ملاقات نمودند.
در اين ديدار آيت الله فاضل لنکرانی بیاناتی ایراد فرمودند.
مشروح بیانات ایشان به شرح ذیل است.

بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت عزيزان خير مقدم عرض مي‌نمايم. شما اصحاب فکر و قلم بشارت خوبي براي ترويج قرآن در آن استان داديد آنجا مردم بسيار خوبي دارد و بنده خاطرات خوبي از زمان جنگ و دفاع مقدس نسبت به آن منطقه دارم. قدم مبارکي که برداشته‌ايد مسلماً در تمام امور شما تأثيرگذار خواهد بود. خدمت به قرآن و ترويج آن آثار دنيوي فراوان و هم آثار اُخروي بسيار زياد دارد در روايتي پيامبر اکرم مي‌فرمايند: «ان الله تبارک و تعالي ليسئل العبد في جاهه کما يسئل في ماله».

خداوند متعال همان‌طور که در قيامت از مال انسان سؤال مي‌کند که آن را از کجا آورده‌اي و چگونه مصرف کرده‌اي از جاه و شغل و موقعيّت افراد نيز سؤال مي‌کند. مثلاً از يک روحاني مي‌پرسد از موقعيّتي که خدا در اختيار تو قرار داد چه مقدار براي دين او استفاده کردي، آيا آنجا که لازم بود براي دفاع از اسلام به ميدان بيايي و فرياد بزني فکر خود و آبرويت را کردي يا فکر خدا و دين او را؟

حاطره‌اي از مرحوم والد راحل‌مان عرض مي‌کنم، چند ماه قبل از فوت ايشان جناب آقاي قرائتي براي ديدن ايشان آمده بودند، والد ما به آقاي قرائتي فرمودند مدتي است مطلبي ذهن مرا مشغول کرده به طوري که تا اذان صبح بيدارم و خوابم نمي‌برد، ايشان پرسيدند آن مطلب چيست؟

فرمودند: فکر مي‌کنم اگر از دنيا بروم و خداوند متعال آنجا از من بپرسد که براي اسلام چه کرده‌اي هرچه فکر مي‌کنم جوابي براي آن نمي‌يابم. آقاي قرائتي منقلب شده و با تأثر گفتند اگر شما جواب نداريد پس ما چه جوابي مي‌توانيم بدهيم؟ ايشان در جواب نکته بسيار مهمي را بيان فرمودند که هرکس به تناسب و به سهم خود مسئول است. من فکر مي‌کنم اين مسئوليت مرجعيت را که خداوند بر دوش من گذاشته است ممکن است مي‌توانستم از اين طريق قدم‌هاي بزرگي براي اسلام بردارم و برنداشته‌ام، جواب اين سؤال را ندارم. هرکس به سهم خود مسئول است از طلبه يک انتظار مي‌رود، از استاد يک انتظار، و از مرجع تقليد يک انتظار ديگر.

اين امر نسبت به همة افراد توسعه و عموميّت دارد. اين يک موقعيّت است که خدا در اختيار شما به عنوان اصحاب رسانه قرار داده است. شما اصحاب رسانه قول و قلم‌تان تأثير‌گذار است و لازم است از آن به خوبي استفاده کنيد در ادامه روايت پيامبر گرامي اسلام مي‌فرمايند: «فيقول يا عبدي رزقتک جاهاً فهل اعنت به مظلوماً أو اغثت ملهوفاً»؛ همان‌طور که وجود انسان از خدا است رزق انسان از خداست، موقعيّت‌هاي او نيز از خدا است. لذا از آن سؤال مي‌‌کند که آيا از اين موقعيّت خود براي کمک به مظلومان و ستمديدگان استفاده کرده‌اي يا نه؟ استعداد انسان، قلم انسان و مسئوليتي که به دست آورده است عنايتي است که خداوند به او تفضّل فرموده است. اين‌که فرد بتواند يک خبر را از کجا به دست آورد و به چه نحو تنظيم کند و چگونه آن را منتشر نمايد مقدماتش را خدا براي او فراهم کرده است لذاست که خداوند از او سؤال مي‌کند.

يکي از برکات انقلاب اسلامي که در اين ايّام هم نزديک به ايّام الله دهه مبارک فجر هستيم اين است که در رسانه‌ها و اصحاب رسانه ما تحوّل بزرگي ايجاد شد. امروز فرق بزرگ بين رسانه‌هاي موجود در کشور ما با رسانه‌هاي کشور‌هاي ديگر اين است که رسانه‌هاي ما غالباً دغدغه دين دارند. البته مسأله اختلاف نظر و برداشت از دين و مسائل جاري موضوع ديگري است که در رتبة بعد قرار دارد اما غالباً اصحاب رسانه‌هاي ما افراد مسلمان، متديّن و پيرو اهل‌بيت(ع) هستند و به رسانه به عنوان يک شغل و محل درآمد نظر نمي‌کنند هر چند آن مقدار که بنده اطلاع دارم کار آنان درآمد آنچنان ندارد که بخواهد مورد توجه قرار گيرد.

اين دغدغه دين در کنار دغدغه‌هاي ديگري است که نسبت به مشکلات مردم و مسائل اخلاقي جامعه و جريانات سياسي آن وجود دارد. الآن رسانه‌هاي ما به گونه‌اي هستند که اگر ديدند مشکلاتي در جامعه وجود دارد براحتي مي‌توانند آن را بيان کنند هرچند بيان مشکلات ممکن است خوشايند مسئولين نباشد چون نمايان‌گر ضعف آنهاست اما با اين حال نتيجه‌اش خوب و مثمر‌ثمر و خدمت بزرگي براي مردم است چون انقلاب ما انقلابي مردمي و براي احياء دين و حلّ مشکلات مردم است از اين رو رسانه‌ها موظف به بيان مشکلات مردم هستند.

امروز در رسانه‌ها نمايندگان و حتي بالاترين مسئولين مملکت براحتي مورد سؤال قرار مي‌گيرند البته لازم است ادب و نزاکت و حفظ حرمت افراد و ضوابط قانوني رعايت شود و به فرمايش مقام معظم رهبري قصد تخريب در کار نباشد و جهات امنيّتي کشور و وحدت مردم آسيب نبيند.

اين مطلب که اصحاب رسانه ما امروز دغدغة مسائل ديني را دارند و در نشريات محلي خود تلاش براي احياء قرآن و نوراني کردن فضاي جامعه مي‌نمايند جاي بسي خرسندي دارد و من تأکيد مي‌کنم اين مسير را با همّت زياد خود ادامه دهيد تا از برکات آن بهره‌مند شويد. يک جامعة معنوي هيچ راهي جز استفاده از نورانيت قرآن و مکتب اهل‌بيت(ع) ندارد.

بحمدالله از برکت انقلاب اسلامي و حمايت‌هاي مقام معظم رهبري(دامت برکاته) که واقعاً جاي تقدير دارد که ايشان يک حضور و عنايت جدّي در احياء قرآن در کشور دارند، قدم‌هاي خوبي در اين راه برداشته شده و چهره قرآني کشور تحوّل پيدا کرده است. ما بسيار خوشحاليم که رسانه‌ها در اين جهت هم قدم برداشته‌اند. اگر مي‌خواهيد رسانه‌اي خوب، مفيد و مورد رضاي حق تعالي داشته باشيد بايد تلاش کنيد اصول رسانه‌ را از قرآن مجيد بگيريد.

اصول رسانه‌اي معقول مثل حفظ وحدت جامعه و حفظ عزّت مسلمين را از قرآن بگيريد. از بيان خبري که موجب تفرقه بين مردم و شکاف و اختلاف بين امت اسلامي مي‌شود و اتّحاد آنها را بين مي‌برد جداً خودداري کنيد. گاهي اوقات تيزي و برندگي قلم و بيان از صدها شمشير و اسلحه برنده‌تر عمل مي‌کند.‌ مثل آن‌که فردي يا گروهي را با يک عنوان و فرد و گروه ديگر را با عنوان نيش‌دار مطرح مي‌کنند.

اکنون که شما پيش‌قدم در اين امر شده‌ايد پيشنهاد مي‌کنم اصول رسانه‌اي را با همکاري مفسّرين و محقّقين حوزوي از قرآن و روايات اهل‌بيت(ع) استخراج کنيد و اين کار بسيار با ارزش و تأثير‌گذاري خواهد بود چون اين خلأ اکنون در فضاي رسانه‌اي جامعه ما وجود دارد، اگر مي‌خواهيد کارتان باقي باشد بايد با قران پيوند داشته باشد هرکاري با قرآن پيوند يافت جاودان و باقي خواهد ماند، خداوند اراده کرده است کاري که اخلاصش بيشتر است باقي بماند اين‌که در طول تاريخ برخي کتب بيش از کتاب‌هاي ديگر در جامعه ما جلوه دارد بخاطر اخلاص بيشتر نويسندگان آنهاست، نظير کتاب ارزشمند مفاتيح الجنان که در بين ساير کتب ادعيه بيش‌از پنجاه سال است که زنده است و روز بروز زنده‌تر هم مي‌شود.

اميدوارم خداوند وجود ما را در مسير اسلام و انقلاب و خدمت به مردم قرار دهد.

والسلام عليکم ورحمة الله وبرکاته



برچسب ها :

اصحاب رسانه استان ایلام طرح قرآنی نسیم رحمت ترویج قرآن احیاء قرآن