نپرداختن به استخراج اعتقادات از کلام ائمه (ع) خلأ بزرگ حوزه علميه است

۱۴ بهمن ۱۳۹۵

۲۰:۱۰

۱,۷۰۲

خلاصه خبر :
حضرت آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني(دامت برکاته) روز پنجشنبه 95/11/14 در ديدار مسئول و دانش آموختگان مرکز تخصصي مطالعات تطبيقي مذاهب اسلامي مشهد بياناتي را ايراد فرمودند.
آخرین رویداد ها

آيت الله فاضل لنکراني تصريح کرد: نپرداختن به استخراج اعتقادات از کلام ائمه اطهار(ع) به صورت تحليلي يک خلأ بزرگ در حوزه علميه است، عنوان کرد: اگر اين مهم در حوزه‌هاي علميه به‌دست آيد به يقين در مرحله نخست آثار و برکات بسياري را براي شيعيان در پي خواهد داشت و سپس سبب ناکام ماندن دشمنان اسلام و اهل‌بيت(ع) خواهد شد.

به گزارش شفقنا،آيت الله فاضل لنکراني ،عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ديدار جمعي از اساتيد و طلاب مرکز تخصصي مطالعات تطبيقي مذاهب اسلامي مشهد در دفتر ايشان در قم ، با اشاره به اين که نپرداختن به استخراج اعتقادات از کلام ائمه اطهار(ع) به صورت تحليلي يک خلأ بزرگ در حوزه علميه است، عنوان کرد: اگر اين مهم در حوزه‌هاي علميه به‌دست آيد به يقين در مرحله نخست آثار و برکات بسياري را براي شيعيان در پي خواهد داشت و سپس سبب ناکام ماندن دشمنان اسلام و اهل‌بيت(ع) خواهد شد.

رييس مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) با بيان اين که علماي اسلام در زمينه جمع‌آوري احاديث معصومين(ع) تلاش‌هاي بسياري کرده‌اند، اظهار داشت: معاندين و افرادي همچون ابن تيميه هنگام مواجهند با احاديثي که دلالت بر مدح معصومين(ع) مي‌کند به دروغ ادعاي ضعف سند کرده و آن‌ها را رد مي‌کنند.

وي افزود: اگر بتوانيم با روش «تحکيم مضامين» و تحليل احاديث به‌وسيله حديث و يا آيات ديگر، مضمون يک حديث را استحکام بخشيم ديگر دشمنان نمي‌توانند با اشکال‌هاي بي‌ پايه و اساس به معارف نوراني اهل‌بيت(ع) خدشه وارد کنند.

استاد خارج فقه واصول حوزه علميه قم گفت: در مرکز فقهي ائمه اطهار عليهم السلام دو جلد از موسوعه عقايد ائمه اطهار(ع) منتشر شده که هدف از انتشار آن، بيان عين کلمات ائمه(ع) و بررسي اجتهادي اين نصوص و ارايه آنها است؛ جلد اول و دوم اين موسوعه مرتبط با علم الهي است که منتشر شده است.

وي تصريح کرد: اين تحقيقات برکات و ثمرات بسياري زيادي براي شيعه دارد که بايد از آن به خوبي بهره برد؛ مباحثي چون توحيد، از سوي ائمه ما تشريح شده که اگر اين عقايد را با مباحثي چون عقايد وهابيت بسنجيم متوجه مي شويم که وهابيت عين شرک است.

آيت الله فاضل لنکراني بيان کرد: علماي بزرگ ما در طول تاريخ کتب فراواني پيرامون ائمه اطهار(ع) نوشته اند؛ دشمنان نيز در اين سالها سعي کرده اند که در سند اين روايات تشکيک ايجاد کنند؛ در منهاج السنه ابن تيميه مشاهده مي کنيم هر حديثي که در فضايل اهل بيت(ع) بيان شده و مورد اتفاق اهل حديث و علماي شيعه و سني است رد مي کند.

رئيس موسسه مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) گفت: سندشناسي و مقابله سندي بااين تفکرات يک راه است ولي راه ديگري نيز وجود دارد؛ يعني بايد کاري که فقهاي ما در فقه انجام مي دهند، انجام دهيم، مي توانيم به توفيقات و ثمرات بسياري برسيم؛ نظير کاري که شيخ انصاري در تجميع ظنون انجام دادند بايد در زمينه احاديث با تجميع مضامين نيز به کار ببريم.

وي تصريح کرد: حديث غضب حضرت زهرا(س) از سوي همه علماي شيعه و سني و روات و اصحاب ذکر شده است ولي افرادي چون ابن تيميه تشکيکاتي در اين حديث آورده، ولي اگر در اين زمينه به همين شکل اجتهادي عمل کنيم و احاديث ولادت و تکريم پيامبر را در کنار هم قرار دهيم به راحتي حديث غضب حضرت زهرا(س) قابل اثبات است.

آيت الله فاضل لنکراني بيان کرد: فراتر از اينکه روايات را از راه سند و محدث و رواي کنکاش کنيم اگر روايات مرتبط به موضوعات خاص در کنار هم قرار گيرد و تجميع مضامين صورت گيرد، نتايج عالي را استخراج خواهيم کرد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: روايت حديث «من مات و لم يعرف امام زمانه ما ميتة جاهلية» به خوبي از آيات مرتبط به مهدويت استخراج مي شود؛ يا روايت وجوب حج نيز از آيات خاص حج در قرآن استخراج مي شود.

وي تصريح کرد: جنايت ابن تيميه از داعشيون بسيار بيشتر است؛ محمد بن عبدالوهاب با افکار باطل خود اين جنايت را بر بشريت تحميل کرد و بنيان همه اين جنايات را گذاشت؛ اگر دين تحريف شود منتج به اين خونريزي ها مي شود و متأسفانه اسلام نيز با تروريسم معني مي شود.

رييس مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) تعليم ديدن بر اساس روش تحليلي را براي طلاب علوم ديني امري ضروري معرفي کرد و ادامه داد: امروزه پر واضح است که اگر يک طلبه بتواند با اراده قوي و خوب درس بخواند در آينده‌اي نه چندان دور تبديل به يک ستون علمي خواهد شد که در هرجاي جهان مي‌تواند در مقابل جريان‌هاي فکري ضد دين ايستادگي کرده و پرچم‌دار حريم ولايت باشد.

آيت الله محمدجواد فاضل لنکراني گفت: دين ما نيازمند هادي است و هر دوره اي نيازمند يک امام هستيم زيرا دين بدون امام همچون وسيله نقليه اي است که بدون راننده در جاده در حال حرکت است.

وي تصريح کرد: غيراز مکتب اهل بيت(ع) هيچ چيز ديگري را نمي‌‌توان به عنوان اسلام پذيرفت و آنرا تحليل کرد.

استادبرجسته حوزه علميه قم در پايان خاطرنشان کرد: طلاب و دانش‌پژوهان علوم ديني بايد خدمت به دين را سرلوحه زندگي خويش قرار داده و پس از اتمام سطوح عالي همواره در خدمت معارف نوراني معصومين(ع) باشند، آن را براي همگان تبيين کنند و اين مهم را بدانند که غير از مکتب اهل‌بيت(ع) هيچ اسلامي وجود ندارد.

مرکز مطالعات تطبيقي مذاهب اسلامي مشهد با نام مرکز تخصصي کلام ۲ سال قبل از طرف مرکزفقهي ائمه اطهار(ع) با اشراف ايت الله محمد جواد فاضل لنکراني تاسيس گرديد و در حال حاظر ۴۰ طلبه نخبه مشهد مقدس اشتغال به تحصيل مي باشند.

 
برچسب ها :

وهابيت مرکز تخصصي مطالعات تطبيقي مذاهب اسلامي مشهد مذاهب اسلامي مشهد اعتقادات ابن تيميه حوزه مشهد شيعه سني سندشناسي مهدويت