نظام در محرومیت‌زدایی از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر خیلی کار کرده و نمونه‌اش فعالیت‌های این نهاد اصیل کمیته امداد است

۲۰ شهریور ۱۳۹۹

۱۴:۴۷

۹۴۲

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار دکتر زارع (رئیس مرکز برنامه و بودجه کمیته امداد) و مسئولین کمیته امداد قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرّحمن الرّحیم

نسبت به مسئولیت جدیدی که در کمیته امداد پیدا کرده‌اید تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم خدای تبارک و تعالی به فکر و ذهن شما عنایت خاص کند تا طرح‌های خیلی قوی و مفیدی را برای کمیته امداد طراحی کرده و راه‌اندازی نمائید.

یک مطلب این است که انتظار مردم از انقلاب اسلامی، افزون بر نابودی رژیم طاغوت و تحقق و حاکمیت دین، رشد و تعالی در وضع معیشتی و رفاه اجتماعی مردم بود و این که نظام و حکومت توجه به اقشار آسیب‌پذیر داشته باشد.

ما اگر بخواهیم قضاوتی نسبت به این چهل ساله گذشته داشته باشیم انصافاً نظام در محرومیت‌زدایی از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر خیلی کار کرده و نمونه‌اش فعالیت‌های این نهاد اصیل کمیته امداد است که به دست مبارک امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) پایه‌ریزی شد.

مناسبت است کمیته امداد آماری از خدمات چهل ساله خود را جهت آگاهی عموم از رسانه‌ها و صدا و سیما منتشر کند.

واقعاً کارهای زیادی شده و اگر کسی بگوید اصلاً نظام توجهی به فقرا و مستضعفین نداشته این یک قضاوت کاملاً غیر عادلانه و غیر مسئولانه است. ولی همه حرفها در این است که آنچه که مقصود امام راحل و رهبری معظم انقلاب و مراجع بزرگوار و بزرگان دین هست هنوز محقق نشده است. یعنی توقع ما این بود که باید طوری برنامه‌ریزی می‌شد که بعد از چهل سال فقیر و محتاجی در جامعه نداشته باشیم! البته مشکلات همیشه بوده، اما در بحرانی‌ترین شرایط مردم خودشان در میدان حاضر و کمک کرده و رقم‌های بالایی را در اختیار کمیته امداد قرار داده‌اند.

بنابراین اکنون طوری برای آینده برنامه‌ریزی کنید که موضوع فقر از بین برود و به جایی برسیم که بگوئیم فقیر نداریم. البته این از خصوصیات دوران حکومت حضرت حجت(عج) است ولی اگر تا آن حد هم نمی‌توانیم لااقل تا یک حدی از بین برود. به خصوص بعد از ابتلای کشور به ویروس کرونا باید کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و این مراکزی که از قدرت مالی خوبی برخوردارند با تمام وجود به میدان بیایند.

کرونا افراد بسیاری را بیکار کرد که قبل از آن محتاج نبودند و کار می‌کردند، هر روز رسانه‌های بین المللی آمار دقیق بیکاری را در  آمریکا و اروپا منتشر می‌کنند، در ایران ما هم حتماً این آمار موجود است. باید برای این افراد برنامه‌ای طراحی شود. اینکه دولت گاهی اوقات بسته‌های معیشتی را در اختیار مردم قرار بدهد دردی را دوا نمی‌کند، این حتی به عنوان یک مسکن هم نمی‌تواند باشد، مگر این بسته‌های معیشتی برای چند روز کفاف می‌دهد؟ باید یک فکر اساسی برای کسانی که در اثر کرونا بی کار و خانه‌نشین شدند، بشود. شاید خیلی از این افراد خجالت می‌کشند به کمیته امداد مراجعه کنند.

در همین قم هستند افرادی که واقعاً به خاطر کرونا کارشان را از دست داده‌اند و به کمیته امداد مراجعه نکرده و نمی‌کنند، چون شأنشان اقتضا نمی‌کند. باید در هر شهری از طریق اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و مسئولین مشاغل مختلف، آمار و مشخصات کسانی که بی‌کار شده‌اند را به دست آورده و به داد اینها برسید.

نکته دوم، همینطور که فرمودید برای تأمین نیاز آموزشی فرزندان 50 هزار خانواده، 50 هزار تبلت از کارخانه‌ای خریداری کرده‌اید،معلوم می‌شود که ما می‌توانیم استفاده از تولیدات داخلی را در یک حد وسیعی با یک قیمت خیلی کم در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار دهیم. من خواهشم این است که بدون عنوان کمیته امداد این کار را توسعه دهید. چون وقتی عنوان کمیته امداد در میان باشد یک عده می‌گویند نمی‌دانم من فقیر هستم که از اینها کمک بگیرم یا نه؟

متدیّنین این تردیدها را دارند، الآن در بخش دانشگاهی، چقدر دانشجو داریم که برای ازدواج‌شان و تهیه لوازم زندگی مشکل دارند، در همین حوزه علمیه استادی را سراغ دارم که دو دختر دمِ بخت دارد، به من می‌گوید قدرت اینکه یک جهیزیه مختصر برای اینها تهیه کنم ندارم، برای رعایت شئون همه افراد بیائید مثلاً 50 هزار یخچال و دیگر وسائل را در فروشگاه‌هایی با قیمت تمام شده در اختیار این گونه افراد قرار دهید.

مخصوصاً در این بی‌ثباتی قیمت‌ها که امروز در کشور ما حاکم است، که یک درد بی‌درمانی است و به تحریم هم ربطی ندارد، خودرو در این کشور انبار شده در تهران و غیر تهران، هیچ ربطی به تحریم‌ هم ندارد، شب می‌خوابند و فردا 25 میلیون به قیمت اضافه می کنند، چرا باید این طور بشود؟

این یک فاجعه است بعد هم وعده به مردم می‌دهند که ما گشایش اقتصادی درست می‌کنیم، ما دیگر خجالت می‌کشیم از اینکه هر روز در اخبار می‌شنویم بررسی قیمت خودرو در دستور کار دولت قرار گرفت! یعنی چه؟ بعد از این همه وقت، بعد از اینکه قیمتهای کاذب اینطور بالا رفته و پدر مردم را درآورده! آنگاه می‌گویند دلال‌ها! این دلال‌ها چه کسانی هستند؟ قوه قضائیه این موضوع را بررسی کند.

می‌خواهم بگویم این بی‌ثباتی در قیمت‌ها کمر مردم را شکسته و این مسئله اعتبار نظام ما را که محصول خون‌های شهیدان بزرگوار و مردم فداکار است خدشه‌دار می‌کند، پیشنهاد من این است که این مجموعه‌های اصیل نظام به میدان بیایند و ضروریات زندگی مردم، حتی مسئله خودرو را با قیمت تمام شده و سود خیلی کم در اختیار مردم قرار بدهند که مردم احساس کنند می‌شود هنوز زندگی کرد.

ما که با مردم در ارتباط هستیم مشکلاتشان را به ما می‌گویند و می‌پرسند چه کنیم؟ قبلاً گفته می‌شد این مشکل وجود دارد و حل می‌شود اما الآن به این نقطه رسیدند که می‌گویند قابل حل نیست! روز به روز دارند این وضع را بر مردمی که بار این نظام روی دوش‌شان بوده، جبهه‌ها را اداره کرده و در راهپیمایی‌ها حضور یافته‌اند سنگین‌تر می‌کنند، به نحوی که مردم ضعیف احساس خرد شدن می‌کنند. عرضم این است که آقایان دلسوزی که در تهران هستند و این مسائل را از ما بهتر می‌دانند، بنشینند یک فکر اساسی کنند.

به نظر من این کار شدنی است، همین 50 هزار تبلتی که فرمودید و من از خبرش خیلی خوشحال شدم، دلیل است که می‌شود این کار را کرد.

به هر حال حال به سهم خودم از تلاش‌های کمیته امداد در رسیدگی به وضع اقشار کم‌درآمد تشکر می‌کنم، خدا رحمت کند مرحوم آقای عسکراولادی و آقای نیری و همه کسانی که در این نهاد خیلی تلاش کردند و یادگار خوبی از خودشان به جا گذاشتند و در رأس همه امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) را که یادگار بسیار ارزشمندی از خود به جای گذاشت، بالأخره یکی از نهادهایی که آبروی این نظام را حفظ کرده کمیته امداد است.

دعا می‌کنم خداوند شما را کمک کند و بتوانید در این شرایط بحرانی نظام را حفظ کنید و مقداری از مشکلات مردم را کم کرده و آرامش در زندگی مردم به وجود آورید.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

تصاویری از این دیدار



برچسب ها :

آیت الله فاضل لنکرانی کمیته امداد قم دکتر زارع محرومیت زدایی مستمندان کمک به فقرا