اين حقیقت باید در کمیته امداد متجلّی باشد که فقرا ولی نعمت ما هستند

۰۴ آذر ۱۳۹۶

۱۸:۵۲

۱,۷۳۲

خلاصه خبر :
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با رئيس کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم که مورخ 96/9/4 برگزار شد، بياناتي را ايراد فرمودند.
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم
 واقع مطلب این است کمیته امداد چون از یادگارهای امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) است باید مثل بقیه‌ی یادگارهای امام از جهت محتوا غني‌تر و ثمردهی‌اش برای مردم مستضعف بیشتر باشد ولو اینکه انتظار همه‌ی ما این بود و هنوز هم هست که بعد از گذشت حدود 40 سال از انقلاب ديگر در کشور ما فقیر وجود نداشته نباشد و آمار مددجوها روز به روز کمتر شود، ولی مشکلاتی که در مجموعه کشور دارد، اعم از تحریم‌ها و مشکلات داخلی و بیرونی يا خودِ همین قضیه‌ی داعش که قطعاً هزینه‌ی سنگینی بر این کشور تحميل کرده سبب شده آن هدف اصلی ريشه‌کن شدن فقر از این کشور به این زودی محقق نشود.

در عین حال کمیته امداد این افتخار را دارد که از یادگارهای امام است لذا باید روز به روز از این جهت خدمت رسانی‌اش به قشر مستضعف و فقیر جامعه بیشتر شود.

اين نکته که فرمودید خدمت رسانی کميته امداد جهت‌دهی شده، قابل تحسين است چون در سابق به فقرا و خانواده‌های ایتام، کمک مي‌کردند اما جهت‌دهی نداشت! ولی اینکه الآن در کمیته امداد بخش فرهنگی فعال است و مددجويان کنار حمايت‌هاي مالي استفاده‌های فرهنگی هم می‌کنند بسيار خوب است.

به نظر من اين استفاده فرهنگي مهم‌تر از آن حمايت مالی است، فرمودید افرادی هستند که واجبات و مسائل اولیه را بلد نیستند این خودش فقر بزرگی است و از فقر مالی به مراتب بدتر است. این ارتباطی که با حوزه‌ی علمیه خواهران برقرار کردید و از این مجموعه برای مسائل فرهنگی و دینی و علمی استفاده می‌کنید بسيار کار خوبي است و جای تشکر دارد و اجرش به مراتب از آن انفاق‌های مالی بیشتر است. و انتظار همین است.

متأسفانه یک عده از این نهادها که در قم هستند از ظرفیت حوزه‌ی قم آن طور که باید و شاید استفاده نمی‌کنند، همه نهادها مي‌بايست از ظرفیت حوزه اعم از خواهران و برادران استفاده کنند، با وجود چنين ظرفيتي مخصوصاً در حوزه خواهران، نباید هیچ مشکلی در قشر خواهران قم وجود داشته باشد ولی استفاده نمی‌شود لذا مسئولین باید توجه داشته باشند که از این ظرفیت بیشتر استفاده کنند.

علی ایّ حال انسان وقتی کارها را می‌بیند احساس مي‌کند امروز مردم اطمینان بیشتری به کمیته امداد پیدا کرده‌اند. و این جای شکر دارد و باید تبریک گفت به کمیته امداد، چون قمی‌ها تا مطمئن نشوند انفاق‌هایشان به مصرف درست می‌رسد انفاق نمی‌کنند، اینکه می‌فرمائید درصد قمی‌ها از کل کشور در کمک دهی به کمیته امداد و کمک رسانی و صدقات بسیار بالاتر است این جای خوشحالی دارد و این را حفظ کنید، يک راه حفظش هم اين است که گزارش‌ها هر چه دقیق‌تر و مفصل‌تر به مردم ارائه شود، و بازاری‌ها و اقشار مختلف مردم در جریان کار کمیته امداد قرار بگیرند، نسبت به کارهايي که انجام مي‌دهيد خدمت مراجع و بیوت آنها اطلاع رسانی دقیق کنید و این خود درصد اعتماد را بالا می‌برد و سبب می‌شود که مردم کمک بیشتری کنند.

بحمد الله مردم ما در صحنه کمک‌رساني حضور جدّی دارند، این قضیه‌ی زلزله ی غرب کشور و کرمانشاه نشان داد که مردم چقدر آمادگی کمک رسانی دارند. غیر از حوادث این چنینی نسبت به فقرا هم سیاست‌هایی اندیشیده شود که اولاً مردم بیشتر کمک کنند و طوري نباشد کسي تحت پوشش کمیته امداد باشد اما احساس کند جای دیگری هم بايد ثبت نام کند.

البته شما هم امکانات‌تان محدود است و اجازه نمی‌دهد که تمام نیازهای آنها برآورده شود، لذا مجبور مي‌شوند به مراجع یا خیریه‌ها مراجعه کند. ساماندهی به این معنا نیست که دستش از بقیه جاها کوتاه شود، بلکه ايجاد يک هماهنگي است که یک بخش از کار را کمیته امداد انجام بدهد، یک بخش را هم نهادها و موسسات خيريه ديگر. نتیجه‌اش این می‌شود که یک خانواده‌ی فقیر از هر جهتی تأمین خواهد شد. حتماً با بهزیستی باید یک ارتباط تنگاتنگ وجود داشته باشد، آن هم نهادی است که در کنار کمیته امداد یک بخش دیگری را ساماندهی می‌کند.

ما خدا را شاکر هستیم که در این نظام اسلامی مجموعه کمیته امداد امام، یک پناهی است برای فقرا و نیازمندان، برای بی‌سرپرستها و ایتام، و الحمدلله شما آقایان هم به خوبی در این زمینه تلاش می‌کنید و توجّه داشته باشيد ما نبايد با منّت به فقرا کمک کنيم. همان که در قرآن هم تصریح شده صدقات را با منّت باطل نکنید! ما نباید بر فقرا منت داشته باشیم! فقرا بر ما منت دارند که از کمیته امداد و ما کمک می‌گیرند، این حقیقت باید در کمیته امداد متجلّی باشد که آنها ولی نعمت ما هستند، اگر این فقیر و دعای فقیر و این کمک به فقیر نباشد معلوم نیست در این کشور چه اتفاقی می‌افتد، این مسئله‌ی مهمی است.

تقاضایم این است که اخلاص‌تان را بیشتر کنید، مبادا یک فقیری در روند امور و انطباق با مقرّرات و ضوابط ناراحت و متأثر شود که اینها با روح دینی ما سازگاری ندارد، حالا خودشان هم گاهی اوقات توجه ندارند که هر چیزی ساز و کاری دارد، شما هم به عنوان یک مسئول باید در مصرف بودجه‌ای که در اختیارتان هست پاسخگو باشيد. ولی آن فقط نیاز خودش را می‌بیند و دنبال برآوردن نیاز خودش هست. توکل بر خدا و اخلاص‌تان را بیشتر کنید و به این حقیقت توجّه داشته باشيد که خدای تبارک و تعالی به خاطر این توجهی که نظام اسلامی و مسئولین کمیته امداد به بخشی از فقرا دارند قطعاً بسیاری از بلاها و مشکلات، و گرفتاری‌ها را از این کشور دور می‌کند.

ان شاء الله خدای تبارک و تعالی در این ماه ربیع المولود به برکت پیامبر و آل پیامبر توفیقات شما را در خدمات‌رسانی به مردم ضعيف و نيازمند بیشتر کند و روز به روز مردم ما هم به برکت این مراکز احتیاجاتشان کمتر شود و با آرامش در این کشور زندگی کنند.
ان شاء الله موفق و مؤید باشید.

اهم مطالب:
1ـ کمیته امداد چون از یادگارهای امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) است باید مثل بقیه‌ی یادگارهای امام از جهت محتوا غني‌تر و ثمردهی‌اش برای مردم مستضعف بیشتر باشد.
2ـ انتظار همه‌ی ما این بود و هنوز هم هست که بعد از گذشت حدود 40 سال از انقلاب ديگر در کشور ما فقیر وجود نداشته نباشد و آمار مددجوها روز به روز کمتر شود.
3ـ این ارتباطی که با حوزه‌ی علمیه خواهران برقرار کردید و از این مجموعه برای مسائل فرهنگی و دینی و علمی استفاده می‌کنید بسيار کار خوبي است و جای تشکر دارد و اجرش به مراتب از آن انفاق‌های مالی بیشتر است.
4ـ انسان وقتی کارها را می‌بیند احساس مي‌کند امروز مردم اطمینان بیشتری به کمیته امداد پیدا کرده‌اند.
5ـ اینکه می‌فرمائید درصد قمی‌ها از کل کشور در کمک دهی به کمیته امداد و کمک رسانی و صدقات بسیار بالاتر است این جای خوشحالی دارد.
6ـ قضیه‌ی زلزله ی غرب کشور و کرمانشاه نشان داد که مردم چقدر آمادگی کمک رسانی دارند.
7ـ ما نباید بر فقرا منت داشته باشیم! فقرا بر ما منت دارند که از کمیته امداد و ما کمک می‌گیرند.
8 ـ اين حقیقت باید در کمیته امداد متجلّی باشد که فقرا ولی نعمت ما هستند، اگر این فقیر و دعای فقیر و این کمک به فقیر نباشد معلوم نیست در این کشور چه اتفاقی می‌افتد.

برچسب ها :

امام خميني فاضل لنکرانی کميته امداد فقرا يادگار امام خميني رسيدگي به فقرا کمیته امداد امام خمینی قم