تلاش کنيد مبانی روانشناسی را از منابع دينی‌‌مان استخراج کنيد

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

۱۷:۰۳

۴۸۱

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار مسئولین طلاب جهادی استان قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین

این تلاش ايثارگرايانه طلاب جهادی در قضاياي کرونا و سيل و زلزله مايه آبرویی برای قم و حوزه علميه شد و حتّي صداي تحسين عده‌اي از افراد که به روحانيت عناد مي‌ورزيدند را برآورد و نگرش بسياري از افراد جامعه را عوض کرده و به خوبي نشان داد روحانیت به هنگام بحران‌ها همیشه در صف اول قرار می‌گیرد.

اين کار ياد و خاطره فداکاري‌هاي روحانيت را در ايام دفاع مقدس زنده کرد و این ارزش زیادی دارد. من معتقدم با این ایثارگری شما و دوستان‌تان خداوند متعال ابواب دیگری را هم بر روي شما خواهد گشود. شما ببینید از کجا شروع کردید؟ از خدمت به زائرين اربعین، بعد هم مسئله سيل و کرونا، ممکن است در آينده بحران‌های دیگری هم پیش بیاید که نیاز به حضورتان باشد بنابراين لازم است پایه‌های علمی روانشناسی دینی را محکم کنید.

یکی از نقاط ضعف روحانیت در طول تاریخ عدم آشنايي با روانشناسی ارتباطات است، یعنی یک طلبه بايد بداند حتی در مجموعه خانواده خودش چگونه ارتباط صحيح و مؤثر با همسر و فرزندش برقرار کند، تا بتواند آموزه‌هاي ديني را به خوبي به آنها و جامعه منتقل کند. از اين رو لازم است هر طلبه‌ای در حوزه یک دوره روانشناسی عمومي را ببیند. یک روحانی ولو قوي‌‌ترین منطق و استدلال را داشته باشد اما به هنگام بيان بايد بداند شرايط مخاطب را چگونه درک کند تا بر اساس آن مطالب خود را در قالب مناسب عرضه کند.

مثلاً نحوه کلام و برخورد عاطفانه براي هدايت جواناني که رعايت احکام شرع را نمي‌کنند بسيار مهم است. والاّ اگر نحوه بيان طوري باشد که او تصور کند از راه کینه و قلدری او را امر و نهي می‌کنيد، نه اثر بخش خواهد بود و نه اسلام اين را قبول دارد و ضد آن چیزی مي‌شود که می‌خواهید به آن برسید.

من معتقدم کتاب‌های اخلاقی و کتاب‌هایی که در مورد کرامات و زندگینامه بزرگان نوشته شده زیاد است اما براي نهادينه کردن اخلاقيات در بين طلاب که مربيان و مبلّغان اخلاق جامعه خواهند بود نياز به آشنايي با مباني روانشناسي ديني داريم.

بحمدالله این مجموعه شما سرمايه‌اي برای حوزه، مردم و نظام و انقلاب است. به هر حال روشن است آنها که به هنگام بحران‌ها به ميدان می‌آیند چه کسانی هستند، اين طلبه‌ها، بچه‌های سپاه و بسیج هستند که در خط مقدم بحران‌ها قرار دارند. لذا هر چه مي‌توانيد پایه‌های علمی اين مجموعه را محکم‌تر کرده و آن را توسعه بدهید.

بنده به سهم خودم از شما تشکر مي‌کنم و اين گزارش شما و اينکه تاکنون موفق به آموزش هزار طلبه شديد و از آنها در کارهاي جهادي استفاده مي‌کنيد در خود ما یک امیدی را تازه کرد.

با این کار جهادی طلبه‌ها، غیر از اینکه عده زیادی از مرگ نجات پیدا کردند، حتی آنهایی که مردند با آرامش مردند، و موجب تسلاي خاطر خانواده‌هاي داغدار آنان شد که ديدند در نسل امروز حوزه طلابی هستند که از دنیا و ارزش‌های ظاهری و کاذب آن دل بريده و در خط مقدم جهاد سلامت ايثار مي‌کنند ولو بعضی هم جان خانواده‌شان در خطر قرار می‌گیرد اين از افتخارات حوزه ماست.

توصيه مي‌کنم تلاش کنيد مباني روانشناسي را از منابع ديني‌مان استخراج کنيد. امروز يکي از آسيب‌هايي که در جامعه ما وجود دارد ضربه‌هایی است که روانشناسان غربی به مردم وارد مي‌کنند. به مراجعانشان می‌گویند اضطراب داری شراب بخور، يکي از نزدیکان ما نزد خانم روانشناسی در تهران، رفته، به او گفته اگر می‌خواهی آرامش پیدا کنی روزی یک استکان شراب بخور!

طلابی را به عنوان متخصص روانشناسی تربيت کنيد که افزون بر علم امروز، آیات و روایات و مبانی محکم اين علم را بلد باشند و اینها با جوان‌ها کار کنند، اثر این کار از صد منبر بیشتر است.

الآن در برخي برنامه‌هاي تلویزیون گاهی زن و شوهری را مي‌آورند که در اوایل زندگی نزاع پیدا کرده‌اند. آن خانم روانپزشک، از اول تا آخر برنامه دو تا حرف دینی به این زوج نمی‌زند، اصلاً در این فازها نیستند! این مجموعه جهادي شما یک راه بسیار خوب برای نفوذ در میان توده‌های مردم است. چه عیبی دارد یک آخوند پزشک يا مشاور خانواده هم باشد اتفاقاً توصيه‌هاي اخلاقي اين افراد بخاطر برخورداري از آموزه‌هاي ديني خيلي هم قشنگ و تأثير‌گذار است.

حتّي کساني که بی‌دین هستند به مشاوره‌هاي روحانیت (به معنای کلان) اعتماد دارند و اين راه خوبي براي نفوذ به دل‌هاي مردم و ايجاد آرامش فکري و رواني در محيط خانواده‌هاست و در سلامت و بهداشت رواني جامعه بسيار تأثير‌گذار خواهد بود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



برچسب ها :

فاضل لنکرانی طلاب جهادی استان قم طلاب جهادی تلاش ایثارگرانه تلاش جهادی