شب قدر؛ شب ارتباط با خدا و قلب ماه رمضان است/ امیرالمؤمنین(ع) سرمایه بشریت است

۰۴ خرداد ۱۳۹۸

۱۸:۳۷

۲,۶۰۰

خلاصه خبر :
بيانات حضرت آيت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم امامزاده محمد هلال بن علی(ع) شهر آران و بيدگل
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين و الصلاة و السلام علي سيدنا و حبيب قلوبنا أبي القاسم محمد و آله الطيبين الطاهرين المعصومين و لعنة الله علي أعدائهم اجمعين

شب نوزدهم ماه مبارک رمضان است. عناوین متعددی برای امشب مطرح است که باید پیرامون هر یک جداگانه به‌صورت مفصل صحبت کرد اما در این وقت کوتاه اشاره‌ای به برخی از این عناوین خواهم داشت.

يکي آنکه شب ضربت خوردن امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(علیه افضل صلوات المصلین) است که به همین مناسبت در این مکان شریف، شهادت آن حضرت را به امام زمان(عليه السلام) و امامزاده بزرگواري که در خدمتش هستیم، فرزند بلا فصل امیرالمؤمنین؛ هلال بن علی(ع) و شما شیعیان تسلیت عرض مي‌کنم.

دوم آنکه احتمال اینکه امشب شب قدر و شب تقدیر مقدرات الهی برای بشر تا یک سال آینده باشد هست. شب نوزدهم را شب تقدیر و شب بیست و یکم را شب ابرام و شب بیست و سوم را شب امضاء مي‌گويند که هر يک را توضیح اجمالی خواهم داد. سوم مسئله نزول قرآن کریم بر پيامبر اکرم(ص) و چهارم مسئله نزول ملائکه الهی از آسمان بر زمین در اين شب عزيز است.

ابتدا چند جمله‌ای در مورد امیرالمؤمنین(علیه السلام) عرض مي‌کنم که هم حق امشب تا اندازه‌ای از این جهت ادا شود و هم وظیفه خود را نسبت به این امامزاده جليل القدر انجام داده باشیم.

شیعه افتخار می‌کند که در میان اصحاب رسول خدا و اولياء و اوصياء، شخصیتی به مثل امیرالمؤمنین نبوده و نخواهد بود. ما افتخار می‌کنیم پیرو شخصیتی هستیم که آنقدر پیامبر برای او فضیلت بيان کرده که انسان از شمارش آن خسته می‌شود، البته این فضائل در کنار سیصد آیه قرآن در شأن امیرالمؤمنین است.

مثل این آیه شریفه «الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ»، خدای تبارک و تعالی می‌فرماید هدايت الهي و امنيت دنيا و آخرت براي کسانی است که ایمان آوردند و بر دامن ایمان آنها ذره‌ای گرد آلودگی ظلم و شرک ننشست. گاهی سؤال می‌کنند راه آرامش و خوشبختی چیست؟ راه رسيدن انسان به امنیت و آسودگي و آرامش جسم و روح و جان او در دنیا و آخرت به این است که مراقب باشد در فراز و فرودهای حوادث اجتماعی به ایمانش ضربه نخورد و ایمانش بخاطر قضایای پيش آمده کمرنگ نشود.

امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید این آیه در مورد علی بن ابیطالب(علیه السلام) است که از وقتی به خداي تبارک و تعالي و رسول خدا ایمان آورد حتي یک لحظه اين ايمان آلوده به شرک نشد. و اين در حالي است که در آیات دیگر مي‌بينيم خداوند مي‌فرمايد افرادی بودند که صبح خدمت پیامبر ایمان آورده و شب کافر می‌شدند، سپس دوباره ایمان مي‌آوردند و روز بعد کافر می‌شدند اما امیرالمؤمنین یک لحظه به خدا شرک نورزید، چنين فردي پیشوا و رهبر و امام ما شیعیان است.

ما باید با استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان و اين لیالی قدر، ولایت خود را نسبت به امیرالمؤمنین(ع) تقویت کنیم. شب قدر را کسی درک می‌کند که بین خودش و امیرالمؤمنین(ع) ارتباط برقرار کند و ولايتش را به امیرالمؤمنین عرضه کند و از حضرت بخواهد اگر اشکال و نقصانی در آن هست ولایت او را تکمیل کند.

اگر ما اين شب‌هاي قدر را، به بيداري گذرانده و از مجلس که  بيرون می‌‌رویم، ولايت حضرت در درون ما فرقی نکرده باشد، خسارت بزرگی است.

امروز رسانه‌های ما، مسئولین، پدران و مادران وظيفه دارند که جوان‌هاي عزيز را با امیرالمؤمنین(ع) آشنا کنند. امیرالمؤمنین(ع) سرمایه بشریت است.

فضائل امیرالمؤمنین آن قدر زياد است که انسان تعجب می‌کند، تازه پیغمبر(صلی الله علیه وآله) فرمود یا علی من اگر همه فضائل تو را بگویم این مردم بجاي خدا تو را می‌پرستند، من برای اینکه مردم از مسیر عبودیت خدا خارج نشوند بسياري از فضائل تو را بيان نمي‌کنم.

یکی از فضائلی که تازه به آن برخورد کرده‌ام اين است که پیامبر خدا(ص) می‌فرماید «مثل علیٍ کمثل سورة التوحید»، مثَلَ علی(ع)، مَثلِ سوره «قل هو الله احد» می‌ماند، همان‌طور که اگر کسي اين سوره را یک بار بخواند گویا یک سوم قرآن را خوانده، اگر دو بار بخواند دو سوم و اگر سه بار بخواند تمام قرآن را خوانده است و ثواب یک ختم قرآن به او می‌دهند. بعد پیغمبر فرمود اگر کسی با زبانش امیرالمؤمنین را یاد کند و با زبانش، فقط بگوید یا علی، به يک سوم ايمان مي‌رسد، اگر کسي با زبان و قلبش امیرالمؤمنین را دوست داشته باشد، دو سوم ايمان را بدست آورده و اگر با زبان و با قلب و دستش امیرالمؤمنین را یاری کند ايمانش کامل شده و به کل ايمان مي‌رسد.

این خیلی عجیب است! يا مي‌فرمايد «علیٌ مع القرآن و القرآن مع علیٍ» علي با قرآن و قرآن با علي است. حبّ به علی حبّ به قرآن و حب به خدای تبارک و تعالی است.

اينکه وهابیت نادانِ جاهل دور از حقیقت اسلام، شیعه را متهم به شرک می‌کند بخاطر اين است که نمی‌فهمد ما با حبّ علی به حبّ خدا می‌رسیم. خوب دقت کنید شیعه فقط نمي‌گويد حبّ علی برای ما ثواب دارد، موقع مرگ به فریاد ما می‌رسد، بلکه اساس حرف شيعه اين است که ايمان به خدا، اعتقاد به توحید و وحدانیت خدا و حبّ به خدا، بدون حب به امیرالمؤمنین(ع) محقّق نمی‌شود و این اعتقاد، ریشه قرآنی دارد.

پیغمبر(ص) فرمود «إن کنتم تحبون الله فاتبعونی» اگر شما خدا را دوست دارید مرا تبعيت کنید. امیرالمؤمنین هم برادر و نفس رسول خداست بدون تبعیت از رسول خدا و امیرالمؤمنین نمي‌شود به خدا رسید.

اینکه ما می‌گوئیم اگر کسي عمرش را با نماز و روزه و حج بگذراند ولی ولایت علي را نداشته باشد اعمالش مورد قبول نيست یک شعار احساسی نیست، این ریشه در اعتقادات ما دارد.

گاهی اوقات می‌گویند آيا این مبالغه و زیاده‌گویی نیست؟ چرا به کسی که تمام عمرش را نماز بخواند، در مسجد الحرام هر روز ختم قرآن کند، دائماً روزه باشد، هر سال حج برود، می‌گوئید نماز و روزه و حجّش قبول نیست اگر ولایت نداشته باشد؟ جواب اين است که اين را ما نمی‌گوئیم، اين قرآن است که از زبان وحي به پیامبر در قضیه غدیر مي‌فرمايد «و إن لم تفعل فما بلغت رسالته»، اي پيغمبر اگر ولایت امیرالمؤمنین را به مردم ابلاغ نکنی، بر رسالت خود و تمام زحماتت خط بطلان کشیده می‌شود.

بیائیم با امیرالمؤمنین(ع) آشنا شویم. در روایتي حضرت مي‌فرمايد «ولایة علی بن ابیطالب ولایة الله و حبّه عبادة الله»، ولايت علي بن ابيطالب ولايت خدا و حب آن حضرت عبادت خداست. امشب امير المؤمنين را واسطه خود قرار دهيد تا از خدا بخواهد حبّ حضرت را در قلب ما زياد کند.

این روایت را در ذهن شریف‌تان بسپارید و روی آن خوب فکر کنید، پیغمبر فرمود «من لم یقل علیٌ خیر البشر فقد کفر»، کلام بسيار عجيبي است که اگر کسی به زبان نیاورد علی، خیر البشر است کافر شده است.

به نقل تاريخ اين روايت از خليفه دوم است که بالای درب ورودی ضریح مطهر امير المؤمنين هم نوشته شده، خلیفه دوم گفت من خودم از پیامبر شنیدم اگر آسما‌نها و زمین را در یک کفه ترازو قرار بدهند و ایمان علی بن ابیطالب را در کفه دیگر، کفه‌ی ایمان علی سنگین‌تر از آنهاست. این چه ایمانی است؟ چرا ما نباید در این احادیث فکر کنیم و توجه پیدا نماييم.

برادران و خواهران، حقيقت احیا؛ ارتباط با امام زمان(ع) و ارتباط با ائمه طاهرین(عليهم السلام) است.

چرا وقتی می‌خواهیم قرآن سر بگیریم خداوند رحمان را ابتداء به خودش و سپس به چهارده معصوم قسم می‌دهیم برای اینکه اين ذوات مقدسه راه رسیدن به خدا هستند، خداوند خود فرموده که من یک راه دارم، راهی که مستقیم شما را به من می‌رساند و آن ولایت امیرالمؤمنین و اولاد طاهرينش است.

اما راجع به شب قدر که حرف زیاد است؛ قلب ماه رمضان شب قدر است، اگر کسی لیله قدر را درک کند مهمانی خدا را درک کرده و اگر کسی آن را درک نکند از ضیافت خدا بهره نخواهد برد و تنها چیز کمی به او خواهند داد. در اين سه شب نوراني سعی کنید فقط در فکر آخرت خودمان باشیم، حرف زدن‌ها را کم کنیم.

مرحوم میرزا جوادآقا ملکی تبریزی در این کتاب مراقباتش می‌گوید در شب قدر حتی وضع ظاهری انسان بايد تغییر کند، چون می‌خواهند مقدرات او را معین کنند، نگران نیستید؟ خدای تبارک و تعالی می‌خواهد براي سال آینده صحت و تندرستي، عمر، رزق و روزي، آبرو، ایمان و همه سرنوشت ما را تعيين کند ما چه می‌دانیم وقتی می‌خواهیم از دنیا برویم مسلمان از دنیا می‌رویم یا نه؟ شیطان در لحظات آخر چه بلایی سر انسان می‌آورد، او را وسوسه مي‌کند که این همه مظاهر دنیا از مال و اولاد و همسر را می‌گذاری و می‌روی. شب قدر انسان را برای مردن بیمه می‌کند، ما را برای مردن آرام می‌کند تا با نشاط از دنیا رويم.

شب نوزدهم شب تقدیر است، امشب مقدرات انسان را می‌نویسند در بعضی از تعابیر آمده شب نوزدهم يلتقي الجمعان است. از امام سؤال کردند که یلتقي الجمعان یعنی چه؟ فرمود «یجمع الله فیها ما أراد من تقدیمه و تأخیره و ارادته و قضائه»، یعنی در اين شب خدای تبارک و تعالی پرونده ما را که توسط ملائکه الهی بر قلب امام زمان نازل می‌شود مي‌نويسد.

امام هشتم(علیه السلام) به شيعيان خود ياد دادند که برای اثبات ولایت ما به سوره قدر احتجاج کنید، عرض کردند چطور؟ فرمود خدا می‌فرماید در شب قدر از همه جا ملائکه نازل می‌شوند شما از مذاهب دیگر سؤال کنید ملائکه شب قدر بر چه کسی نازل می‌شوند؟ باید یک حجّت و ولی‌ای از طرف خدا بر روی زمین باشد تا ملائکه بر او نازل شوند و پرونده‌ها و مقدرات بشر را بر او عرضه کنند؟ اين وجود مبارک غير از امام زمان(عج) و ائمه طاهرين نيست.

در شب نوزدهم خدای تبارک و تعالی مقدّر می‌کند که این انسان عمر خواهد کرد يا نه؟ حج مي‌رود يا نه؟ رزقش کم مي‌شود يا نه؟ همه را مي‌نويسد. در شب بيست و يکم اين مقدّرات ابرام شده و در شب بيست و سوم امضاء مي‌گردد. ابرام یعنی تأیید، اما تأییدی که ممکن است در آن بداء حاصل شود. ممکن است مقدرات انسان که در شب نوزدهم نوشته مي‌شود و در شب بیست و یکم تأييد مي‌گردد تا قبل از شب بيست و سوم مورد بداء قرار گيرد. یعنی اگر انسان دعا کند خداوند تغييرش دهد. «الدعا یردّ القضاء»، دعا آنچه را که قضاء حتمی الهی است برمی‌گرداند و تغییر می‌دهد. در بعضی از روایات از خود ائمه سؤال کردند در شبهای احیا چه کار کنیم؟ فرمودند نماز بخوانید، خصوصاً اگر نماز قضا دارید، ديگر آنکه تا می‌توانید صدقه بدهید، صدقه در لیله قدر بسیار اثر دارد.

در مناجاتی که حضرت موسی(علی نبینا و آله و علیه السلام) با خدای تبارک و تعالی دارد به خدا عرض می‌کند خدایا من می‌خواهم به تو تقرب پیدا کنم، فرمود «قربی لمن استيقظ لیلة القدر»، تقرّب من در بيداري شب قدر است. حتي نگذارید بچه‌هایتان بخوابند. در سیره فاطمه زهرا(سلام الله علیها) هست که آب به صورت حسنین می‌پاشید تا در شب‌های احیا بیدار باشند. سپس حضرت موسي عرض مي‌کند خدایا من رضای تو و جواز عبور از صراط را می‌خواهم. فرمود در شب قدر صدقه بدهيد، صدقه خیلی مهم است. هرچند دعا هم بسيار مهم است، دعا کنید و از دعا کردن خسته نشوید.

شب قدر؛ شب ارتباط با خداست. شب قدر؛ قلب ماه رمضان است و باید از آن به خوبی بهره ببریم، باید یاد گذشتگان و اموات کنيم. بزرگانی که بر ما حق دارند، بزرگانی که این امامزاده محترم را برای ما احیا کردند، علمای بزرگ این بلد و ديار کاشان که در کتاب‌های خود راجع به این امامزاده مطالبی را به یادگار گذاشتند. مرحوم ملا غلامرضا آرانی که از شاگردان مرحوم میرزای قمی بود، مرحوم ملا علی آرانی، ملا احمد نراقی، ملا حبیب الله شریف کاشانی اين بزرگان بر ما حق بزرگی دارند. باید به فکر مشکلات دنیای اسلام باشیم، اگر کسی در شب قدر فقط به فکر خودش باشد، شاید خدا بگوید چرا فقط به فکر خودت هستی، چقدر خودپسندی؟

باید به فکر اسلام و انقلاب و نظام باشیم، خون‌های شهدای عزیزی که اینجا آرمیده‌اند برای ما مسئولیت آور است و باید دعا کنیم، طبق بيان اهل فن امروز دشمن با همه وجود کمر به نابودي ایران و انقلاب اسلامي بسته است.

نابسامانی‌های داخلی، کم‌کاری‌ها و خیانت‌ها و اختلاس‌ها از یک طرف، و طرف ديگر دشمن با تمام قوا دنبال نابودی نظام اسلامي است. بحث این نیست که کسی برود و کس دیگری بیاید، بحث این است که اسلام ناب نباشد، شیعه‌ای که در مقابل ظلم می‌ایستد نباشد، شیعه‌ای که رهبر و مقتدايش امیرالمؤمنین(ع) است که وقتي امشب در بستر افتاده بود، امام مجتبی(ع) وارد شد دید فرق مبارک حضرت شکافته شده، شروع کرد با صداي بلند گریه کردن. امیرالمؤمنین(ع) فرمود حسن جان چرا گریه می‌کنی؟ عرض کرد آقا چرا گریه نکنم؟ اولین روز از آخرت شما و آخرین روز از دنیای شماست ما شما را از دست می‌دهیم! امام فرمود «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا»، دشمن ظالمين و ياور مظلومان باشيد.

ما باید در رأس دعاهایمان نابودي نقشه‌هاي دشمن و حفظ اسلام و شیعه و این نظام مقدس باشد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 




برچسب ها :

شب قدر شهادت حضرت علي(ع) شب نوزدهم ماه مبارک رمضان آران و بيدگل ضربت خوردن حضرت علي(ع) اميرالمؤمنين محمد هلال بن علی