هلال احمر قم سعی کند عنوان «الخلق عیال الله» را کشوری و حتی بین‌المللی کند

۱۸ فروردین ۱۴۰۰

۱۳:۴۵

۷۹۴

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در ديدار مسئولین هلال احمر استان قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلى الله على سيدنا محمد و آله الطاهرين

از گزارش بسیار خوب آقای بهرامی که از چهره‌های فهیم و خدوم قم و مدیر بسیار توانایی است درباره ابعاد فرهنگی اجتماعي هلال احمر خصوصاً در اين ايام کرونايي استفاده کردیم.

اين نکته روشن است که بالأخره مجموعه هلال احمر قم باید با هلال احمر سایر استان‌ها و حتی تهران تفاوت داشته باشد بخاطر امتيازات و ويژگي‌هايي که دارد و بايد به آنها توجّه بشود. يک ويژگي کنار حوزه مقدسه قم و مراجع و علما بودن است که می‌توانید از انفاس و ارشادهاي علمي و معنوي اين بزرگواران در رشد و تحکيم اين مجموعه استفاده کنيد. هر چند هلال احمر يک سازمان بين‌المللي است که نه تنها در ايران و قم بلکه در کل جهان به بشر خدمت مي‌کند اما نباید همان انتظاری که در سایر کشورها از هلال‌احمر می‌رود به همان اندازه در ایران و قم مطرح باشد.

در سایر کشورها ملاک و شاخصه‌ی اصلی فعاليت‌هاي هلال احمر فقط حس نوع دوستی و انسان دوستی است که در جريان بحران‌هايي مثل، سیل و زلزله و ... به میدان کمک به جامعه مي‌آيد و اين خيلي هم خوب است و اسلام هم بر مسئله خدمت به مجموعه بشر خصوصاً مسلمانان تأکيد مضاعف دارد.

البته اين نکته‌اي که بيان خواهم کرد نظر بنده است. شايد شما بهتر بتوانيد آن را دنبال کنيد. در دنيا اين مجموعه بين‌المللي فقط تحت عنوان کمک به بشر فعاليت مي‌کند و اينکه افراد آسيب‌ديده هم‌نوع ما هستند و ذاتيات مشترک با هم داريم، ولي ما در جامعه اسلامي به بشر افزون بر انسان بودن به عنوان عيال الله خدمت مي‌کنيم، ارزش این عنوان خیلی بالاتر از عنوان بشر است که متأسفانه ارزش آن را هم در یک مواردی به بهانه دفاع از بشر پائین آورده‌اند.

توضيح آن‌که يک وقت انسان را به عنوان اینکه یک انسان است، در نظر مي‌گيريم که چه ویژگی مهمی دارد؟ البته اين خود يک ارزش است، ولی يک وقت انسان به عنوان عیال الله و عیلوله خدا مطرح مي‌شود چه کافر باشد يا مؤمن، چه عادل چه فاسق، چه عالم چه جاهل، چه پير چه جوان، چه مرد و چه زن، همه عیلوله خدای تبارک و تعالی هستند. از اين منظر براي خدمت به انسان‌ها یک باب خیلی وسیعی باز می‌شود، و طبعاً کیفیت خدمت و آثار دنیوی و اخروی آن بسيار تفاوت خواهد کرد.

عقیده من این است که هلال احمر قم سعی کند این عنوان را کشوری و حتی بین‌المللی کند، چرا ما باید بنشینیم از آن طرف دنیا بگویند خدمت به انسان بما هو انسان، بله این درست است و در ارزش آن تردیدی وجود ندارد اما یک عنوان بالاتر و مهم‌تر هم هست که صبغه الهی پیدا می‌کند و با در نظر گرفتن آن، انسان با عشق و علاقه زياد کار کرده و انگيزه‌اش خیلی تفاوت پیدا می‌کند. مسلماً تعداد افرادي که می‌خواهند جذب این مجموعه بشوند و نيز داوطلبين همکاري در بحران‌ها خیلی بیشتر می‌شود.

در تابلوی هلال احمر قم روی «الخلق عیال الله» کار کنید، آن را به تهران و ساير استان‌ها بدهید تا فرهنگ سازی شود و دايره آن حتی از ایران هم خارج شود. این مسئله مهمی است که حس نوع‌دوستی انسان را صد برابر کرده و آثار دنیوی و آثار اخروی هم در پي دارد.

نکته دوم این است که راجع به «الخلق عیال الله» باید کارهای پژوهشی در حوزه، توسط محققين صورت پذيرد. اينکه خدا تا چه اندازه می‌خواهد به عیالش کمک بشود؟ حدی دارد یا نه؟ مراتب دارد یا نه؟

نکته سوم این است که از هلال احمر قم انتظار مي‌رود هر چه می‌‌تواند قوی‌‌ کار کند، چون قم پایگاه انقلاب است هلال احمر نبايد مجموعه ضعیفی در قم باشد، قبلاً هلال احمر حضور جدی در میدان خدمت‌رساني و کمک‌هاي مؤمنانه نداشت، حضورش در حد کمک‌های اولیه بود و در حاشیه حوادث قرار داشت، اما به نظر من در اين چند سال اخير خصوصاً در قضاياي زلزله و سيل و بعد هم اين بيماري کرونا، تحولي در آن ايجاد شده و اولین گروهی که حضور پیدا می‌کند هلال احمر با یک خدمات وسیع است. واقعش هم همین بايد باشد.

حضور هلال احمر باید قبل از کمیته امداد و بهزیستی و نهادهای دیگر در بحران‌ها و حوادث بوده و بتواند پیش‌گیری از حوادث داشته باشد، مردم را از از همان دوره دبستان و دبیرستان و حوزه‌های علمیه آموزش دهيد. در گذشته آموزش‌های هلال احمر در حد کمک‌های اولیه بود مثلاً اگر دست انسان سوخت چکار کند؟ ولی الآن آسیب‌ها خیلی زیاد شده، لذا این ارتباطي که فرموديد با یک دهم مردم داريد و این گستردگي ارتباط با جوان‌ها، خیلی مهم است.

دایره کاری هلال احمر بايد هر چه بيشتر گسترده‌تر شود تا مردم بيشتر جذب آن شوند. اقدام بر تهيه دستگاه اکسیژن و امانت دادن به بيماران در اين ايام کار خیلی خوبی است، نمی‌دانم استان‌های دیگر هم داشتند یا نه؟

اگر هلال احمر بخواهد منتظر دريافت امکانات از دولت باشد کافي نيست. ولی وقتی فرهنگ سازی کند و خیرین را به میدان بیاورد و برای مواقع بحران از آنها کمک بگیرد و این کمک‌ها را ذخیره کند. در آن لحظات بحراني دستش باز خواهد بود.

به‌هرحال بنده به سهم ناچیز خودم از زحمات شما تقدیر می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



برچسب ها :

فاضل لنكراني هلال احمر قم مسئولین هلال احمر استان قم دیدار مسئولین هلال احمر استان قم با آیت الله فاضل لنکرانی الخلق عیال الله انسان دوستی نوع دوستی در اسلام