حب و عشق به امام حسین(ع) موجب شکوفایی فطرت بشر است

۱۶ مرداد ۱۴۰۰

۲۲:۵۵

۱,۱۱۴

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در مراسم سیاه پوشی و علم بندان تکیه آقا سید حسن قم
آخرین رویداد ها
عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) بستر و فرصتی برای تقرب به خداست
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم با بیان اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) از افتخارات همه انبیاء و از عوامل و اسبابی بوده که انبیاء بزرگ با اشک بر امام حسین (علیه السلام) تقرب به خدا پیدا می‌کردند گفت:
عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) فقط یک عادت سالیانه برای شیعه نیست، بلکه یک بستر و فرصتی است برای اینکه به خدا نزدیکتر شویم.

با اشک بر امام حسین (علیه السلام) روح و درون انسان نورانی می شود
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی که در مراسم سیاه پوشی و علم بندان تکیه آقا سید حسن قم سخن می گفت، افزود: هر چه این عزاداری را با اخلاص بیشتر انجام بدهیم تقرب‌مان به خدا بیشتر می‌شود، هر چه برای امام حسین(علیه السلام) اشک بریزیم روح و درون‌مان نورانی‌تر می‌شود.

اهمیت اشک بر امام حسین (علیه السلام)
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی روایت در خصوص اهمیت  اشک بر امام حسین(علیه السلام) ادامه داد:
 در روایات داریم که روز قیامت چشمی که در دنیا بر خوف و خشیت خدا گریسته باشد، هرگز آتش جهنم به سراغش نمی‌آید، اشک بر امام حسین(علیه السلام ) هم همینطور است.

عدم شناخت دین، ولایت و امامت، دلیل منتقدین به اشک بر اهلبیت (علیهم السلام)
آیت الله فاضل لنکرانی با انتقاد از افرادی که حقیقت اشک بر امام حسین(علیه السلام) و عزاداری بر امام حسین(علیه السلام) را نمی‌دانند و به نام روشنفکری حرفهای کودکانه می زنند گفت: گاهی برخی می‌گویند چرا ما برای کسی که 1400 سال پیش کشته شده اشک بریزیم و یا می‌گویند چرا در ماه مبارک رمضان برای امیرالمؤمنین(علیه السلام) عزاداری می‌کنیم اما برای کسانی که جانشین پیامبر به حسب ظاهر شدند و بعضی از آنها هم کشته شدند عزاداری نمی کنیم؟ معلوم می‌شود این افراد حقیقت ولایت، دین و امامت را نشناختند.

آثار اشک بر امام حسین(علیه السلام)
وی با اشاره به برخی از آثار اشک بر امام حسین علیه السلام گفت:  اشک بر امام حسین (علیه السلام) همه آلودگی‌های درون انسان را، همه دنیاطلبی‌ها، همه هواها، همه تعلقات به گناهان را از بین می‌برد.آدمی که در خانه امام حسین( علیه السلام)  می‌آید صفای نفس و روح زلال پیدا می‌کند  و فطرت الهی او در درونش شکوفا می‌شود.

اشک بر امام حسین(علیه السلام) انسان را به فطرت الهی باز می گرداند
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام قم افزود:  همه گرفتاری‌ها، کجروی‌ها و بدبختی‌ها، اختلافات، گناهان، آلودگی‌ها و جنگ‌های ما و حتی اختلافات داخلی خانه، ریشه‌اش غفلت از فطرت خدادادی است. گاهی پرده‌ها جلو می‌آید، صدها حجاب روی آن می‌آید، از آدم بودن خارج می‌شویم، خیال می‌کنیم آدم هستیم، ظاهری از آدم بودن داریم و اینجاست که اشک بر امام حسین علیه السلام انسان را فطرت الهی برمی‌گرداند.

اهمیت حب امام حسین(علیه السلام)
وی با اشاره به روایتی در خصوص اهمیت حب امام حسین(علیه السلام) گفت: اینقدر مقام حسین(علیه السلام) در پیش خدا بالاست که حتی اگر کسی شیعه حسین(علیه السلام) هم نباشد اما او را دوست داشته باشد _ البته ما معتقدیم هر کسی دوستدار امام حسین(علیه السلام) بشود شیعه‌ی او قهراً می‌شود_ و موسم محرم دغدغه عزاداری برا او را داشته باشد،  باز طبق این حدیث جای دوستدار امام حسین (علیه السلام) در بهشت است و کسی که محب دوستدار امام حسین (علیه السلام) است هم جایش در بهشت است.

دوست داشتن حسین (علیه السلام)، به معنی آمادگی برای جانفشانی در راه هدف امام (علیه السلام) است
 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقتی محرم می‌شود می‌خواهیم بگوییم خدایا ما حسین تو را دوست داریم گفت:دوست داشتن ما برای آن هدفی است که حسین (علیه السلام) جانش را داد یعنی ما هم اعلام آمادگی می‌کنیم برای همان هدف، ما هم در میدانیم، ما اگر عزاداری می‌کنیم، اگر اشک می‌ریزیم، اگر این را افتخار خودمان می‌دانیم، اینها همه برای اینست که به خدا نزدیک شویم.

خلوص نیت لازمه بهره مندی از ایام محرم
 آیت الله فاضل لنکرانی راه بهره مندی از ایام محرم را خلوص نیت دانست و گفت: محرم که می‌شود باید وجودمان وجود دیگری بشود، نورانی‌تر بشویم، با عنوان امام حسین(علیه السلام) قلبهایمان به هم نزدیکتر شود و اختلافات را کنار بگذاریم و خلوصمان را بیشتر کنیم.

لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مراسم عزاداری
آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود رعایت همه ضوابط بهداشتی که مسئولین می‌گویند را در برپایی مجالس روضه و عزاداری لازم دانست و افزود:
مسلم است که به بهانه بیماری کرونا نمی‌شود عزاداری را ترک کرد، عزاداری باید با شکوه‌تر انجام شود، اصلاً نمی‌شود انسان عزاداری را ترک کند، این امر اختیاری نیست، ولی به حسب ظاهر ضوابط فقهی و دینی هم همین را می‌گوید که این ضوابط را رعایت کنیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد سفره امام حسین(علیه السلام) در این مکان هر سال گسترده‌تر از سال قبل باشد و جوانها و انسان‌های زیادی زیر خیمه امام حسین(ع) در مسیر هدایت قرار بگیرند.

تصاویری از این مراسم

برچسب ها :

فاضل لنکرانی محرم عزاداری در دوران کرونا امام حسین(ع) سیاه پوشی محرم محبت امام حسین(ع) حب امام حسین موجب شکوفایی فطرت بشر اهمیت عزاداری امام حسین(ع)