«معیارهای انتخاب اصلح» در بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته)

۲۴ خرداد ۱۴۰۰

۲۱:۲۵

۱,۲۹۰

خلاصه خبر :
معظم له در بیاناتی، معیارهای انتخاب اصلح، از قبیل جهادی بودن، اعتقاد به بیانیه گام دوم انقلاب، عدم معامله با مبانی دینی نظام و عزت مردم، دفاع از عظمت انقلاب، وامدار نبودن گروه خاص را تبیین فرمودند.
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

ما اکنون در مقابل یک امتحان بسیار بزرگ و در یک زمان بسیار حساس از انقلاب قرار گرفته‌ایم. از یک طرف آن بیانیه گام دوم انقلاب را که رهبری معظم انقلاب صادر فرمودند در دست داریم و از طرفی نیازمند فردی علاقه‌مند به انقلاب هستیم که در مقام اجرا باید محورهای آن بیانیه را مدّنظر قرار دهد، نمی‌شود کسی بگوید من انقلابی هستم و به بیانیه گام دوم هیچ توجهی ندارم.

اساساً یکی از شاخصه‌های تشخیص أصلح این است که اعتقاد مبرم و تاکید بر پیاده کردن بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشد. اگر کسی بخواهد به آن توجه نکند و آن را محور برنامه‌های خود قرار ندهد نمی‌شود گفت در مسیر انقلاب حرکت می‌کند!

یکی از شاخص‌های مهم در تعیین أصلح این است که ببینیم در میان این آقایان چه کسی نسبت به این بیانیه توجه عمیق دارد، کما اینکه باید به خوبی بداند این شرایط بسیار سختی که مردم عزیز ما در آن زندگی می‌کنند، معلول چه عللی است؟ و راهکار صحیح برای آن داشته باشد. الآن نمی‌خواهم وارد بیان علل آن شوم ولی واقعاً مردم در یک شرایط سختی به سر می‌برند مخصوصاً نسل جوان. برای ما بسیار نگران‌کننده است که در این شرایط جوانان نسبت به انقلاب چه فکری پیدا می‌کنند؟

دشمن هم دنبال همین است که واقعاً مردم و جوانان را از استمرار انقلاب ناامید کند، البته دشمن در هر دوره و زمانی این تلاش را داشته اما به گستردگی این زمان نبوده است. امروز امید دارد به اینکه مردم حضور در انتخابات نداشته باشند یا خدای ناکرده حضورشان کمرنگ باشد و جمعیت زیادی پای صندوق رأی نرود یا فردی که انتخاب می‌شود کسی باشد که خیلی بر بنیانهای دینی، انقلابی و جهادی توجه نداشته باشد، اینها اهدافی است که دشمن دنبال می‌کند.

مردم در شرایط سخت و جوانها در حیرت زیادی هستند، ممکن است خدای ناکرده حالت یأس برای آنها به وجود آید و به مجموعه متدینین چنین القا شود که دیدید دین به درد حکومت نمی‌خورد. یعنی آن اندیشه بلند امام را زیر سؤال ببرند.

واقعاً ما هرچه شکر کنیم نمی‌توانیم قدردان این اندیشه امام بزرگوار باشیم که دین، حکومت دارد، دین باید حاکم باشد. اشخاص نباید حکومت کنند، هواپرستها، دنیاطلبها، قدرت طلبها نباید حکومت کنند، دین باید حکومت کند، اصلاً حکومت ولایت فقیه یعنی حکومت دین، ولی فقیه مظهر بسیار روشن برای بیان و پیاده کردن دین است. این اندیشه بود که واقعاً تحول در جامعه و در مردم به وجود آورد، حماسه‌های جاودان هشت سال دفاع مقدس را به وجود آورد.

مردم فداکار هم تا به حال به خاطر همین اندیشه با ایثارگر‌ی‌های خود از انقلاب و نظام دفاع کرده‌اند، با آنکه معیشت مردم خیلی در خطر است و در سختی بسیار زیادی قرار دارند.

این مسائل خود شاخص‌هایی است که اگر مردم به این شاخص‌ها توجه کنند به راحتی می‌توانند مصداق أصلح را پیدا کنند، اینکه چه کسی معتقد به بیانیه گام دوم انقلاب است و تحقق آن را دنبال می‌کند، چه کسی نسبت به افکار امام توجه عمیق دارد و دنبال این است که افکار امام را پیاده کند، چه اشخاص و چه گروهی دنبال این هستند که آرمان شهدا حفظ شود و خط شهدا استمرار پیدا کند، چه کسانی می‌توانند حرکت جهادی کنند و سوابق‌شان نشان داده که با حرکت‌های جهادی دنبال حل مشکلات مردم بوده و دغدغه حل مشکلات مردم را دارند، اینها معیارهای تشخیص اصلح است.

گرچه در نظام اسلامی ما قومیت‌گرایی، مذهب‌گرایی و عشیره‌گرایی امر غلطی است، چون این نظام متعلق به همه مردم ایران است چه مسلمان و چه غیر مسلمان، چه شیعه و چه سنی. امروز اقلیت‌های دینی در پرتو این نظام اسلامی با امنیت و آرامش زندگی می‌کنند و مناسک مذهبی خود را هم به خوبی انجام می‌دهند، اما متأسفانه در تبلیغات انتخاباتی حرکت‌هایی از سوی برخی نامزدها انجام می‌شود که به قضیه قومیت‌‌گرایی می‌انجامد.

یک کسی با زبان ترکی حرف می‌زند تا ترک‌ها را جذب کند، یک کسی به لرها وعده می‌دهد، یک کسی به سنی‌ها وعده می‌دهد تا نظر آنها را به خود جذب کند، همه این کارها غلط است. دیگر زمان این حرفها گذشته، مردم متدین ما بیدار هستند، چه مسلمان‌ و چه غیر مسلمان‌ دنبال این هستند که شخصیتی در رأس این مسئولیت قرار بگیرد که شاخص‌های انقلاب را داشته باشد، کسی باشد که در مقام ایفای مسئولیت اجتماعی و سیاسی خود همه اقوام را به یک چشم نگاه کند،  و بر طبق قانون و ضوابط با همه رفتار کند.

از همه درخواست می‌کنم این شاخص‌ها را ‌برای مردم بیشتر بگویند، باید کسی سکاندار این مسئولیت باشد که وامدار گروه خاصی نباشد، از درون مردم بوده و جوشش مردمی داشته باشد، اینها برای ما ارزش است.

اگر کسی وامدار گروه خاص یا حزب خاصی باشد آن گروه دنبال این هستند که از او مطالبه کنند و توقع داشته باشند، معامله‌ی سیاسی با او می‌کنند که ما از تو حمایت می‌کنیم به شرط اینکه چند تا وزیر و سفیر از ما باشد. و چنین چیزی هم عقلاً درست نیست و هم شرعاً حرام است، باید این معیارها را برای مردم بیان کرد.

من با همه تقدیری که از صدا و سیما دارم که واقعاً زحمت می‌کشد ولی لازم می‌دانم این مطالب محوری را برای مردم بیان کنند، هر چند امروز مردم خیلی روشنتر از دوره‌های قبل شده‌اند ولی باز تأکید بر این مسئله بسیار مهم است.

به هر حال از زحمات شما تشکر می‌کنم و این اجر بسیار زیادی دارد، سعی‌تان این باشد که نقاط مثبت کاندیدای محترم را هر چه بیشتر پیدا کنید و به مردم و گروهها بگویید. با مردم ارتباط داشته باشید، شاخص‌هایی مثل جهادی بودن، اعتقاد به بیانیه گام دوم، این‌که مطمئن باشیم با مبانی دینی نظام معامله نکند، با عزت مردم معامله نکند، نگذارد به عظمت انقلاب خدشه وارد شود.

این شاخص‌ها که گفته شود مردم خواه ناخواه مصداق را پیدا می‌کنند.

بحمدالله جامعه محترم مدرسین هم در بیانیه‌ای که صادر کردند موضع خودشان را معین نمودند و این خود حجت خوبی برای مردم عزیز ماست.

امیدوارم ان شاء الله آنچه واقعاً مصلحت این نظام و انقلاب است محقق گردد و با انتخاب آن فردی که این شاخص‌ها به خوبی در وجودش هست انتخابات بسیار پرشور داشته باشیم.

در درجه اول باید این انتخابات، انتخاباتی باشد که دشمن را ناامید کند، خود این هم از شاخص‌هاست. الآن بیش از چند ماه است که دشمن این خط را دنبال می‌کند که «رأی بی‌ رأی»، «حضور پیدا نکنید»، متأسفانه بعضی از افراد که در داخل کشور خودشان مدتها مسئولیت داشتند، حالا که شورای نگهبان صلاحیت او را تأیید نکرده حضور در پای صندوق رأی را گناه می‌شمرند. بسیار جای تأسف است، اگر شورای نگهبان تو را تأیید می‌کرد حضور در این انتخابات واجب بود و اجر هم داشت، اما چون تو نیستی گناه است؟ این شد معیار؟

بله ما هم ممکن است انتقاد داشته باشیم و مسئولین هم اشتباه کنند همان‌طور که رهبری هم فرمود در جریان احراز صلاحیت‌ها جفاهایی به افراد شد، اینها یک مسئله است ولی آنچه لازم الرعایه است همان است که قانون می‌گوید. محور؛ امام و رهبری و قانون است. اگر افراد در مقابل قانون قرار بگیرند قطعاً ‌شکست می‌خورند، حالا این آقا در مقابل قانون که قرار گرفته، هیچ! بلکه می‌گوید اگر مردم حضور پیدا کنند گناه است. پس معلوم می‌شود تو امام را هم قبول نداری، امام فرمود عدم حضور در انتخابات در این نظام اسلامی از گناهان کبیره است، تو روی چه معیاری چنین حرفی را می‌زنی؟

این نیست جز آنکه اگر واقعاً حمل بر صحت کنیم قدرت عقلی تفکیک بین مسائل را ندارند و یا آن نفس‌پرستی و هواپرستی و دنیاطلبی اینها را وادار به بیان این حرفها می‌کند. به جای اینکه مردم را تشویق کنند و بگویند حال که شورای نگهبان ما را تأیید نکرد و به زعم خودشان هم اشتباه کرده‌اند ولی مردم بیائید حضور پیدا کنید.

نمی‌شود امروز کسی دلسوز اسلام و انقلاب باشد اما نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشد، این نظام ما به اسلام گره خورده است.  حالا یک کسی را شورای نگهبان تأیید نکرد ولو به اشتباه، اما نباید بگوید من رای نمی‌دهم و با این گفتار، مردم را تشویق به عدم حضور کند. این امر، موضع‌گیری‌ غیر عقلائی و غیر شرعی است، این مصداق بارز فتنه است، می‌گوید من مردم را دعوت به خیابان نمی‌کنم، مگر فتنه فقط دعوت به خیابان است؟ اگر واقعاً انصاف داری سکوت کن.

در هر صورت ما می‌دانیم زمان، زمانی است که دشمن دنبال این قضیه است، بعضی از این آقایان می‌گویند چرا همیشه شما می‌گوئید دشمن! پس چه بگوییم؟ این نظام دشمن دارد یا نه؟ با این نظام از ابتدا که متولد شد دشمنی کرده‌اند و روز به روز هم دشمنی آنها و توطئه‌هایشان بیشتر شده است.

امروز همه وظیفه داریم که با اخلاص به میدان بیائیم تا بتوانیم إن شاء‌الله این انقلاب را حفظ کنیم.

من امیدوارم با دعای امام زمان(عج) حرکت قابل‌توجهی در کشور به وجود آید و انتخابات پرشوری برگزار شود، نظیر مراسم تشییعی که از شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز شد و چشم دنیا را خیره کرد.

إن شاء الله باز دنیا همین توجه عمیق را پیدا کند و ببیند که مردم ایران مردمی آگاه، روشن و شجاع هستند، با وجود تمام مشکلاتی که دارند حاضر نیستند به ارزشها و اهداف والای انقلابشان لطمه‌ای وارد شود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



برچسب ها :

انتخابات دفاع از انقلاب معیارهای انتخاب اصلح انتخاب اصلح ریاست جمهوری لزوم حضور مردم در انتخابات بیانیه گام دوم انقلاب شاخصه های کاندید اصلح دفاع از نظام دفاع از عزت مردم ایران