پدافند غیر عامل می‌‌تواند بین «دعا، توسل و معنویت» و «طب» رابطه خوبی ایجاد کند

۰۸ آبان ۱۳۹۹

۱۳:۱۳

۸۸۷

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن خوش‌‌آمد گویی به جنابعالی و همراهانتان، قبل از ماه محرم در مرکز فقهی یک نشست علمی‌‌راجع به «فقه کرونا» برگزار شد.

خودم یک بحث مفصلی داشتم، غالب بزرگان حوزه معتقدند که کرونا را باید از طریق مسائل علمی‌‌و معنوی حل و فصل کرد و برای رفع آن، نیازمند راهکار علمی‌‌و معنوی می‌‌باشیم.

یکی از اعتراضات ما این است که صدا و سیما با تأکیداتی که رهبری فرمودند، نسبت به مسئله کرونا، آن جهت معنوی‌اش را هیچ استفاده نمی‌کند. لذا ببینید وقتی که یک مقدار اوضاع کشور از جهت کرونا خوب می‌شود، دو مرتبه مردم در همان مسیر قبل کرونا راه می‌روند.

صدا و سیما می‌‌تواند عامل بسیار مهمی‌‌برای تشویق و تربیت مردم به سمت معنویت و تحکیم اعتقادات و توجه بیش از پیش مردم به بحث دعا و توسل  برای رفع بیماری این ویروس منحوس باشد و حوزه هم به این مسئله تأکید دارد.

حوزه علمیه علاوه بر تأکید مردم عزیز بر توسل و دعا، نسبت به مسائل علمی‌‌ پزشکی توجه خاص دارد.

در مصاحبه ای که چند روز قبل با یکی از دوستان شما داشتم نکاتی را گفتم که باید از همین مسیر پدافند غیر عامل مسئله پیشگیری در همه ابعاد دنبال شود، چه در جهت سلامت جسمی ‌‌باشد، یا سلامت روانی یا سلامت دینی، چرا که همه دستوراتی که دین دارد، مجموعا در جهت همین پیشگیری است.

باید به جایی برسیم که در بیمارستانها در کنار توجه به بحث موازین بهداشتی، به معنویت، دعا و توسل به اهل بیت(ع) هم توجه ویژه‌‌ای شود.

حوزه علمیه نسبت به مشکلات وگرفتاری‌‌های مردم بی توجه نیست.

حضور طلاب در کنار کادر درمان در دوران کرونا از نقاط درخشان روحانیت و تاریخ حوزه شد، که طلبه‌ها به صورت خودجوش و جهادی تلاش کردند. معلوم می‌شود تربیت طلبه‌ها بر اساس دین و آن مشی حوزوی یک چنین افرادی را بار ‌آورده است.

عده ای از شاگردان و دوستان خودم در این فعالیت شرکت داشتند. آن اوایل یادتان هست که در غسالخانه‌ها، هیچ کس حاضر نبود کسانی که بر اثر کرونا جانشان را ازدست داده بودند بشوید، حتی بعضی‌ها را هم بدون غسل دفن کردند. ولی این طلاب بودند که داوطلبانه در مجموعه نظام حضور پیدا کردند. اما متأسفانه این مسئله مهم و حضور جهادی طلاب و روحانیون در بحث کرونا و کمک کردن آنها به مردم، آنگونه که شایسته بود مورد توجه قرار نگرفته و تبلیغی از آن از سوی مجموعه نظام نشده است.

حضور طلاب بالای سر بیماران کرونایی در لحظاتی که اینها بین دنیا و آخرت بودند کار فوق العاده‌‌ای بود.

بیمارستان‌های ما از معنویت خالی است، یعنی ما در کنار اینکه مجموعه پزشکی قوی و پرستارهای بسیار خوب، معتقدیم حتماً باید در هر بیمارستانی یک بخش معنوی کنار این کارهای پزشکی متعارف داشته باشد.

دین ما می‌گوید اصلاً مسئله دعا و توسل برای انسان یک اطمینان و آرامشی می‌آورد که خود آن آرامش، عامل بهبودی است.

از حالا یک برنامه‌ریزی کنید و وقتش هم حالاست. «أبَى الله أن يجري الامور إلاّ بأسبابها»، علت مریضی باید ریشه یابی شود، این علوم را هم خدا ایجاد کرده و می‌‌فرماید ببین راه علاجش از طریق علم چیست؟ راهش را پیدا کن و از همان استفاده کن.

اینکه انسان بداند ورای این عالم یک عالم دیگری است، خودش را در بن‌‌بست نبیند، این که بداند وقتی که می‌‌میرد یک عالم دیگری برایش شروع می‌‌شود. عقیده‌ام این است که در برنامه پدافندی‌تان از الان برنامه‌ریزی کنید، نظام، برنامه‌ریزی کند، پدافند غیر عامل می‌‌تواند بین «دعا، توسل و معنویت» و «طب» رابطه خوبی ایجاد کند. در بیمارستانها در کنار کادر درمانی و بهداشتی و اطباء، کادر معنوی قوی هم قرار گیرد.

خیلی از شما تشکر می‌کنیم، امیدوارم جنابعالی و مجموعه شما در این مسئله موفق باشید. با حضور جنابعالی بخش علمی ‌‌پدافند غیر عامل باید جایگاه خودش را در حوزه باز کند، جای این بحث در حوزه خالی است، باید به جایی برسیم که «فقه پدافند غیر عامل» در حوزه ایجاد شود، تا از هر لحاظ بتوانیم در این نوع مسائل جدید و حساس، اثرگذار باشیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


تصاویری از این دیدار



برچسب ها :

پدافند غیر عامل «دعا توسل و معنویت» و «طب» فقه پدافند غیر عامل