حضور ما در این مراقد مطهره برای تقویت توحید است/ بسیجی یعنی کسی که غیر از خدا چیز دیگری را در نظر نگیرد

۰۵ آذر ۱۳۹۹

۱۶:۳۹

۱,۶۲۹

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) پیرامون حضرت معصومه(سلام الله علیها) و هفته بسیج
آخرین رویداد ها

بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلى الله على سيدنا محمد و آله الطاهرين

بیانات پیرامون حضرت معصومه(سلام الله علیها)
فردا مصادف با سالروز وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) است.

گرچه از نظر تاریخ مثل بسیاری از موارد دیگر نمی‌توانیم به صورت یقینی بگوییم یا حتی شاید یک مدرک معتبر هم بر این معنا نباشد، اما مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) می‌فرمودند بالأخره این بانوی بزرگوار یک روزی به دنیا آمده و در همان سنین جوانی هم در همین قم به رحمت خدا رفته است، و از یمن حضور ایشان در قم و وجود مرقد مطهرشان، شاهد این همه برکات بوده و هستیم؛ از جمله حوزه با عظمتی که امروز ستون استوار خیمه شیعه در دنیاست و علما، فقها، مفسران بسیار بزرگ و محققان عالیقدری که همه در این حوزه تربیت شدند، انقلاب شکوهمند اسلامی ما به برکت این بانوی مطهره و توسل به ایشان در کنار این مضجع شریف، شکل گرفت. بنابراین برای تکریم این بانو یک روزی را به عنوان ولادت و روزی را هم به عنوان رحلت قرار دادند.

ما باید به عنوان طلاب حوزه توجه خود را به حضرت بیشتر کنیم. یک طلبه باید ارتباطش با عتبات عالیات، ائمه معصومین(علیهم السلام) و هم‌چنین امامزاده‌هایی که مورد سفارش خود ائمه(ع) بوده‌اند، قوی باشد و از فرصت زیارت آنها، زیاد استفاده کند و در جهت تقویت جنبه‌های معنوی خود از آن نباید غفلت کند.

ما اگر با انوار مقدسه ائمه طاهرین(علیهم السلام) و اولاد آنها مرتبط باشیم می‌توانیم به خوبی این راه پر فراز و نشیب علمی را طی کنیم، در غیر این‌صورت قطعاً بدون هیچ تردیدی، سقوط خواهیم کرد.

از اموری که انسان را خوب حفاظت کرده و انسان احساس می‌کند که نگهبان بزرگی برای اوست؛ همین ائمه معصومین(علیهم السلام) و زیارت آنهاست.

زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) را عموم مردم هم باید مغتنم بشمارند. از زمانی که روزی را به عنوان ولادت و نیز روزی را به عنوان وفات حضرت تعیین کردند، توجه دنیای شیعه به حضرت معصومه(سلام الله علیها) خیلی زیاد شد، به طوری‌که قابل مقایسه با گذشته نیست و این موفقیت بسیار بزرگی است.

مردم هر چه با این اعتاب مقدسه ارتباط داشته باشند، توجه‌شان به خداوند متعال بیشتر خواهد شد. هرچند وهابیت جاهل و دشمنان شیعه می‌گویند این کار شرک است و از مختصات شیعه است، آنها نمی‌فهمند که حضور ما در این مراقد مطهره برای تقویت توحید است.

ما معتقدیم که در ارتباط با این ذوات مقدسه می‌توانیم به درجات بالایی از معرفت خدای تبارک و تعالی دست پیدا کنیم و إلا هیچ شیعه‌ای نمی‌گوید ما باید امام را بپرستیم یا برای امام یا امامزاده وجود استقلالی و قدرت استقلالی قائل باشیم، می‌گوییم اینها مقرب درگاه خدا هستند و حساب ویژه‌ای نزد خداوند دارند، اینها مظهر اسماء و صفات الهیه هستند و ما از این طریق می‌خواهیم به خدای تبارک و تعالی نزدیک شویم.

برکات ائمه معصومین(علیهم السلام) و حتی حضرت معصومه(سلام الله علیها) منحصر به شیعیان و مسلمانان نمی‌شود، بلکه شامل همه انسان‌هاست که خود من خاطراتی در این مورد دارم که در بعضی از مواقع عرض کرده‌ام.

بیانات پیرامون بسیج

مطلب دوم اینکه این ایام مصادف با هفته بسیج است.

بسیج یکی از نهادهای نورانی، مقدس، مهم و مؤثر در تداوم و استقرار انقلاب است.

به برکت درایت امام این نهاد مبارک در کشور ما تأسیس شد و در دوران دفاع مقدس شاهد آثار و برکات فراوان آن بودیم و بعد از دوران دفاع مقدس هم واقعاً هر جا بسیجی به معنای واقعی - نه کسی که فقط از بسیجی بودن یک اسم داشته باشد!- بسیجی که معیارش را امام و رهبری معظم بیان فرموده و آن معیار این است که غیر از خدا چیز دیگری را در نظر نگیرد، دنبال دنیاطلبی، ریاست طلبی و اینگونه امور شیطانی و دنیوی نباشد، بخواهد پرچم دین خدا را بر بلندترین قله‌های جهان به اهتزاز درآورد.

بسیجی یعنی اینکه دنبال استقرار حکومت خدا روی زمین هستم، دنبال حکومت حقه جهانی حضرت مهدی(عج) است که وعده خدای تبارک و تعالی در قرآن کریم می‌باشد، و می‌گوید باید زمینه را برای حکومت آن حضرت فراهم کنیم.

بسیجی یعنی کسی که دنبال اجرای احکام اسلام است، بسیجی یعنی کسی که در پی کسب اخلاق و اعتقادات اسلامی در حد بالایی است و تلاش می‌کند آن را در وجود خودش پیاده نماید. هم‌چنین به دنبال رشد این فضائل در سطح جامعه است.

با معیارهایی که برای ما ذکر کرده‌اند چه نهادی مقدس‌تر، مهم‌تر و باارزش‌تر از بسیج؟! در میان نهادهای عمومی، ما نهاد گسترده نورانی این چنینی سراغ نداریم. بسیجی یعنی کسی که دنبال استقلال کشور است، بسیجی یعنی کسی که چشم به بیگانگان ندوزد، امیدی به توجه خارجیان نداشته باشد، به این می‌گویند بسیج. بسیجی یعنی کسی که توکل بر خدای تبارک و تعالی دارد و با نیروی توکل، دنبال علم، صنعت و تخصص می‌رود و می‌خواهد زیر یوق دشمنان اسلام قرار نگیرد.

ما قاعده مسلّمی در فقه به عنوان «نفی سبیل» داریم که از آیات قرآن به خوبی استفاده می‌شود کفار نباید ولایت و حکومت بر مسلمین داشته باشند، این یکی از قواعد سیاسی مسلم در فقه ماست، بسیجی دنبال این است که در هیچ کجا، حتی در حدّ بسیار نازل، یک کافر بر مسلمانی حکومت نداشته باشد. این فکر، فکر بسیجی است.

من یاد کنم از مرحوم والدمان(رضوان الله تعالی علیه) وقتی که بسیج روحانیت در همین حوزه مقدسه قم تشکیل شد، خود ایشان اولین مسئول این مجموعه مبارک در قم بود. کارهای فراوانی هم انجام شد که همه از آن اطلاع دارید، ما باید این نهاد را به معنای واقعی کلمه حفظ کنیم و روحیه بسیج را در مردم گسترش دهیم، این چیزی نیست که یک امر سیاسی باشد، بسیجی یعنی کسی که جناح و جناح‌بازی برای او معنا نداشته باشد، نگوید فلان گروه و جناح باید بالا بیاید و گروه دیگر پایین آید، بسیجی یعنی آنکه بگوید خدا باید همیشه معیار باشد و بس، همان چیزی که امام و رهبری مکرر بیان فرموده‌اند.

ما باید این روحیه را در بین مردم بیش از گذشته نشر بدهیم، ان شاء الله.

اگر بخواهیم انقلاب‌ ما استمرار پیدا کند باید این روحیه بسیجی بودن را حفظ کنیم که جهادی بودن یکی از شعبه‌های آن است.

یکی از خواص بسیجی بودن این است که انسان کارهای جهادی انجام دهد، مانند این کارهایی که امروز طلاب عزیز ما در این وانفسای کرونا در بیمارستان‌ها انجام داده و می‌دهند. مسئول آموزش مرکز فقهی برای بنده نقل کرد که یکی از طلاب، پدر و مادرش در شهرستان گرفتار کرونا شدند و او مجبور شد برای نگهداری آنها از قم برود، با اینکه چند برادر و خواهر داشت، اما هیچکدام حاضر نشدند به پدر و مادر بیمارشان رسیدگی کنند.

این می‌شود روحیه بسیجی، فداکاری کردن برای اسلام، برای پدر و مادر، برای هم‌نوع، برای انسان، برای مسلمان‌ها، این خیلی ارزش بزرگی است و جزء افتخارات حوزه ماست که در این قضیه کرونا طلاب جهادی ما در بدترین شرایط در بیمارستان‌ها حضور یافتند.

طلبه‌ای با وجود اینکه همسرش مشکل وضع حمل داشت، او را به بیمارستان دیگری سپرد و در کنار بیماران کرونایی حضور پیدا کرد. اینها خیلی مهم است.

هر یک از ما باید توجه کنیم که چکار کنیم بسیجی شویم؟ چکار کنیم تا یک باری را که بر زمین مانده برای خدا برداریم و به اسلام خدمت کنیم.

امیدواریم که این روحیه هر روز بیشتر از گذشته گسترش پیدا کند، إن شاء الله.


برچسب ها :

رحلت حضرت معصومه(س) حضرت فاطمه معصومه(س) فاطمه معصومه(س) بسیج هفته بسیج معنای بسیج معنای بسیجی بسیجی واقعی مقام رهبری و بسیج